Ett måste för alla ledsladdsnördar!
http://www.snowmobilers.org/groomer_guide/GroomerGuidecomplete.pdf
http://www.snowmobilers.org/groomer_guide/GroomerGuidecomplete.pdf
Det här opponerar jag mig mot. Förvisso går det inte tvärlätt, men, förutsatt att du har grovmönstrade däck så ska det inte vara problem. Sen ska du vara lagom tungt lastad för att hela tiden ha greppet. Vad är problemet med kedjor?Utan någon form av slirskydd är en sexhjuling (liksom en fýrhjuling) ganska så värdelös som dragare på snö och is, då är en arbetsskoter nog bättre.
Grovmönstrade däck i all ära, men utan någon form av slirskydd, så gräver det mer på snö och is, när man drar något tyngre, ex. vis en större sladd. Under dessa förutsättningar så är nog en arbetsskoter bättre dragare.Det här opponerar jag mig mot. Förvisso går det inte tvärlätt, men, förutsatt att du har grovmönstrade däck så ska det inte vara problem. Sen ska du vara lagom tungt lastad för att hela tiden ha greppet. Vad är problemet med kedjor?
När jag kör med snowmovern så brukar jag försöka ligga mellan 20 - 30 km/h Jag tycker att det blir bäst resultat då, släpsladden vi har fungerar även den bra i dessa farter eller ibland något långsammare då man drar den i kuperad terräng. Om jag har förstått det rätt så ska man kunna hålla högre hastighet med en gallersladd och då även med ett bra resultat.Vilka Hastigheter håller ni med sladdarna?. Vad är de optimalste just för eran sladd?
stämmer väldigt bra på hur det är hos oss också.I Vännäs snöskoterklubb har vi ett system med ett antal ledansvariga som ansvarar för varsin del av ledsystemet. Det är endast dessa som får låna klubbskotrarna. Sladdarna är även fördelade mellan dessa personer.
Att sköta en led är ju så mycket mer än att bara låna en skoter och åka ut med sladden nån gång då man känner för det.
Visst får man låna en nätsladd och åka ut och sladda, det är ju bra. Men ska man ha milersättning så måste det gå genom den som har ansvaret för sträckan. Ekonomin tillåter dessutom inte att man får ersättning förr alla sladd-turer.
Jag är övertygad om att de flesta klubbar blir glada om man erbjuder sig att hjälpa till, men man kanske inte lämnar ut en kombisladd till vilken räserförare som helst.
Det gäller ju att de som använder prylarna tar ansvar för dessa och lämnar tillbaks dom i det skick man tog dom i ( och gärna på samma ställe )
/Rickard
Ligger ofta mellan 5-15 km max där det ska bli bra. Bäst blir det med rullsladden om man kör i gångfart har jag märkt. Blir väldigt slätt då.När jag kör med snowmovern så brukar jag försöka ligga mellan 20 - 30 km/h Jag tycker att det blir bäst resultat då, släpsladden vi har fungerar även den bra i dessa farter eller ibland något långsammare då man drar den i kuperad terräng. Om jag har förstått det rätt så ska man kunna hålla högre hastighet med en gallersladd och då även med ett bra resultat.
Mätte inte exakt, men nog gick det betydligt mer i 1000 kubikaren än i 700-orna. speciellt dieseln som vi testat, var en riktig snåljåp, gick igenom hela 16 lit. på 4,5 timmars körning med sladden kopplad.Ser bra ut Stig! Hur var det med Bränsleåtgången på 1000 kubikarn?