Nytt på Leden!

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Kul att lasa att ni haller igang all verkasamhet. Har i Thailand ar det 40 grader varmt. Jag ligger pa Playan och langtar efter 2 meter sno och en RMK 800.

Johnny och grabbarna har fixat med var utsustning hemma har jag last pa hemsidan.

Kladdrullen ar nu i form. PERFEKT!!!!

Ha det bra mina vanner.


MVH L-O
 

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
36
Sollefteå
Kul att lasa att ni haller igang all verkasamhet. Har i Thailand ar det 40 grader varmt. Jag ligger pa Playan och langtar efter 2 meter sno och en RMK 800.

Johnny och grabbarna har fixat med var utsustning hemma har jag last pa hemsidan.

Kladdrullen ar nu i form. PERFEKT!!!!

Ha det bra mina vanner.


MVH L-O

Då måste jag ju bara gå lite ot å berätta att här i Sollefteå har de ramlat ner 2-3dm snö på ett dygn, å snösvängen hinner knappt med sej :D
Å varför en rmk? du har ju redan de bästa, en lynx! :p
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Stackars Beretta som är i 40 graders värme nu när det har kommit så mkt snö här hemma:p

Själv så var jag ute och sladdade lite till några stugor som ligger ute i vildmarken den ena stugan ligger uppe på ett berg ditt det mig veterligen aldrig har blivit sladdat ngn gång tidigare men jag tänkte att jag måste ju prova att ta mig upp för det branta backarna i den täta skogen med sladden.
Jag har trampat upp spåret dit för ett par veckor sedan men den senaste tidens snöande och blåst gjorde det inte så lätt att se de gammla spåren tur att man har gpsen så att man kan kolla de spåren på den.

Efter den första fastkörningen så kopplade jag loss sladden och körde upp spåret lite fram o tillbaka en gång till stugan så att man kunde hitta spåret lite bättre.


Här är lite bilder från turen






Här är ett par bilder på ena fastkörningen:hmmmm: man kanske skulle skaffa sig en ockelbo 8000 så att man slapp köra fast så ofta.






Nu har äntligen den kombisladden som brukar stå i byn blivit lagad så jag tog med den hem till byn när jag var på väg hem så då blev det 2 sladdar efter skotern men det gick ju bra det med och det blev väldigt hårt och fint på leden:D man kanske skulle fixa så att man kunde koppla på Snowmovern efter kombisladden men då mår nog inte nytron så bra i längden :(


 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
Här är ett par bilder på ena fastkörningen:hmmmm: man kanske skulle skaffa sig en ockelbo 8000 så att man slapp köra fast så ofta.
tror inte det hjälper så mycket, hamnar man i pudret så fastnar man ändå.
jag körde fast widetracken 3 gånger idag på en km som jag kört hela vintern.
leden går i diket längs en väg och med all nysnö tänkte jag bredda lite så tjoff så gled alla kilona åt sidan.:mad: bra med motion fick man iaf.

ofta fastnar man uppför också om man har stålet för hårt nere.
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
tror inte det hjälper så mycket, hamnar man i pudret så fastnar man ändå.
jag körde fast widetracken 3 gånger idag på en km som jag kört hela vintern.
leden går i diket längs en väg och med all nysnö tänkte jag bredda lite så tjoff så gled alla kilona åt sidan.:mad: bra med motion fick man iaf.

ofta fastnar man uppför också om man har stålet för hårt nere.
Jasså ja då kanske man ska lägga ner planerna på en ockelbo då :) men Commander X-trim verkar intressant som dragare om den nu kommer med lite mer motor så blir det nog oxå en kul lite större leksak:)
 

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
36
Sollefteå
Jasså ja då kanske man ska lägga ner planerna på en ockelbo då :) men Commander X-trim verkar intressant som dragare om den nu kommer med lite mer motor så blir det nog oxå en kul lite större leksak:)

En Commander 1200 4tec med kompressor och lite värre kamhöjd, typ 38-44 måste ju vara den ultimata sladdskotern/lekmaskinen :D
Kommer för övrigt nog att köpa en då dom sjunkit lite i pris, så man kan sladda lederna ännu oftare... :ciao:

Nu vart de OT igen, ja vet, men de bjuder ja på... :rolleyes:
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
ot vet jag inte ämnet är ju om sladdning. har också tänk tanken att commandern borte vara ultimat till det mesta,snål bredbandsmountainsport :cool:

e-tec 800 väntar jag på,alternativt pra pris på e-tec 600
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Commandern räcker gott och väl för att sladda leder, precis som tidigare ST 600 och YETI:n så kan du i stort sett koppla på vad som helst därbak och det följer med.
Precis som du är jag nyfiken på eventuella motoruppgraderingar inför kommande år (600 etec är väl relevant då 800:an blir för brutal) men jag anser att det först måste komma några bättre drivbandsalternativ för att få ned kraften i backen.
BRP har väl testat någon typ 38 eller 40 mm på förra årets prototyp och jag tror själv att kanske 44 skulle vara lämpligt, tyvärr hamnar man i matematiken då med mera effektbehov för att få samma snurr på grejorna osv.

Vi får vänta o se vad finnarna hittar på, förhoppningsvis med så lite styrning som möjligt från storebror....
 

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
Du ska nog skaffa dej en Ockelbo ändå.
Jag o polaren var ute o sladdade en kväll han hadde en viking med kombisladd o packrulle jag en 8000 med kombisladd.
Det slutade med att jag fick dra båda kombisladdarna o packrullen.
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Men saaaaablar vad man langtar tillbaka nar man ser all SNO pa era bilder.

Holy Macaroni!!!!!! :rock:

Johnny, tanka upp Vikingen, koppla dubbla sladdar bakom..

NU kommer jag hemover...

...snart iallafall...:argh:
 

toker

Välkänd medlem
20 jan 2008
108
0
6
Vi har ingen Ockelbo men väl en Grizzly, å jädrar va den drar! Halvmeter lössnö me cs bakom bara morra den. När de ta stopp bara koppla lös trampa lite å iväg. Det är ju en jäkla bock men det vete fan om jag vill ha nåt annat att dra me... Blev 4 timmar igår, synd bara att lederna härikring är så välanvända så dom aldrig hinn frysa åt riktigt.
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Du ska nog skaffa dej en Ockelbo ändå.
Jag o polaren var ute o sladdade en kväll han hadde en viking med kombisladd o packrulle jag en 8000 med kombisladd.
Det slutade med att jag fick dra båda kombisladdarna o packrullen.
Jasså ja det låter ju inte heltfel, ja den verkar vara en nästintill oslagbar dragare men just oxå då bara dragare för ngt annat vill man väl inte göra med en sån bjässe hur är den att köra med på lite smalare och krokigare led?

Var ute en sväng idag utan sladden, här är det ca 30 - 40 cm puder på leden så jag väntar nog lite innan jag sladdar tills att det har blivit lite trampat på leden så att skotern orkar med att dra sladden eftersig.

Här är en bild när jag kör på en av "våra" leder idag :D Man måste ju köra upp lederna utan sladd ibland oxå.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Var ut på Nasaleden upp till Stenträsket i går kväll. Det var otroligt med snö, det börjar likna fjolårsvintern nu.
Det är lätt över metern däruppe. Vi spolade igenom ca. 150 lit. Diesel

Snöstorm uppe vid "Akka".
Ibland så såg man nästan ingenting. -23 och det blåste och snöade Brrrr !!
Faktiskt ganska så mysigt att sitta inne i en varm hytt

En suddig bild, men det hade bildats otroliga drivor runt "Lurvigranarna".
Men med bladet så forcerar man lätt meterhöga drivor

På väg hem, så hade ovädret dragit förbi.

Leden förbi "Skoterstugan"
 
Last edited:

rogereriksson

Välkänd medlem
1 jan 2000
527
0
16
Jag hänger på........
Men tyvärr går all fritid just nu till att få upp spåren runt Skellefteå:hello:
 

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
36
Sollefteå
Jasså ja det låter ju inte heltfel, ja den verkar vara en nästintill oslagbar dragare men just oxå då bara dragare för ngt annat vill man väl inte göra med en sån bjässe hur är den att köra med på lite smalare och krokigare led?

Var ute en sväng idag utan sladden, här är det ca 30 - 40 cm puder på leden så jag väntar nog lite innan jag sladdar tills att det har blivit lite trampat på leden så att skotern orkar med att dra sladden eftersig.

Här är en bild när jag kör på en av "våra" leder idag :D Man måste ju köra upp lederna utan sladd ibland oxå.

Kan vara smart att lämna sladden hemma sånna gånger. Jag är dock inte smart... :cool: Försöktte dra en sväng me snowmovern i söndags kväll i 3dm puder. var nära att fastna minst 3ggr innan jag ens nådde leden, å då var bladet i topp (de var de iofs hela turen, utom när ja tappa sprinten så bladet ramla ner å fastna under rullen i en backe... :argh: ). Längs leden där de gått ca 3-5 maskiner gick de lite bättre, syndes ju iaf vart leden gick, men fy tusan va tungt de gick för Lynxen, tur man har motor å matta :D.
Resultat blev ju inte de bästa, men bättre än ett spår i mitten iaf, lär dock bli en lite längre tur när sladden åter är i ett stycke och leden är framkomlig med sladd igen... Blider på haveristen kommer :ciao: