Nytt på Leden!

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
I de flesta bilderna/filmerna här verkar ni köra sladdarna så lågt... Ingen ide att ploga bort all snö från leden... Den ska ju bara ta av topparna på ev. gupp och lägg ner snön i groparna...
Jag brukar försöka ställa in bladet på snowmover sladden så att bladet ligger ca 1-5cm över markytan för att då få med lagom mkt snö för att fylla ut ojämnheter. Ibland har jag även ställt ner sladen djupare när leden är riktigt ojämn och det finns lite nysnö att jämna till med.

Idag blev det 3 mil med sladden längs E12:a leden.
 

RickeV

Aktiv medlem
26 jan 2009
68
0
6
Vännäs
www.vssk.nu
Hej allihopa !
Jag trodde inte att det fanns ett forum med så här många praktiska tips, brukar ju mest vara på "sandlåde-nivå".
Blev riktigt inspirerad till att plocka fram svetsen nu när jag fick se den fina hyvel-sladden från Arvidsjaur.

I Vännäs snöskoterklubb är vi ca 25 ledansvariga, de flesta är riktiga eldsjälar och sporrar varandra till att fixa bättre leder.
Vi har ett antal 1,2m breda "nätsladdar" av 12mm armeringsjärn samt några gamla kombisladdar.
Precis som många andra så har jag förlängt den kombi som jag fick disponera när jag började som ledansvarig. Det har blivit en del andra modifieringar under åren , vi har en hel del bilder på modifieringarna i bildarkivet på hemsidan ( men enligt reglerna här så får man ju inte ha med länkar till andra sidor, så den som vill se får väl ,som det står, googla )

Jag byggde en snowmover-inspirerad sladd för några år sedan, funkar otroligt bra , ser ut så här


nähä, det gick inte, får försöka lära mej hur man får med en bild, är ju nybörjare här...

Men nätsladdarna är verkligen inte att förakta, lätt att dra även med sportskotrar. Jag har kompletterat min nätsladd med kladdplatta baktill, kan verkligen rekommenderas.

Jag kommer med spänning att fortsätta följa det här forumet.

/Rickard
 
Senast redigerad av en moderator:

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Vi har ett antal 1,2m breda "nätsladdar" av 12mm armeringsjärn samt några gamla kombisladdar.
Precis som många andra så har jag förlängt den kombi som jag fick disponera när jag började som ledansvarig. Det har blivit en del andra modifieringar under åren , vi har en hel del bilder på modifieringarna i bildarkivet på hemsidan ( men enligt reglerna här så får man ju inte ha med länkar till andra sidor, så den som vill se får väl ,som det står, googla )

Jag byggde en snowmover-inspirerad sladd för några år sedan, funkar otroligt bra , ser ut så här


nähä, det gick inte, får försöka lära mej hur man får med en bild, är ju nybörjare här...

Men nätsladdarna är verkligen inte att förakta, lätt att dra även med sportskotrar. Jag har kompletterat min nätsladd med kladdplatta baktill, kan verkligen rekommenderas.

Jag kommer med spänning att fortsätta följa det här forumet.

/Rickard
Hej och välkommen till en intressant tråd.
Håller med dig i det du skriver om nätsladdarna, dom är enkla och billiga att bygga. Man får mycket sladd för pengarna, om man säger så. :)

Vi har också pratat om att moda en av våra gallersladdar med en kladdplatta, för sladdens enda nackdel är väl att den inte packar snön så bra.
Lägg gärna upp några bilder på hur din modade nätsladd ser ut.

Men kanske att vi ska skapa en ny tråd i "Projektplatsen", där vi pratar sladdprojekt.
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Hej allihopa !
Jag trodde inte att det fanns ett forum med så här många praktiska tips, brukar ju mest vara på "sandlåde-nivå".


Jag kommer med spänning att fortsätta följa det här forumet.

/Rickard
Välkommen hit. :)
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
Men kanske att vi ska skapa en ny tråd i "Projektplatsen", där vi pratar sladdprojekt.
ingen dum ide´
även jag har lite ideer om modifieringar på kombisladden + ev kladdrullebygge m.m.

frågan är om man ska skapa en tråd för nybyggen och en för modifieringar? fast å andra sidan kan man ju tillämpa modd ideer på nybyggen och vice versa.

har även funderat på om man inte skulle kunna bygga egen bandsats då såna är rejält dyra, vi har en 6 hjuling som skulle va fint att kunna använda vintertid.
 
R

rotax=)

Har sladdat leder för hertsö skoterförening i ungefär en säsong med början 2008. Har även gjort underhållsarbeten på klubbens maskiner.
Idag blev det i allafall premiärtur med sladden för denna säsongen.
Vi har haft för dåligt med snö hittils.
För det mesta brukar det vara uppskattande blickar efter leden, men tyvärr inte idag.
Började nästan tappa sugen lite när det visas uppskattning med att köra sönder leden precis när jag sladdat.
Fick köra en extra vända. Nåja, det är väl sånt som händer...?
Det blir säkert bättre nästa gång, när alla hundrastare, skidåkare samt cross- o skoteråkare me parkinson i gashanden håller sig hemma när jag ska ut me sladden. :ciao:



(Y)till alla som sladdar på hertsön!:)
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Trevligt med alla dessa bilder från skoterledernas hjältar :rock:

Men vore det inte även kul att få läsa vart bilderna är tagna ? :confused:
Dvs. även vilken led, vart den går osv.:ciao:
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Jättefina bilder.

Jag kommer vara lite anonym två veckor.

Åker till Thailand.(fredag morgon)

Hoppas ni håller efter lederna och den goda vänskapen till vi hörs nästa gång.

Hittar jag en dator där, kommer jag skriva en rad.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
ingen dum ide även jag har lite ideer om modifieringar på kombisladden + ev kladdrullebygge m.m.

frågan är om man ska skapa en tråd för nybyggen och en för modifieringar? fast å andra sidan kan man ju tillämpa modd ideer på nybyggen och vice versa.
Vi skapar en tråd tycker jag, där allt vad sladdbyggen och därtill förekommande modifieringar rymms.

har även funderat på om man inte skulle kunna bygga egen bandsats då såna är rejält dyra, vi har en 6 hjuling som skulle va fint att kunna använda vintertid.
Har ni provat att på en packad och hård led, köra med enbart kedjor på drivhjulen ?

Men om man nu vill ha band, så är det nog inte så invecklat på bakre hjulparen i alla fall.
För det borde väl gå att montera vanliga skotermattor, som kapas och skarvas ihop ?
Ligger väl drivor av lågkammade (23 mm) 307-or lite varstans.

Skarvjärnen till detta borde ju gå att ta från pistmaskinsband.
För att få till så att banden inte kränger av, så kanske det går med bandstyrningar från pistmaskiner.
Men dom måste nog modifieras, därför att fyrhjulingen har bredare hjul än pistmaskinen.
På utsidan borde det ju gå att sätta egentillverkade bandsteg, om nu detta skulle behövas.

Men hur man gör fram ?
Det är nog betydligt svårare. Går nog inte att bara sätta en fabrikstillverkad fram och ha ovanstående hemmatillverkade band bak,
för utväxlingen mellan fram och bak, måste nog vara lika, för annars så håller nog inte transmissionen.

Men om ni bara ska använda den på redan trampade skoterleder så kanske det räcker med enbart kedjor på framhjulen, i kombination med banden på bakhjulen ?

Jag tror nog att den ändå kommer att orka dra en rätt så stor sladd på "Lågen".
Den bandsats som vi provat, växlar ner 2:1, vilket gör att den på en Arctic 700 med bensinmotor, vi provat övervarvar väldigt lätt.
Däremot så orkar inte den likadana "Hjulingen" med dieseln att övervarva.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Jättefina bilder.

Jag kommer vara lite anonym två veckor.

Åker till Thailand.(fredag morgon)

Hoppas ni håller efter lederna och den goda vänskapen till vi hörs nästa gång.

Hittar jag en dator där, kommer jag skriva en rad.
Du får väl kratta till sanden på stranden och samtidigt blunda och tänka lite "Skoterled", så får du kanske lite mindre abstinensbesvär. :D
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
Trevligt med alla dessa bilder från skoterledernas hjältar :rock:

Men vore det inte även kul att få läsa vart bilderna är tagna ? :confused:
Dvs. även vilken led, vart den går osv.:ciao:
jag har ett ansvarsområde i Krokom,jämtland.
kör mellan Näldensjön,Krokoms motorgård,Näskott,Dvärsätt och Mjälaviken i Storsjön
Tjabo här ovanför kör samma område
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
Vi skapar en tråd tycker jag, där allt vad sladdbyggen och därtill förekommande modifieringar rymms.



Har ni provat att på en packad och hård led, köra med enbart kedjor på drivhjulen ?

Men om man nu vill ha band, så är det nog inte så invecklat på bakre hjulparen i alla fall.
För det borde väl gå att montera vanliga skotermattor, som kapas och skarvas ihop ?
Ligger väl drivor av lågkammade (23 mm) 307-or lite varstans.

Skarvjärnen till detta borde ju gå att ta från pistmaskinsband.
För att få till så att banden inte kränger av, så kanske det går med bandstyrningar från pistmaskiner.
Men dom måste nog modifieras, därför att fyrhjulingen har bredare hjul än pistmaskinen.
På utsidan borde det ju gå att sätta egentillverkade bandsteg, om nu detta skulle behövas.

Men hur man gör fram ?
Det är nog betydligt svårare. Går nog inte att bara sätta en fabrikstillverkad fram och ha ovanstående hemmatillverkade band bak,
för utväxlingen mellan fram och bak, måste nog vara lika, för annars så håller nog inte transmissionen.

Men om ni bara ska använda den på redan trampade skoterleder så kanske det räcker med enbart kedjor på framhjulen, i kombination med banden på bakhjulen ?

Jag tror nog att den ändå kommer att orka dra en rätt så stor sladd på "Lågen".
Den bandsats som vi provat, växlar ner 2:1, vilket gör att den på en Arctic 700 med bensinmotor, vi provat övervarvar väldigt lätt.
Däremot så orkar inte den likadana "Hjulingen" med dieseln att övervarva.
jag har tänkt ungefär detsamma när det gäller bak, rätt enkelt att bara "trä över" ett band, orkar gör den säkert på lågen.
fram blir det knivigare för jag tror inte på kedjor,dom river upp för mycket och jag vill ju kunna dra hårdare än me skotern.
men kanske göra ett band som bara går runt däcket så blir det lika utväxling som bak + lite bättre bäryta än kätting.
- eller en slags halvbandarkonstruktion som drivs av däcket?
både fram och bak gör man det lite tajt så kan man pumpa fast banden.

tror att bandsatsen får en egen tråd men annars blir det nog bra med sladdprojektstråd.
vem blir först att börja me nåt?
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Håller inte riktigt med här.
Om du sätter band över bakhjulen på en sexhjuling så måste du ha kedjor där fram, annars förlorar du all styrförmåga. Vidare så drar en sexhjuling redan så bra original att det inte ens finns behov av kedjor, bandsats eller dylikt. Bara ut och dundra så har du tillräckligt med grepp för att dra i princip vilken sladd du vill, men det blir problem i backarna. Och med några 100kg last på flaket så är inte heller backarna några problem. Kedjor runt om ifall spåret är mycket hårt eller isigt. Bandsats ska du endast ha om du behöver mer bäryta och det var det väl inte tal om här utan att sladda redan uppgjorda leder.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Håller inte riktigt med här.
Om du sätter band över bakhjulen på en sexhjuling så måste du ha kedjor där fram, annars förlorar du all styrförmåga. Vidare så drar en sexhjuling redan så bra original att det inte ens finns behov av kedjor, bandsats eller dylikt. Bara ut och dundra så har du tillräckligt med grepp för att dra i princip vilken sladd du vill, men det blir problem i backarna. Och med några 100kg last på flaket så är inte heller backarna några problem. Kedjor runt om ifall spåret är mycket hårt eller isigt. Bandsats ska du endast ha om du behöver mer bäryta och det var det väl inte tal om här utan att sladda redan uppgjorda leder.
Utan någon form av slirskydd är en sexhjuling (liksom en fýrhjuling) ganska så värdelös som dragare på snö och is, då är en arbetsskoter nog bättre.
 

Älvhöjdingen

Välkänd medlem
9 nov 2008
884
1
16
30
Älvhöjden
Köp polaris egna band till bakhjulen å kedjor till framhjulen för annars kommer dä inte styra ett dugg! Fast det kanske lönar sig å göra egna band då polaris orginal brukar va dyrt!:afraid: Men det går nog fint å sladda led mä 6hjulingen,dom ä ju björn starka,kör polaris 500 själv,fast mä 4hjul,så ja vet hur starka dom ä!:rock:
 

jcollin

Aktiv medlem
28 jan 2009
70
0
6
Norråker
Hej,
ny på forumet och håller just på att tillverka mig en egen sladd, återkommer med bilder.
Jag kan meddela att sexhjulingen drar otroligt hårt med bandsats bak och dubbade framdäck. Men i lössnö gräver framhjulen ned sig och då går det extremt långsamt... Fast kör man däremot aldrig (om man inte är ute efter det!)