Skoterbilder

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Hej seriousSam

Leker du ngt med slutartider och iso, eller funkar det med auto?
Försöker lära mig lite foto för att ta snygga actionbilder...
Det gör han garanterat överlag, men bra att veta är att för att få känslan i bilden som t.ex Sams bilder har spelar objektivet och brännvidden väldigt stor roll...
Börja med auto och de förprogrammerade programmen och fortsätt sedan med de mer manuella lägena, och läs på om grunderna (slutare osv)...
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Oj, såg inte att du hade skrivit först.

Jag fotograferar aldrig på Auto utan kör nästan jämt på "M" där man har full kontroll över kameran.
Som Bamsegrill skriver så spelar absolut ditt val av objektiv och brännvidd roll. I bilderna jag la upp nu sist så är det ett Canon EF 10-22mm F/3.5-4.5 som jag använt. Med andra ord, supervidvinkel! :)

Ett tips är att när du tar steget från Auto till mer manuella inställningar så börjar du med AV eller TV läget (om du har Canon, har inte koll på vad t.e.x Nikons motsvarigheter är) och testar dig fram med att styra bara bländare och slutartid. Sen är ju kompositionen väldigt viktig, tänk till litegrann innan du tar bilderna och titta hur t.e.x din bakgrund ser ut. Försök också se i ditt huvud innan du tar bilden, hur du vill att den ska bli.

Mixtra på helt enkelt! :) Det är bara att skicka PM om du undrar över något.

Hej seriousSam

Leker du ngt med slutartider och iso, eller funkar det med auto?
Försöker lära mig lite foto för att ta snygga actionbilder...
 

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Oj, trist..! :( Hur långt hade den gått?
Är inte min utan lillbrorsans, den hade gått ungefär 300 mil.
Vi anade redan igår att nått var på gång då den smällde ihop bygeln på ett stift samt att stiftet hade lite alu på sig, men efter att den fick ett nytt stift så gick den som den skulle resten av dagen. Men idag blev det stop och motorn stum, skulle gissa på att ett vevstakslager kastat in handduken.
Nåja, tur det finns garanti på grejorna. :)
 

JANIJANI

Välkänd medlem
11 feb 2007
940
0
16
Vasa
Blev ny stänklapp och Led baklampa idag.. Det hela för 300kr, nice price :) + att ja fick ju fram tunneln nu :)


 

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
Hence84: Sista bilden var grymt fin!!

Det ska inte behöva se ut såhär mitt i högsesången, inte blir det bättre av att det är ca 2,5veckors väntetid på delarna heller.., förra vintern hann jag 20mil pga haveri, ser inte ut att bli många fler mil denna vinter heller.. :(


Uploaded with ImageShack.us