Vesslan är en Bombardier Bombi från 1979.
Drivlinan kommer från Ford Anglia, en 1,6-litersbensinmotor på 57 hästkrafter med fyrväxlad manuell låda.
Toppfarten är drygt 30 km/tim och styr gör jag med två spakar som bromsar vardera band. (tyvärr låter det som att en bromsrenovering är på G...)
Framkomligheten är grym, maskinen väger strax under 900 kg, har två 60-centimetersmattor med aluminiumkammar på 60 mm.
Trevlig och smidig maskin som inte verkar dra så mycket bränsle.
Hur långa sträckor brukar du preparera med denna maskin och hur lång tid brukar det ta ?
Bromsrenoveringen är väl inte så avancerad, för det är väl en skivbroms på vardera axel, där man bara byter beläggen ?
Provkörde en äldre Iller med styrbromsar för några år sedan, upplevde att när man drog tungt och man hamnade utanför spåret, så gick det bra så länge man inte bromsade ena axeln för att svänga, för då började det bara att gräva. Har sett att en del som använder sig av Illrar, byggt hydraulstyrning mellan maskinen och sladden.
Men när leden väl är uppkörd så är det ju å andra sidan inga problem.
Och det är ju rätt så skönt att en kall Januarikväll, sitta inne i varm hytt.
Jag hade en hydrostatdriven liten dieselvessla förut. Riktigt trevlig och smidig maskin men ganska dyr.
Var det en Iller eller .... ?
Krånglade den mycket ?
Blir det ändå inte bättre driftsekonomi med en diesel, tänker då på att det är lättare att tigga till sig diesel, jämfört med bensin ?
Har även en 6-hjulig Polaris Ranger (utan bandsats) som jag tänkte prova att dra sladden med när det blir lite hårdare på lederna. Någon som har erfarenhet av det?
Vad jag hört så blir gummit på en fyrhjuling ganska så stelt i kyla, så att man får inte riktigt så bra fäste på snö och is, Vet att många som sätter snöblad på sina "Hjulingar" brukar sätta på åtminstone 1 par kedjor, för att förbättra greppet.
Har inte provkört någon sexhjuling på vinterföre, bara fyrhulingar.
Men jag har ingen egen erfarenhet att köra utan band på led.