I de flesta bilderna/filmerna här verkar ni köra sladdarna så lågt... Ingen ide att ploga bort all snö från leden... Den ska ju bara ta av topparna på ev. gupp och lägg ner snön i groparna...
Var i Funäs och körde en påsk... Då var det ingen snö kvar i leden men massor brevid... Blir nog så om man kör med pistmaskin och "plogar" lederna?
Vi har byggt sladden så att den har ett "Flytläge" när den är i bottenläget, då ligger hyvelstålen ca. 5 mm ovanför backen, vilket gör att den lämnar minst 1/2 cm snö, lite mer i groparna, beroende på hur djupa dessa är.
Sedan packar "Kladdplattan" ihop snön som lämnas på leden.
Man strävar ju att alltid ha snö med i sladden, för att kunna fylla igen groparna, därför har vi 2 vinklade hyvelstål mot varandra längst bak.
Är det nysnö på leden höjer man bara sladden, tills den både lämnar och tar med sig snön i lämpliga mängder.
Men då lederna många gånger ser ut som krondiken, pga. att i stort sett alla kör i mitten på leden, så har vi byggt så att sladden går att skeva.
I det läget så kommer bladet på den sida som är i botten att ligga under "Flytläget".
Men den andra sidan som är höjd, där kommer bladet ovanför "Flytläget". Vilket får till följd att snön från kanterna flyttas in mot mitten av leden.
Och packas ihop där istället för ute i kanten.
Detta moment la jag ut i mitt inlägg #
209
Sladden går att skeva
Det är som du skriver, dumt att med pistmaskin ploga bort snön från lederna.
Utan istället så tar man med sig snö med schaktbladet för att ha snö för att lägga ner i groparna på leden. Därför går schaktbladet på pistmaskinerna att vinkla inåt, så att man kan ta med snö.
Kör man inte med denna funktion, så kommer snön att rinna ut på sidan, istället för att fara under fräsen och ner i groparna.
Men snöfråsen i all ära, en bra fungerande sladd är ändå oslagbar på en skoterled.