Nytt på Leden!

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
36
Sollefteå
Har du några bilder på Snowmovern? det där lät ju intressant.
Nej, tyvärr inga bilder, än iaf, kan försöka fixa...
Ramen går ju upp rätt högt strax framför rullen, där har vi monterat två skapligt tunga väghyvelstål... Sen ett snabbfäste för spade ovanpå stålen. River bra mycke bättre nu :D
Sen så är ju den förlängda kombisladden rätt duktig på att fylla igen dom lite längre guppen som snowmovern går ner i, så kör vi med både så blir de ganska slätt :rolleyes:
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Har du några bilder på Snowmovern? det där lät ju intressant.
Vi har också förlängt våran Snowmover.
Vi kapade till två stycken 70 cm lång fyrkantrörprofil i samma dimension som ramen och svetsade fast en 20 cm lång fyrkantprofil på vardera "Förlängningsrör" och som gick att "Trä över" den fyrkantprofilen.
På dessa kortare profiler, svetsade vi i ena kanten, fast 2 M12 muttrar på vardera profil, på samma sätt som på sladden i övrigt.
Då gör man ju ingen åverkan på själva sladden och den går enkelt att återställa i orginalskick.
Givetvis så måste man ju även förlänga kedjorna till höjdjusteringarna.
Har inga bilder just nu, om jag kommer ihåg imorgonbitti så ska jag "Fota" detta.
 

toker

Välkänd medlem
20 jan 2008
108
0
6
Hejsan, varit ute 4timmar ida me Grizzlyn å combisladden, fick ca 1dm kallsnö igår så kompisen for ut å tokdrog för att fylla storhålen å packa lite igårkväll så var jag ute ida å "putsade" 2ggr fram och tebaks Backsjö- Västerhus-Milleniumstugan. Rackarn va fint det blev men en kladdplatta/rulle hade suttit fint som fan. Det är dåligt me snö i skogen så det blev mycke skottning men det är det värt när man ser resultat.
 

RickeV

Aktiv medlem
26 jan 2009
68
0
6
Vännäs
www.vssk.nu
Äntligen fick vi rejält med snö även här i Vännäs-trakten, tidigare har jag bara sett snön på bild :)
Jag var ute i 4 timmar ikväll, rullsladden gör ett bra jobb i djup lössnö


eller som videosnutt
http://www.youtube.com/watch?v=JUc347UrjF4

17 minusgrader nu gör förhoppningsvis att lederna är hårda och fina imorgon. Man måste nog vara lite stollig som offrar varje fredagkväll under säsongen för att andra ska ha fina leder att åka på , speciellt billigt blir det ju inte heller i längden... men på nåt vis är det ju ändå trivsamt att glida fram i mörkret och se att det blir resultat.
Var ytterst nära att krocka med en älg ikväll, tittade bakåt för att se var jag hade sladden, när jag tittade framåt igen stog en älg av enorma mått 5-10m framför mej. Vi blev nog båda lika rädda :afraid:

/Rickard
 

RickeV

Aktiv medlem
26 jan 2009
68
0
6
Vännäs
www.vssk.nu
Hej tjabo , jo mycket riktigt, fick tag på en stump vägtrumma ca 60-70cm diameter och ca 180cm bred. Bladet är 2m brett. Var först orolig att ränderna skulle göra det spårigt i leden, men icke !
Däremot ser det ju ganska kul ut med den räfflade leden när man varit ute, lite av en fattigmans-pistmaskin ...
Jag tänkte lägga lite byggbilder i projektplatsen så fort jag hinner, nu vräker snön ner så det blir nog ingen runda på puben ikväll heller, leden väntar...

/Rickard
 

toker

Välkänd medlem
20 jan 2008
108
0
6
RickeV= Vi satt precis å talade om att göra en kladdrulle av en vägtrumma som man dels kan koppla bakom Combisladden men även dra med en andraskoter. Vi spånar vilt om hur man ska fästa trumman. Jag har nån ide`om att hitta passande bilfälgar el dyligtatt trö in i trumman sen bara ett rör genom. Hur är din gjord? Räcker självtyngden från sladden eller har du tyngt ner den? Snowmovern verkar ju vara hemskt lätt...
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
Hej tjabo , jo mycket riktigt, fick tag på en stump vägtrumma ca 60-70cm diameter och ca 180cm bred. Bladet är 2m brett. Var först orolig att ränderna skulle göra det spårigt i leden, men icke !
Däremot ser det ju ganska kul ut med den räfflade leden när man varit ute, lite av en fattigmans-pistmaskin ...
Jag tänkte lägga lite byggbilder i projektplatsen så fort jag hinner, nu vräker snön ner så det blir nog ingen runda på puben ikväll heller, leden väntar...

/Rickard
ser fram emot bilderna då vi tänkte göra kladdrulle att dra efterkombisladden av just en sån.
mest nyfiken på lagring/infästning av trumman.
 

toker

Välkänd medlem
20 jan 2008
108
0
6
Vare inte lite overkill att komma me pistmaskin baki..? Men *****r vilken grym sladd traktorn hade.
 

RickeV

Aktiv medlem
26 jan 2009
68
0
6
Vännäs
www.vssk.nu
Har lagt upp lite byggbilder på rullsladden nu i sladdtråden på projektplatsen.
Hann med några timmar efter leden ikväll oxo, oj vad snö det kommer !

/Rickard
 
E

ejwbegysv

En av sektionerna på rullen vill inte rulla som den ska men den rullar när man snurrar på den för hand :hmmmm: vet inte riktigt hur man ska få till det.
Rullarna finsn att köpa som reservdel, vi har bytt ut endel sektioner tidigare..
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Förlåt för ett "blind" inlägg men

En ledvärds dröm??

http://www.youtube.com/watch?v=d4oGoQEBaRc
Helt klart så är traktor med bandsats, ett fullgott alternativ till pistmaskin. :rock:
Andrahandsvärdet och "Året runt nyttan" gör nog kanske att en traktor kan vara billigare i längden.
Det är väl inte för inte som att dom är så populära i Nordamerika som sladdragare.
Vore kul om du kunde lägga upp lite info. om bränsleförbrukning och topphastighet med sladden kopplad.
Och om det finns några upplevda nackdelar !
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Helt klart så är traktor med bandsats, ett fullgott alternativ till pistmaskin. :rock:
Andrahandsvärdet och "Året runt nyttan" gör nog kanske att en traktor kan vara billigare i längden.
Det är väl inte för inte som att dom är så populära i Nordamerika som sladdragare.
Vore kul om du kunde lägga upp lite info. om bränsleförbrukning och topphastighet med sladden kopplad.
Och om det finns några upplevda nackdelar !
Det tråkiga är priset på bandsatsen. Priset baseras på hästkraftantalet på maskinen som dom ska sitta på.
"Prices for the track system. Up to 50 hp is $ 20,000, and 50-90 hp is $ 30,000"
Och det är ju "over there"... Sen ska man ju ha traktorn också. Och blad. Och sladd.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Det tråkiga är priset på bandsatsen. Priset baseras på hästkraftantalet på maskinen som dom ska sitta på.
"Prices for the track system. Up to 50 hp is $ 20,000, and 50-90 hp is $ 30,000"
Och det är ju "over there"... Sen ska man ju ha traktorn också. Och blad. Och sladd.
Men jämför med en ny pistmaskin, en sådan går på minst 1 500 000:-
En ny traktor kostar under 500 000:- + Band & blad (= ca. 400 000:), så det blir tillsammans ändå lätt under 1 000 000:-
Och då mistänker jag att en traktor har bättre andrahandsvärde än en pistmaskin (Och kanske hållbarare ?).
Och en sladd behövs ju till bägge dessa maskintyper, för att få perfekta SKOTERleder. att använda enbart snöfräsen bakom en pistmaskin på en skoterled, är inte att jämföra med att dra en fin sladd.
 

johnnype

Välkänd medlem
1 jan 2000
174
0
16
boden
RickeV= Vi satt precis å talade om att göra en kladdrulle av en vägtrumma som man dels kan koppla bakom Combisladden men även dra med en andraskoter. Vi spånar vilt om hur man ska fästa trumman. Jag har nån ide`om att hitta passande bilfälgar el dyligtatt trö in i trumman sen bara ett rör genom. Hur är din gjord? Räcker självtyngden från sladden eller har du tyngt ner den? Snowmovern verkar ju vara hemskt lätt...
Jag har gjort en kladdrulle av 8 bilfälgar med däck, på varje fälg svetsade jag en rörstump som i sin tur träddes på ett rör som var 170 cm långt som jag anv till axel. I ytter ändarna så monterade jag dit lagerbockar och även en lagerbock i mitten för annars är det lätt att axeln/röret böjs vid oaktsam körning.Anledningen till rörstumparna på varje fälg är att varje fälg ska kunna snurra fritt oberoende av varandra så blir den mer följsam i kurvor.
Jag tycker att tyngden är bra också för den packar snön ordentligt bra.
Jag har provat att dra den bakom en kombisladd med mycket gott resultat.
Jag ska försöka komma i håg att fotografera skapelsen nästa gång jag far ut å sladdar.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Jag och "Snökungen" var och finjusterade lite på Nasaleden vid Sjöträsk idag. Leden drogs om i höstas runt byn, men det vart lite smalt röjt, men nu rymms man att mötas. :cool:

I -20 grader så är det inga problem att hålla värmen, så länge man jobbar.

"Snökungen" in action.

Vart Gooode bra

Efter lite nyttigt kroppsarbete sladdade vi upp till Stenträsket och rundade "Akka", för att sedan köra ner till Storberg. Det blåste nog grymt kallt där uppe. Ingen ruta eller handtagsvärmare på "Demo-Hjulingen", det kändes och saknades.
Vi "Ankrade" i några branta backar på vägen upp, så vi fick höja sladden i topp, där det var som jävligast, då gick det bra.
Vi fick även forcera några rejäla drivor som vinden blåst ihop på leden, söder om "Akka", på väg ner mot Storberg. Men det var inga problem.

tyvärr tog det slut på batteriet i kameran då det var som intressantast.:mad: