Stig: Hur funkar det att dra med vikingen?
Vi har en Viking 3 å en Bearcat i klubben och tankarna finns att byta 2t mot en 4t
Någon som dragit nått med -06 eller äldre RS Viking utan hög/låg?
Det beror ju mycket på vad för slags sladd man ska dra.
En snowmover är ju betydligt mer lättdragen än den "Värsting" som vi byggt.
Jag har aldrig provat en Viking med enbart fram-back, däremot så har jag testat Bearcaten, som har liknande lösning.
Förutsatt att du ska dra en snowmover eller gallersladd och i inte alltför varmt väder, så misstänker jag att den äldre Vikingen utan hög-låg fungerar hyfsat.
För Bearcatarna som vi testat mycket, både 4T och 2T, har tendens att gå varm på variatorerna, när det går tungt eller att det är varmt ute.
Vet som sagt var inte hur motsvarande Viking uppför sig, men misstänker att dom har samma problem.
Men Viking -09 som vi provade idag, har hög-låg och visade inga tendenser på remslirning (=Gummilukt) när vi provdrog "Värstingen".
Mattan verkade också ha bra grepp på leden.
Men vi bägge som provkörde den, upplevde att den hade tendens att ha en egen vilja, när man körde på kanten av leden för att bredda den. För det minsta lilla det lutade, så stack den genast iväg åt det hållet. Och tyvärr så lutar det många gånger bort från leden = Jobbigt !
Yetin med 60 cm matta var betydligt mer lättkörd, den gick åt det håll man själv ville. Däremot så verkade inte greppet i mattan på en hård led vara lika bra som på den Viking vi jämförde med idag, och liksom på Widetrack 4T & Bearcaten vi provkört tidigare.
Jag personligen tycker dock att Bearcaten 4T är trevligast att hantera som ledpreparerskoter på en hård led och har ett fint mattgrepp (På hård led) och framförallt komfortabel, av alla dom 4T skotrar jag provat. Avsaknaden av en riktig lågväxel, gör däremot att den inte är riktigt lämpad att dra tungdragna sladdar med.
Men ska man dra lättdragna sladdar så fungerar den bra.
Ska man däremot ha en leddragare som det även går att köra ut i lössnön kortare bitar för att vända och ta om ett knöligt ledparti, då är det nog Yetin som är outstanding.
har man tungdragna sladdar är en riktig lågväxel ett måste.
Men har ni skoterhandlare på orten, be dom att få provaköra 4T demomaskinerna och bilda er en egen uppfattning.
Är det någon som har en hjuling med bandsats, så rekomenderar jag att ni provkör en sådan också. För har man lite kortare leder och inte alltför långa och många vattendrag, så kan den vara ett alternativ till en 4T skoter.