Nytt på Leden!

jcollin

Aktiv medlem
28 jan 2009
70
0
6
Norråker
Hm, sitter och kikar på kartan – kan också ha varit Forsmark vi kom ned till:hmmmm:
I så fall finns det en annan eldsjäl där!

J
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
För övrigt. För några år sedan tog jag och några kompisar en sväng upp till Ammarnäs och tillbaka. På vägen från Ammarnäs körde vi förbi en kyrka vid en sjö mitt i ingenstans och strax efter (om jag inte minns fel) blev lederna grymt fina! Kan det vara ditt område David Mach Z?
Vi lånade en killes garage och verktyg i Slussfors (tror jag) för en av Artcic-åkarna hade kört sönder.

J
Hej :) Ja det är "Slussfors" ledsystem en liten bit söder om Victoria Kyrkan men sen går Forsmarks leder och Slussfors leder ihop uppe vid Ryfjället så ni kan ju även kört på deras leder. Forsmark har även väldigt duktiga ledsladdare så deras leder brukar oftast vara i toppskick. Angående skyltningen så är ett gäng nya skyltar beställda :) så det blir nog snart bättre men det har nog hänt en del de senaste åren här ändå.
Jasså så ni fick laga en Artic:hahaha: som vanligt då;). Det kan mkt väl ha varit min granne.

Jag måste säga att jag är grymt imponerad av ditt sladdbygge och sladd dragare! :rock:

För att få bort att den gllider i sidled kan du inte svetsa på några platt järn som skär ner i underlaget lite? Jag tror att Stig Larsson hade ngt sånt på deras "Värstingen" kan de ha varit 5 x 50 cm i storleken. Kolla i projekttråden där tror jag det står.

Jag hittade det:)
längst ut på kanterna svetsade vi fast 5x50 mm plattjärn på högkant som styrstål.
 

jcollin

Aktiv medlem
28 jan 2009
70
0
6
Norråker
Lite OT men jag kommer ihåg att han hade som en nipa i skogen nedanför gården där pojken hans hade gjort skidhopp.

Måste säga att jag är ganska imponerad över sladden själv! ;)
Har aldrig svetsat tidigare men köpte en 3-fassvets till mig själv i julklapp, har snart använt upp en femkilosrulle 0,6-tråd...
Kul att konstruera, särskilt när resultatet blir bra.

J
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Det var ett fint bygge du fick till. :beer:
Angående problemet med att sladden vill glida i sidled, när det skråar, så har vi som "David Mach Z" skriver, svetsat fast stående plattjärn på utsidan av vår "Kladdplatta".
Men vi var nog lite för försiktig, för ett utstick på 2 cm är för lite, den vill ändå glida i sidled vid skråkörning.
Så jag tror att du nog ska ha minst 3 cm.
Sedan så borde det väl gå att tillverka ett eller flera styrstål, liknande som på skoterskidor, som man skruvar fast mitt under "Kladdplattan" ?

Har du någon bild på själva kladdplattan, så lägg gärna ut en bild på den också.

Dragarn du har, vad är det för motor i den, diesel/bensin ?
Är det hydrostatdrift ?
Hur fungerar styrningen ?
Vore intressant med lite fakta, egna synpunkter och körintryck på detta "Ledmonster".
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Ikväll blev det 4 timmar med sladden för mig och en kompis. Kompisen har en Adventure -07:a 600 sdi och den fungerar bra att dra med oxå:)

Här kommer en bild på ekipagen:
 

jcollin

Aktiv medlem
28 jan 2009
70
0
6
Norråker
Hur lång gjorde ni ¨styrstålen¨ på ett ungefär? Räcker 30 centimeter?

Vesslan är en Bombardier Bombi från 1979.
Drivlinan kommer från Ford Anglia, en 1,6-litersbensinmotor på 57 hästkrafter med fyrväxlad manuell låda.
Toppfarten är drygt 30 km/tim och styr gör jag med två spakar som bromsar vardera band. (tyvärr låter det som att en bromsrenovering är på G...)
Framkomligheten är grym, maskinen väger strax under 900 kg, har två 60-centimetersmattor med aluminiumkammar på 60 mm.
Trevlig och smidig maskin som inte verkar dra så mycket bränsle.

Jag hade en hydrostatdriven liten dieselvessla förut. Riktigt trevlig och smidig maskin men ganska dyr.

Har även en 6-hjulig Polaris Ranger (utan bandsats) som jag tänkte prova att dra sladden med när det blir lite hårdare på lederna. Någon som har erfarenhet av det?
 

skoterleden

Team Snowmobile
1 jan 2000
124
0
6
Jcollin, kan du inte lägga in din sladd i projektforumet som handlar om sladdar så samlar vi alla varianter där. De är inspirationskällor för många! http://www.snowmobile.se/forum/showthread.php?t=24480

Vill uppmana alla andra också som har egentillverkade eller modifierade sladdar att lägga in sina alster dit. Strunt samma att vissa ser knasiga ut. Man kan få många idéer även av dom!

Mikael T
Snowmobile
 
Senast redigerad av en moderator:

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Vesslan är en Bombardier Bombi från 1979.
Drivlinan kommer från Ford Anglia, en 1,6-litersbensinmotor på 57 hästkrafter med fyrväxlad manuell låda.
Toppfarten är drygt 30 km/tim och styr gör jag med två spakar som bromsar vardera band. (tyvärr låter det som att en bromsrenovering är på G...)
Framkomligheten är grym, maskinen väger strax under 900 kg, har två 60-centimetersmattor med aluminiumkammar på 60 mm.
Trevlig och smidig maskin som inte verkar dra så mycket bränsle.
Hur långa sträckor brukar du preparera med denna maskin och hur lång tid brukar det ta ?
Bromsrenoveringen är väl inte så avancerad, för det är väl en skivbroms på vardera axel, där man bara byter beläggen ?

Provkörde en äldre Iller med styrbromsar för några år sedan, upplevde att när man drog tungt och man hamnade utanför spåret, så gick det bra så länge man inte bromsade ena axeln för att svänga, för då började det bara att gräva. Har sett att en del som använder sig av Illrar, byggt hydraulstyrning mellan maskinen och sladden.

Men när leden väl är uppkörd så är det ju å andra sidan inga problem.
Och det är ju rätt så skönt att en kall Januarikväll, sitta inne i varm hytt.
Jag hade en hydrostatdriven liten dieselvessla förut. Riktigt trevlig och smidig maskin men ganska dyr.
Var det en Iller eller .... ?
Krånglade den mycket ?
Blir det ändå inte bättre driftsekonomi med en diesel, tänker då på att det är lättare att tigga till sig diesel, jämfört med bensin ?
Har även en 6-hjulig Polaris Ranger (utan bandsats) som jag tänkte prova att dra sladden med när det blir lite hårdare på lederna. Någon som har erfarenhet av det?
Vad jag hört så blir gummit på en fyrhjuling ganska så stelt i kyla, så att man får inte riktigt så bra fäste på snö och is, Vet att många som sätter snöblad på sina "Hjulingar" brukar sätta på åtminstone 1 par kedjor, för att förbättra greppet.
Har inte provkört någon sexhjuling på vinterföre, bara fyrhulingar.
Men jag har ingen egen erfarenhet att köra utan band på led.
 

jcollin

Aktiv medlem
28 jan 2009
70
0
6
Norråker
Jag har inte hunnit köra mer än ett par-tre mil med sladden, är fortfarande ute och testar ekipaget. Skulle tippa på att jag ligger och kör i 15 km/tim, ungefär lika fort som med skoter och Snow Movern men resultatet blir aningen bättre med vesslan:D

Tror inte att det sitter skivor utan bromsband, men det går ju att fixa dem också, lite besvärligare bara.

Jo, det stämmer att den kan börja gräva på ena bandet men så är det väl med alla maskiner som inte är just midjestyrda!?

Nej, det var en Frosty (finns ett par till salu på Blocket) och den gick bra. Kolla in efterförljaren Formatic F4 http://www.***********/li?ca=3_s&th=1&q=formatic&cg=0&w=3, dräggel...

Tigga till sig diesel är säkert lättare än bensin. Å andra sidan gör jag det här privat för jag tycker att det är är så kul när byn har fina leder!

Jo, kedjor blir nödvändigt...
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Tror inte att det sitter skivor utan bromsband, men det går ju att fixa dem också, lite besvärligare bara.
Är det bromsband, ja då har du nog åtminstone en hel kvälls sysselsättning, misstänker att det hade varit enklare med skivor :D
Jo, det stämmer att den kan börja gräva på ena bandet men så är det väl med alla maskiner som inte är just midjestyrda!?
Ja det är nog sant.
Nej, det var en Frosty (finns ett par till salu på Blocket) och den gick bra. Kolla in efterförljaren Formatic F4 http://www.***********/li?ca=3_s&th=1&q=formatic&cg=0&w=3, dräggel...
Ja en sådan skulle klubben haft råd med.
Men du som provat en, hur fort går det att köra som fortast med en sladd kopplad ?
Varför jag ställer frågan, är för att vi har några längre vattendrag som vi passerar när vi sladdar våra långleder, inte så kul att ligga i 15-20km/h med sladden på en sjö som är milen lång :mad:
 

jcollin

Aktiv medlem
28 jan 2009
70
0
6
Norråker
Har för övrigt hört folk i USA som monterat diesel och automat i Bombin, säkert en fin kombination men man får nog vara lite försiktig. Tror inte att drivaxlar och annat är gjort för att klara särskilt mycket mer kraft än en 57-hästars bensinmotor...
 

toker

Välkänd medlem
20 jan 2008
108
0
6
Tjena, jcollin och Stig, klubben hade en Formatic förut vet inte vad den hade för betäckning men den såg ut som en bandvagn med blad fram. Dom har nyss sålt den (till Ö-sund tror jag). Den gjorde ett jäkla jobb minsann men eftersom vi är en sån stor klubb med många ledmil indelat i underklubbar så fick den se sig slagen av tre nya Vikingar istället. I min sektion som jag sladdar i så har vi två Grizzlyar och två såna Bombardier vesslor med dieslar i. Tänkte att jag skulle få knäppa nåt kort när man träffar på dem så ni får se. I en annan sektion har dom en Terri med hydraulsladd som är midjestyrd, den gör ett sjuhellvetiskt jobb men går fruktansvärt sakta. Finns säkert fler fräna maskiner häromkring, ska spana lite. Till sist, ifjol så fick vi låna en Hägglunds BV206 av BAE Hägglunds och där finns det nog inget som stoppar, inte ens en öppen sjö he he. Förresten ute igår å skulle fixa leden och vips var man ett drag fattigare... Nä nu far vi åt Kittelfjäll och pinar deras leder (och raviner) lite. Vi kanske syns allihop.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Tjena, jcollin och Stig, klubben hade en Formatic förut vet inte vad den hade för betäckning men den såg ut som en bandvagn med blad fram. Dom har nyss sålt den (till Ö-sund tror jag). Den gjorde ett jäkla jobb minsann men eftersom vi är en sån stor klubb med många ledmil indelat i underklubbar så fick den se sig slagen av tre nya Vikingar istället. I min sektion som jag sladdar i så har vi två Grizzlyar och två såna Bombardier vesslor med dieslar i. Tänkte att jag skulle få knäppa nåt kort när man träffar på dem så ni får se. I en annan sektion har dom en Terri med hydraulsladd som är midjestyrd, den gör ett sjuhellvetiskt jobb men går fruktansvärt sakta. Finns säkert fler fräna maskiner häromkring, ska spana lite. Till sist, ifjol så fick vi låna en Hägglunds BV206 av BAE Hägglunds och där finns det nog inget som stoppar, inte ens en öppen sjö he he. Förresten ute igår å skulle fixa leden och vips var man ett drag fattigare... Nä nu far vi åt Kittelfjäll och pinar deras leder (och raviner) lite. Vi kanske syns allihop.
Vi har också provat en BV206 med bensinmotorn, när vi drog upp Västra delen av Nasaleden för något år sedan.
Vi hade full tank + 3 fulla jeepdunkar med oss när vi drog iväg. Trots detta så fick vi låna ihop 40 Lit till för att komma hem, en sträcka på totalt 12 mil !
Så en sådan maskin har ingen skoterklubb råd med.
Däremot så går säkert dieselversionen billigare.
 

toker

Välkänd medlem
20 jan 2008
108
0
6
He he, jag tror att det var en bensinare i den vi hade oxå. Det var väl volvo B18 om jag minns rätt.