Nytt på Leden!

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
"Kvällens hjältar" på Nasaleden.

En helt vanlig onsdagkväll ute på Nasaleden då trivs PJ & Nicke. :laugh:

Det är nog rätt så många som är ute ikväll och fixar leder runt om i Sverige.
2 av dessa är bröderna Johansson, som trivs att vara ute och fixa och dona.
År det inte pistmaskinskörning så kan det vara att isruska vattendrag.



Pisten Bully 300 på Nasaleden

Vi föreningen är ute 1 gång/vecka och pistar lederna runt samhället och Nasaleden upp till Stenträsket (Akka)
Tyvärr så har vi inte hunnit fixa ett nytt drag bakom denna maskin, så vi kan inte dra pistmaskinssladden ännu.
Men till nästa vecka så ska vi nog kunna dra med oss sladden.
Då först blir leden riktigt bra.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Utan någon form av slirskydd är en sexhjuling (liksom en fýrhjuling) ganska så värdelös som dragare på snö och is, då är en arbetsskoter nog bättre.
Det här opponerar jag mig mot. Förvisso går det inte tvärlätt, men, förutsatt att du har grovmönstrade däck så ska det inte vara problem. Sen ska du vara lagom tungt lastad för att hela tiden ha greppet. Vad är problemet med kedjor?
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Det här opponerar jag mig mot. Förvisso går det inte tvärlätt, men, förutsatt att du har grovmönstrade däck så ska det inte vara problem. Sen ska du vara lagom tungt lastad för att hela tiden ha greppet. Vad är problemet med kedjor?
Grovmönstrade däck i all ära, men utan någon form av slirskydd, så gräver det mer på snö och is, när man drar något tyngre, ex. vis en större sladd. Under dessa förutsättningar så är nog en arbetsskoter bättre dragare.

Vad problemet med kedjor är, är väl liksom dubbade eller odubbade hjul, att om man kommer i ett litet lösare parti, eller lite utanför leden, så sjunker hjulen ner, och man kör fast.
Men jag skulle tro, att på leden är nog kedjor bättre än dubb som slirskydd i vart fall.
Men det optimala för en "Hjuling" på leden är nog bandsatsen.
Bara det att om man vill vända, så går det ju att köra ut i meterdjup snö (då utan sladden kopplad) utan att fastna.
 

Crossover

Välkänd medlem
22 mar 2006
150
0
6
Hej på er! Vill bara säga några ord.[/SIZE]

Mång skoteråkare tror att det är skoterklubbarnas skyldighet att sladda lederna, man resonerar så här att om jag är med i en klubb och betalar så ska klubben sladda lederna. [/SIZE]
Men klubben, det är ju du som är en del av den[/SIZE]


Jag skulle bara vilja säga så här:[/SIZE]
Ingen har skyldighet att sladda lederna, men alla har en rättighet att göra det.[/SIZE]
Om alla som åker skoter skulle dra en sladd någon eller några gånger på en säsong så skulle lederna förmodligen vara dom bästa i värden.[/SIZE]

Alla som inte är med i en klubb tycker jag skall vara det, det är klubbarna som jobbar för att vi över huvud taget skall få köra skoter.[/SIZE]
 
Senast redigerad av en moderator:

jcollin

Aktiv medlem
28 jan 2009
70
0
6
Norråker
Fast Crossover, det där beror ju mycket på skoterklubben. Jag vet klubbar som inte lånar ut skotrar och sladdar till medlemmar bara för att man betalar medlemsavgiften...
Och lite måste det väl sitta i klubben att hålla ordning på lederna, vad är den annars till för?
 

Crossover

Välkänd medlem
22 mar 2006
150
0
6
Visst jcollin. Det är sant, vill klubben inte låna ut grejjorna då får dom stå för att hålla ordning på lederna själva. Kan förstå om man har en dyr pistmaskin så kan man inte släppa vem som helst på en sån.
Det är ju du som medlem som är klubben, men visst styrelsen i klubben skall styra upp så att det finns grejjor och att det fungerar.

Tyvärr så är inte skoterklubbarna heller förskonade från dom som tror att dom äger allt i klubben bara för att dom sitter med i styrelsen.
 

RickeV

Aktiv medlem
26 jan 2009
68
0
6
Vännäs
www.vssk.nu
I Vännäs snöskoterklubb har vi ett system med ett antal ledansvariga som ansvarar för varsin del av ledsystemet. Det är endast dessa som får låna klubbskotrarna. Sladdarna är även fördelade mellan dessa personer.
Att sköta en led är ju så mycket mer än att bara låna en skoter och åka ut med sladden nån gång då man känner för det.

Visst får man låna en nätsladd och åka ut och sladda, det är ju bra. Men ska man ha milersättning så måste det gå genom den som har ansvaret för sträckan. Ekonomin tillåter dessutom inte att man får ersättning förr alla sladd-turer.

Jag är övertygad om att de flesta klubbar blir glada om man erbjuder sig att hjälpa till, men man kanske inte lämnar ut en kombisladd till vilken räserförare som helst.
Det gäller ju att de som använder prylarna tar ansvar för dessa och lämnar tillbaks dom i det skick man tog dom i ( och gärna på samma ställe )

/Rickard
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Vilka Hastigheter håller ni med sladdarna?. Vad är de optimalste just för eran sladd?
När jag kör med snowmovern så brukar jag försöka ligga mellan 20 - 30 km/h Jag tycker att det blir bäst resultat då, släpsladden vi har fungerar även den bra i dessa farter eller ibland något långsammare då man drar den i kuperad terräng. Om jag har förstått det rätt så ska man kunna hålla högre hastighet med en gallersladd och då även med ett bra resultat.
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
I Vännäs snöskoterklubb har vi ett system med ett antal ledansvariga som ansvarar för varsin del av ledsystemet. Det är endast dessa som får låna klubbskotrarna. Sladdarna är även fördelade mellan dessa personer.
Att sköta en led är ju så mycket mer än att bara låna en skoter och åka ut med sladden nån gång då man känner för det.

Visst får man låna en nätsladd och åka ut och sladda, det är ju bra. Men ska man ha milersättning så måste det gå genom den som har ansvaret för sträckan. Ekonomin tillåter dessutom inte att man får ersättning förr alla sladd-turer.

Jag är övertygad om att de flesta klubbar blir glada om man erbjuder sig att hjälpa till, men man kanske inte lämnar ut en kombisladd till vilken räserförare som helst.
Det gäller ju att de som använder prylarna tar ansvar för dessa och lämnar tillbaks dom i det skick man tog dom i ( och gärna på samma ställe )

/Rickard
stämmer väldigt bra på hur det är hos oss också.



Crossover: kan du inte ändra textstorleken? det ser ut som du skriker...


Tokig: jag kör med combisladd, tycker det blir finare ju saktare jag kör men man ledsnar snabbt på att köra 5 km/h så det brukar bli en kompromiss på runt 20 km/h -lite snabbare över sjöar och saktare där det är trångt
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
När jag kör med snowmovern så brukar jag försöka ligga mellan 20 - 30 km/h Jag tycker att det blir bäst resultat då, släpsladden vi har fungerar även den bra i dessa farter eller ibland något långsammare då man drar den i kuperad terräng. Om jag har förstått det rätt så ska man kunna hålla högre hastighet med en gallersladd och då även med ett bra resultat.
Ligger ofta mellan 5-15 km max där det ska bli bra. Bäst blir det med rullsladden om man kör i gångfart har jag märkt. Blir väldigt slätt då.
Men visst. man hinner inte lika långt men man får bra resultat iaf.
 
E

ejwbegysv

Just kommit in från sladdturen på kungsleden... Härligt med en massa nysnö att dra in i leden med combisladden... Värre var dock att det var minus 20 grader i dalgångarna..
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Var ut idag och testade en "Thunder 1000" som sladdragare, den gick otroligt bra, en helt annan fart än dom vi testat tidigare, speciellt då dieseln.
Fixade snallarleden söderut från samhället och ner mot Abborrträsk.
Det var otroligt med skotrar ute trots att det var ganska så kallt, -16 när jag for i morse, men solen börjar ju värma lite grann om dagarna när vi nu kommit in i Februari.

Solen har nu börjat orka stiga över trädtopparna
http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_33/25940000-25949999/640x480/25947055.jpg
Snallarleden följer AJB:s skjutfältsgräns söderut från samället.

Resultatet blev ganska så bra
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Var ute i fredags. Snacka om kanonväder. 8 minus och strålande sol.
Fram med rullsladden i Vattjom för färd mot Hällsjöarna och sen vända tillbaka mot Matfors centrum:


Mellan Vattjom och korsningen Hällsjöarna/Matfors:


På väg mot Matfors Centrum:


Sen på vägen hem vart man både snopen och överrumplad. Rätt var det var gick skotern väldigt lätt?:hmmmm:



Visade sig att sprinten lossnat så dragkroken for lös och hängde å slängde som en annan lemm:




Ännu en trevlig dag på leden :ciao:
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Ser bra ut Stig! Hur var det med Bränsleåtgången på 1000 kubikarn?
Mätte inte exakt, men nog gick det betydligt mer i 1000 kubikaren än i 700-orna. speciellt dieseln som vi testat, var en riktig snåljåp, gick igenom hela 16 lit. på 4,5 timmars körning med sladden kopplad.

Men å andra sidan så gick dieseln inte så fort, 16km/h som toppfart, oavsett om sladden var nere eller upphissad.
Med "Åskkatten" gick det lätt att köra 40-50 km/h över vattendragen och när man sladdade så var det inga problem att köra köra 20-25 km/h utan att motorn övervarvade.
Men i morgon ska ledskötarna vi har köra Nasaleden ner till Pjesker, då kommer dom nog att kolla upp bränsleförbrukningen.