Nytt på Leden!

Smissen

Medlem
19 jan 2008
36
0
1
ORSA
Ja lederna i Gördalen har sladdats i några veckor nu, skoterklubbens Skidoo Alpin (60cm matta) har nu lyset gett upp på så det blir messt dagtid :)

Hämtade idag ca 100st frästa "väg"-skylltar som skall sättas upp imorgon, så nu ska det vara lättare att hitta hit och bort härifrån.

Våran högsta dröm är att ha råd att köpa en 4-taktare och slippa allt detta strul med klubbskotrarna, dom lever ett tufft liv och går ca 600mil per år...

Hallå jimmy!

Var fick ni tag i era frästa skyltar, tänkte köpa egna fräsmallar och fixa det själv men kanske är smidigare att köpa dom!?, Vad fick ni betala iså fall!

//Smissen, Orsa. www.vassjon.se
 
E

ejwbegysv

Hallå jimmy!

Var fick ni tag i era frästa skyltar, tänkte köpa egna fräsmallar och fixa det själv men kanske är smidigare att köpa dom!?, Vad fick ni betala iså fall!

//Smissen, Orsa. www.vassjon.se
Hej..

Det var KRIS i Mora som gjorde dom åt oss.. kostnad vet jag inte...
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Idag blev det inte så många (3) timmar med sladden men enligt väderprognosen så ska det komma ett par decimeter snö lite senare i veckan så då kan det nog bli att man far ut med sladden lite mer.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Jag har preparerat ca 50 mil led denna vinter med egen skoter och bensin så jag vet vad det kostar att underhålla lederna.
Mvh David
Hej David, tog mig friheten att flytta delar av dit inlägg från en annan tråd.
Men först och främst så är det ju beundransvärt med alla dessa skotermänniskor som du och några till, som för egna pengar betalar bensin och värdeminskning på sina skotrar genom att underhålla skoterlederna.:rock:

Och då till detta då all tid som går åt, jag vet ju att man har det trevligt, för annars så skulle man ju inte hålla på, men allt har ju sitt pris i slutändan. Risken är ju att eldsjälarna "Brinner upp" fortare när man ska måsta bekosta precis allt ur egna skattade inkomster !

Hur många mil skoterled har Storuman SSK att hålla igång ?
Och hur funkar ekonomin, har ni ingen möjlighet att få igen åtminstone bensinpengarna som ni kör upp framför ledsladden ?
Får ni inte skoterhandlarna att ställa upp med demomaskiner någon gång ? :hello:
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Hej David, tog mig friheten att flytta delar av dit inlägg från en annan tråd.
Men först och främst så är det ju beundransvärt med alla dessa skotermänniskor som du och några till, som för egna pengar betalar bensin och värdeminskning på sina skotrar genom att underhålla skoterlederna.:rock:
Hur många mil skoterled har Storuman SSK att hålla igång ?
Och hur funkar ekonomin, har ni ingen möjlighet att få igen åtminstone bensinpengarna som ni kör upp framför ledsladden ?
Får ni inte skoterhandlarna att ställa upp med demomaskiner någon gång ? :hello:
Det gjorde inget att du flyttade lite av inlägget från en annan tråd.

Jag är inte med i Storumans SSK även om jag för visso köper ledbeviset som är för hela kommunen(ej något som man måste ha utan här är alla välkommna), jag är med i en liten klubb Slussfors snöskoter klubb vi ska ha årsmöte om lite drygt en månad så jag tänkte ta upp det här med ersättning för bensin iaf men som du säger skotern slits ju oxå.

Att fara ut med sladden är riktigt avkopplande tycker jag speciellt när man har ett jobb som på dagarna kräver mkt av en mentalt. Det är skönt att bara lunka på längs leden :) med sladden bakom och njuta av naturen.

Något som är trevligt är att många här i byn kommit fram och pratat med en om att lederna är ännu bättre än vad de brukar vara, så lite av den äran får man väl ändå ta åt sig.

Demomaskiner vet jag inte om att vi har haft ngn gång men det borde jag kolla närmare på, tack för tanken. I vår klubb har vi ingen egen skoter men vi har 3 st snowmover vad jag vet och en stor snowmover och sen är det nog ca 5 combisladdar och en hel del mindre hemmabyggda släpsladdar vad jag vet. Du frågade om antalet mil led som vi har :hmmmm: ärligt talat så vet jag inte har inte äns kört på alla våra leder då vårat område är rätt stort geografiskt kollade lite på skoterledskartan och då fick jag det till ca 30 mil + att det finns säkerligen 15-20 mil mindre leder som inte finns med på skoterledskartan, så några mil är det ändå. Det är runt 8 -10 st som är ledansvariga officiellt i, jag är inte en av dom.

Stig den där Thundercaten verkade ju vara en riktigt grym dragare:D. Har grabbarna fått fram ngt om hur mkt den drar vid hårt arbete än?
Man borde ta en sväng upp och pröva era fina leder lite det är ju ändå bara ca 30 mil till Arvidsjaur hemifrån längs skoterlederna, det skulle bli en lagom dagstur.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Stig den där Thundercaten verkade ju vara en riktigt grym dragare:D. Har grabbarna fått fram ngt om hur mkt den drar vid hårt arbete än?
Man borde ta en sväng upp och pröva era fina leder lite det är ju ändå bara ca 30 mil till Arvidsjaur hemifrån längs skoterlederna, det skulle bli en lagom dagstur.
Det har varit så kallt här under veckan, så dom har inte varit ut än. I morgon så lär dom iallafall kunna fara ut.
Men till helgen, så blir det nog en sväng för mig vad det verkar (högre temp. & Nysnö:laugh:).

Vet väl inte om vi har några bättre leder än någon annan. För det skiftar ju lite år från år, efter hur mycket snö man har och hur ofta det går att vara ute på lederna (kan ju vara rätt så kallt i långa periodet vissa vintrar). Har man då många ledmil, så blir ju underhållet eftersatt på en del leder.
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Någon som har gedigen erfarenhet av Kombisladden vs Snowmovern??
I vår klubb har vi en Kombisladd men vi dräglar lite över en Snowmover men vet inte om ev. skillnad i funktion motsvarar det pris som Snowmovern kostar

Fö så tycker jag att desto saktare man kör ju bättre resultat med Kombisladden
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Någon som har gedigen erfarenhet av Kombisladden vs Snowmovern??
I vår klubb har vi en Kombisladd men vi dräglar lite över en Snowmover men vet inte om ev. skillnad i funktion motsvarar det pris som Snowmovern kostar

Fö så tycker jag att desto saktare man kör ju bättre resultat med Kombisladden
Snowmovern är helt klart överlägsen vid nysnö, uppspårning och mjukt före. Blir som autobahn och den lägger igen hålen på ett helt annat sätt än kombisladden gör. Bäst resultat blir om man kör med kombisladden först och sen snowmovern. Helt klart värt ett köp.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Någon som har gedigen erfarenhet av Kombisladden vs Snowmovern??
I vår klubb har vi en Kombisladd men vi dräglar lite över en Snowmover men vet inte om ev. skillnad i funktion motsvarar det pris som Snowmovern kostar

Fö så tycker jag att desto saktare man kör ju bättre resultat med Kombisladden
Vi har har haft en Kombisldd, men har en Snowmover idag.

Anledningen till att vi köpte Snowmovern var delvis för att gängstängerna på Kombisladden böjdes ganska så ofta vid ex. vis stubbkörningar etc, här har snowmovern bättre lösning på bredarvingen, som åker in automatiskt vid kontakt med träd och höga stubbar invid leden.
Även höjdjusteringen på SM tycker jag är bättre.
Men största anledningen varför vi köpte SM, var för att få en sladd som packar snön på leden, dvs. få "Kladdrullen".

Men det är inte bara fördelar med SM gentemot KS. Plastrullarna och Plastbladen har lätt för att gå sönder, räcker om man kör över ett vattendrag där ojämn snösörjan frysit ihop, det blir då som att köra på stenar, plasten har mao. lättare för att spricka än metall.
Sedan så går det att köra lite fortare med KS + att den är så att ta med sig mer snö, som lämnas i groparna på leden.

En kombination med SM breddarvingar och höjd justering och men KS blad, vad det gäller naterial och utformning (V-formen). Till detta en "Kladdplatta" i stället för "Kladdrulle, gör nog dels att den sannolikt nog skulle gå att köra fortare med, utan att den börjar hoppa, men även att hållbarheten skulle öka.
 
E

ejwbegysv

Jag kör Snowmovern vid nysnö och när det är mjukt i lederna..

Är det hårda leder så kör jag med någon av våra Combi-sladdar (har en specialare som river lite bättre). Combi-sladdarna med bägge vingarna ute drar även in massor med snö på trängre leder...

Vi har även en annan specialare som vi lånar av M-performance som man kan höjja och sänka med en liten knapp... Den river nå otroligt bra och om man ställer ner den för hårt så går den rakt ner till kina och man sitter fast :) Har tyvärr ingen bild på den...
 

Wetex

Välkänd medlem
1 jan 2000
160
0
16
J
Vi har även en annan specialare som vi lånar av M-performance som man kan höjja och sänka med en liten knapp... Den river nå otroligt bra och om man ställer ner den för hårt så går den rakt ner till kina och man sitter fast :) Har tyvärr ingen bild på den...
:stupid::bootyshake::hmmmm:...BILDER
 

jcollin

Aktiv medlem
28 jan 2009
70
0
6
Norråker
Var ute och drog klubbens (Norråker) nyköpta snowmover i går. Den fungerar riktigt bra men man måste köra så sakta för att den ska fungera optimalt. Redan vid 15 km/tim börjar resultatet bli dåligt.
Bäst blir det i promenadfart men då blir man ju rätt less...

J
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Här är lite bilder från kvällens tur med sladden, det har kommit ca 15 - 20 cm med snö här det senaste dygnet så det fanns endel snö att jämna till leden med.
Det var -19C när jag for och även när jag kom hem ikväll.
Det var bitvis helt omöjligt att se vart leden gick för att det hade blåst och snöat så mkt men som tur är så finns det ju lite ledkryss att ta sikte på men tyvärr inte överallt:hmmmm: man borde fixa det ngn gång.
Jag lyckades komma utanför leden på ett ställe och då sjönk Nytron fort med sladden efter sig i den metersdjupa pudersnön:afraid: då var det bara att koppla lös sladden och lyfta upp den, då är man glad att snowmovern inte väger så mkt och sen var det bara att trampa lite snö så kom man upp sen :)

Jag sladdade en bit på Blåvägen leden ikväll.



Det är verkligen vackert ute i naturen :)
Det syns att rullen på SM är lite skadad på ett ställe den lämnar små bulor efter sig:(


Här ser man att det drevat lite men SM:n fixar till det bra.


Här ser man att det är fler än skotrar som transporterar sig på leden.


En av sektionerna på rullen vill inte rulla som den ska men den rullar när man snurrar på den för hand :hmmmm: vet inte riktigt hur man ska få till det.
 

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Dagen före julafton var ja å en kille som heter Daniel ut. Vi hade motorsåg och skulle fixa bort ett riktigt jäkla träd som var parkerat i midjehöjd rätt över leden i höjd med Huljen. Det jävliga var att sågen fasstnade när trädet veck sig lite så vi fick handjaga skiten å slita å dra. 45 min att få lös sågen. Riktigt jävligt. Så den där såg bara mysig ut den :hahaha:
Om jag får säga som jag tycker så ska man inte vara ute och såga vindfällor om man inte har erfarenhet och kan hantera en såg bra, det är rena dödsfällor..:hmmmm:
 

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
36
Sollefteå
Vi har en förlängd och förstärkt kombisladd och en barlastad snowmover som vi kör med på våran del av ledsystemet... Drar med en gammal Viking, samt egna maskiner vid behov... Blev en mil idag, och två fastkörningar med Vikingen, skyller på att de är en yamaha :p

Lite mer OT: Min Ranger Mountain är ju stark och orkar utan problem dra en del, men den vill gå varm väldigt fort vid lite belastning tycker ja, nån som upplevt nåt liknande å kanske har nåt bra tips? Funderar på extra kylarsats från en femnia om inget annat hjälper...
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Om jag får säga som jag tycker så ska man inte vara ute och såga vindfällor om man inte har erfarenhet och kan hantera en såg bra, det är rena dödsfällor..:hmmmm:
Vi vet. var två man. Jag har erfarenhet av att såga vindfällor sen tidigare dock så höll jag inte sågen.