Det ska ju tydligen vara 104 oktanigt.
varför kör man inte med de till skoter ?
går det att köra med utan problem ?
varför kör man inte med de till skoter ?
går det att köra med utan problem ?
Nej oktan har ingenting med det att göra. Oktantalet visar hur mycket bränslet kan komprimeras innan det självantänder (läs: spikar).Kan något Kemi-snille förklara för mig varför det har svårare att antändas trots att det är 104 oktanigt? Eller har oktan inget med det att göra?
Gör en "SÖK" här på forumet, finns ganska så grundligt formulerat redan.Det ska ju tydligen vara 104 oktanigt.
varför kör man inte med de till skoter ?
går det att köra med utan problem ?
Okej. Då förstår jag.Nej oktan har ingenting med det att göra. Oktantalet visar hur mycket bränslet kan komprimeras innan det självantänder (läs: spikar).
Högre oktantal ger inte heller högre effekt som en del tror. Såvida inte motorn har högre kompression än vad tex 95 oktan klarar utan att spika. Då kör man på 98 oktan och får givetvis ut högre effekt. Eller så kör man på 95 oktan och knacksensorn (som många skotrar har idag) ställer ner tändningen = lägre effekt... Eller så har man ingen knacksensor och får byta kolvar, topp och kanske vevlager...
Etanol förångas inte lika lätt som bensin i låga temperaturer, därför är det lite besvärligt att ha det i skotrar...
En väldigt stor nackdel med att köra på sprit är att maskinen blir väldigt svårstartad. Går att jämnföras med en gammal Mercedes Diesel vinter tid vid -30grader.
Vi som inte kör yamaha tar oss till ställen där det inte finns motorvärmare.motorvärmare min vän,motorvärmare