Nytt på Leden!

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Fint jobb David, jäkla surt när draget löser ut hela tiden.

Man får spunk tillslut och har lust att lämna eländet :)

Runar och Johnny fixade vår Combisladd, så nu funkar den perfekt.

Betydligt roligare att vara ute och sladda.

Tyvärr har jag inte kunnat vara ute nå här i Boden.

Tempen har legat mellan -22 och -28 grader, och det har inte kännts alltför skoj att åka ut.

Bara det blir lite varmare ute ska jag snygga till lederna häromkring.

loffe

Välkänd medlem
3 mar 2008
332
0
16
ume
Med tanke på den riktning diskussionen tog i nasaleden-tråden så tycker jag att det är bättre att diskutera det här.
Länk till tråden:
http://www.snowmobile.se/forum/showthread.php?t=25315

Jag tog nog i en del, och som loffe säger så hade jag en taskig attityd. Sen så var mina uträkningar om att 37 mil led borde kunna köras igenom på ungefär 3 dagar lite väl i underkant. Jag tänkte nämligen inte på att lederna måste ruskas. Samma sak, när det gäller mitt första inlägg i ovanstående tråd, jag tänkte inte på allt kringarbete.

Starkt a dig att erkänna ditt fel och jag hoppas att du tänker igenom det du skriver innan du postar det. Många gånger man svarat på saker sen då man läst igenom skiten innan man ska posta det så slutar det med att man raderar allt igen. Tänk på att man ska vara tacksam mot det lilla man får och uppmuntra hellre än klanka. Som min flickvän brukar säga, kan man inte säga något snällt så kan man lika gärna hålla käften.

Får väl sluta med att önska dig en forsatt trevlig skotersäsong nu då säsongen går igång på allvar.

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
David Mack Z.
Innanför fjädern på draget sitten en gängstång gängar du in den så löser han inte ur så lätt.Fjädrarna till bladet var lite för slaka på våran så vi drog vi in dom lite ca 10cm o borrade ett nytt hål fungerade perfekt får med mycket mera snö.
Sedan har vi skruvat ihop ca 8st bilhjul i brädd som vi packar med efteråt o det är nog ett måste om lederna ska kunna hålla annarts så räcker det med 3-4 gasare så är leden som en crossbana igen.

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
David Mack Z.
Innanför fjädern på draget sitten en gängstång gängar du in den så löser han inte ur så lätt.Fjädrarna till bladet var lite för slaka på våran så vi drog vi in dom lite ca 10cm o borrade ett nytt hål fungerade perfekt får med mycket mera snö.
Sedan har vi skruvat ihop ca 8st bilhjul i brädd som vi packar med efteråt o det är nog ett måste om lederna ska kunna hålla annarts så räcker det med 3-4 gasare så är leden som en crossbana igen.
Tack :D
Ja jag ska kolla upp det där nästa gång jag ska ta den sladden
Har du ngn bild på de där bilhjulen ni har skruvat ihop.

Beretta tackar :) Har du fått sladda av dig lite nu efter solsemestern?

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Nej fasen...:(

Varit lite febrig efter hemkomsten.

Sen så har det varit svinkallt ute.

Har lite på firman att jobba ikapp också.

Men framåt helgen kan det nog bli en sväng.

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
Tack :D
Ja jag ska kolla upp det där nästa gång jag ska ta den sladden
Har du ngn bild på de där bilhjulen ni har skruvat ihop.

Tog lite bilder idag men med en vanlig kamera ska knäppa ut rullen i morgon få se om det går o få dom på skiva isf lägger jag in dom på vårn hemsida.

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Premiär sladdning efter hemkomsten.

Fick chansen att sladda med kladdrulle monterad efter Combisladden.

Fungerade jättebra. Man ser att snön ligger fast bättre efteråt.

Tog lite bilder som jag ska lägga upp senare (sitter på jobbet nu)

Sladdade Gruvberget - OK Sävast - Båthamnen Sävast - Åberget - Båthamn Åberget - Reningsverket - Hängbron.

Runar sladdade OK - Sunderbylinjen - Skoterstugan igår.

Nu är det bara komma hit och köra våra leder.

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
Premiär sladdning efter hemkomsten.

Fick chansen att sladda med kladdrulle monterad efter Combisladden.

Fungerade jättebra. Man ser att snön ligger fast bättre efteråt.

Tog lite bilder som jag ska lägga upp senare (sitter på jobbet nu)

Sladdade Gruvberget - OK Sävast - Båthamnen Sävast - Åberget - Båthamn Åberget - Reningsverket - Hängbron.

Runar sladdade OK - Sunderbylinjen - Skoterstugan igår.

Nu är det bara komma hit och köra våra leder.

Tjenare, vet du om någon sladdar lederna mot och runtomkring heden?

Eller om det ens finns en skoterförening där?, under dom 10 år man körde där som yngre så tror jag inte någonsin man fick köra på en sladdad led

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Tjenare, vet du om någon sladdar lederna mot och runtomkring heden?

Eller om det ens finns en skoterförening där?, under dom 10 år man körde där som yngre så tror jag inte någonsin man fick köra på en sladdad led
Hej. Jag vet inte om det är någon som jobbar där med lederna.

Kört lite där i vinter och lederna har väl varit helt ok då, fast inte i samma klass som lederna i Sävast.. ;)

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Var ute runt Hoting å sladdade några mil i dag med min RS Viking efteråt tankade jag upp den och på 14 mil varav 10 med sladden kopplad har den dragit 2.2 l/mil, ska ut igen i morgon å då ska jag inte glömma kameran.

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Gjorde Gruvberget - OK Sävast 4 ggr ikväll.

Sorgligt att se att allt jobb från gårdagen var totalt sönderkört.

Fast vädret har nog påverkat en hel del.

Stora gropar i leden som om snön sjunkit ner, underlaget verkar ha gett vika.

Hel mysko.

Var med om ett skräckscenario ikväll..sladdarna fastnade i plogvallen när jag skulle över en starkt trafikerad väg.

Allt stod 90 grader i vinkel mot bilvägen.

Kom varken framåt eller bakåt, allt spinner, och sladdarna sitter fast i vallen bakom..

PANIK!!!!

Kastar mig bakåt och frigör draget...spinner sakta fram skotern över till andra sidan..

Sen springer jag tillbaka och vevar upp bladet, sen drar jag allt baklänges för hand i säkerhet...det var rätt segt...

Sen kommer bussen svischande förbi på vägen...

Hmmm...inte kul :(

Tänkvärt.

toker

Välkänd medlem
20 jan 2008
108
0
6
Nån som har testat snowmower:n med två blad framför det stora? Rår den på stora hårda gupp, den borde ju riva lös snön så att den får med sig mycket i bladet tyck jag.

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Beretta den där såg ju riktigt bra ut :) och den väger ju även lite så då trycker den ju till endel oxå kan jag tänka mig. Synd att man är så långt ifrån (820km) sitt garage där man har svets och alla andra bra grejer men jag för försöka bygga ngt liknade under sommarn när man är nere i sörlandet igen.

Själv så tog jag kombisladden på en ca 4mils tur idag. Jag körde Forsnacken - Magasjön tor.

På kvällen så tog jag en tur på en av de andra lederna och den var helt underbar :D Tänk att lite vind och snö kan hjälpa till med ledunderhållet oxå, den var väldigt jämn oh fin. Här kommer en bild.