Nytt på Leden!

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
En sak med movern då bladet är monterat så långt bak.

Du bör lägga ett tvärgående stag just där balkarna böjer sig (vinklas in mot draget), annars så kommer de att knäckas/dras ihop där efter ett tag. På våra bägge Movers har det hänt så med.

För att den tvärgående balken skall ha någon sekundär nytta så har vi monterat på en redskapslåda där vi har matnyttiga reservdelar till movern (bultar, kedjor etc), spade, hammare, yxa etc.

Lådans bakre del ligger på balken och de främre hörnen ligger på varsin balk som går in mot draget.

Kedjorna som du har på ovansidan har vi istället dragit på undersidan så det inte blir ivägen för tvärgående balken.

Finns också andra saker som kan fixas på movern.

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Du ska nog flytta fram bladet lite för bästa "prestanda".
Isf max 10 cm. Blir bladet ungefär mitt mellan rullen och styrmedan, dvs vid kröken på balkarna så får movern en "resonansfrekvens".

Svårt att förklara, men tvättbrädeleder som har ett visst avstånd mellan guppen förvärras av movern om avståndet mellan främre medan och bladet är ungefär lika som från bladet till rullen.

ha istället 2/3 eller 3/4 av avståndet från meda till blad och sedan 1/3 eller 1/4 av avståndet mellan blad och rulle. Du kan nog få ännu bättre resultat om du kör 4/5 resp 1/5.

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Sedan hur mycket du skall snedställa bladet är en helt annan sak. Vi köra våra höger resp vänsterställt, ca 10 cm. Sedan 2 maskiner efter varandra med varsin mover som kör höger resp vänstertrafik.

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
En sak med movern då bladet är monterat så långt bak.

Du bör lägga ett tvärgående stag just där balkarna böjer sig (vinklas in mot draget), annars så kommer de att knäckas/dras ihop där efter ett tag. På våra bägge Movers har det hänt så med.

För att den tvärgående balken skall ha någon sekundär nytta så har vi monterat på en redskapslåda där vi har matnyttiga reservdelar till movern (bultar, kedjor etc), spade, hammare, yxa etc.

Lådans bakre del ligger på balken och de främre hörnen ligger på varsin balk som går in mot draget.

Kedjorna som du har på ovansidan har vi istället dragit på undersidan så det inte blir ivägen för tvärgående balken.

Finns också andra saker som kan fixas på movern.
bra tips, nu ska här konstrueras :)
tror däremot jag ska göra en aning annorlunda, bilder kommer.

Du ska nog flytta fram bladet lite för bästa "prestanda".
nu blir jag lite osäker, bättre på vilket sätt?

om man tänker sig att skidan går ner i groparna och rullen går rakt över det nyhyvlade spåret så borde bladet röra sig mindre upp och ner ju närmare rullen det sitter!?

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
om man tänker sig att skidan går ner i groparna och rullen går rakt över det nyhyvlade spåret så borde bladet röra sig mindre upp och ner ju närmare rullen det sitter!?
Korrekt tänkt enligt mig. Jag var tidigare inne en sväng på ejwbegysv spår men har ändrat mig.

Se bara till att den inte kommer för nära rullen.
Vi har dessutom förstärkt själva bladet. Original är det flexibelt och indelat i sektioner. Tyvärr har dessa sektioner en tendens att ibland gå paj.
Våran lösning blev att bulta ihop alla sektioner med hjälp av ett 50mm vinkeljärn på baksidan.

Lösningen fick en baksida, axeln som håller bladet är gjort av ett rör med mycket tunt gods (fattar inte varför de snålat in just här).

Lösningen på det problemet heter ämnesrör som man istället använder som axel.

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
Sedan hur mycket du skall snedställa bladet är en helt annan sak. Vi köra våra höger resp vänsterställt, ca 10 cm. Sedan 2 maskiner efter varandra med varsin mover som kör höger resp vänstertrafik.
har ni flyttat sidobladet till andra sidan på ena movern då?
jag antar att bladet är tänkt att stå snett med tanke på att det bara ingår ett sidoblad som håller kvar snön

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
bra tips, nu ska här konstrueras :)
tror däremot jag ska göra en aning annorlunda, bilder kommer.

nu blir jag lite osäker, bättre på vilket sätt?

Förutsatt att den är så att helt fylla igen groparna på leden, så är det nog så, men detta blir väl när man har mycket snö att jobba med på leden. :hmmmm2:
Men tänk dig det omvända, när du har en knöl på leden och du har bladet långt bak mot rullen, så lyfter ju rullen bladet betydligt tidigare, jämfört med när bladet sitter längre fram. :hmmmm2:

Så jag menar att längden har en stor betydelse när vi pratar sladdar i alla fall. Därför har vi förlängt ramen på våran Snowmover med ca. 70 cm. för att få bladet så långt från dom bägge punkterna (Skidan och Kladdrullen) som håller "nivån" på bladet, så jag är nog också inne på "ejwbegysv" linje/teori.

E

ejwbegysv

Ni får testa er fram, men det ultimata är att flytta bladet beroende på hur leden ser ut, vi har dock till 99% stora gropar på lederna och vill då "kapa av" kullarna med sladden..

Vi har bladet rakt då vi endast använder bladet till att fylla igen groparna, inte att ploga leden med...

E

ejwbegysv

Här har vi "våra" sladdar, har div hemmabyggen också :

Denna är elmanövrerad och är grymt bra när det är hårt.

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
Ni får testa er fram, men det ultimata är att flytta bladet beroende på hur leden ser ut, vi har dock till 99% stora gropar på lederna och vill då "kapa av" kullarna med sladden..

Vi har bladet rakt då vi endast använder bladet till att fylla igen groparna, inte att ploga leden med...
har ni monterat en sidogavel på andra sidan bladet då också?
annars MÅSTE man ju snedställa så för att snön ska stanna framför bladet mot sidogaveln.
med rakt blad och bara en sidogavel kan snön åka ut på ena sidan.
om du tittar på combisladden så är det bladet inte rakt utan vinklat för att samla ihop snön.

jo, har man bladet långt bak hela tiden och man inte fyller igen groparna gräver det ju på samma ställe, man får väl variera bladpositionen eller ännu hellre, -köra med 2 efter varann som har olika avstånd blad-rulle

E

ejwbegysv

Jo vi har sidogavlar på bägge sidorna, iaf. tills dom går sönder :)

Sen så använder vi endast sladden för att ta ner pucklarna, inte att ploga leden med, så på plan mark är bladet i luften,.,,

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Sen så använder vi endast sladden för att ta ner pucklarna, inte att ploga leden med, så på plan mark är bladet i luften,.,,
En liten fundering då, använder ni inte fel sladd till detta ? :hmmmm2:
För att enbart ta ner pucklarna, så upplever då jag att snowmovern inte är den optimalaste sladden för detta arbete.
Men ställer man in Snowmovern så att den tar med sig snö och lämnar i groparna, så är det ju det som är den egentliga "Styrkan" med Snowmovern.

E

ejwbegysv

Jo den heter ju egentligen Snow"MOVER" :)

Det vi försöker undvika är dock att man plogar bort all snö från leden.. Tycker dock snowmovern gör ett bra jobb även med att ta ner pucklar...

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
En liten fundering då, använder ni inte fel sladd till detta ? :hmmmm2:
För att enbart ta ner pucklarna, så upplever då jag att snowmovern inte är den optimalaste sladden för detta arbete.
Men ställer man in Snowmovern så att den tar med sig snö och lämnar i groparna, så är det ju det som är den egentliga "Styrkan" med Snowmovern.
När det gäller puckelpist så är det väl rejäla nätsladdar som är bäst på att fila ner, oavsett hur isigt det än är.
Speciellt om man lägger på någon timmerstock som extravikt...

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Men tänk dig det omvända, när du har en knöl på leden och du har bladet långt bak mot rullen, så lyfter ju rullen bladet betydligt tidigare, jämfört med när bladet sitter längre fram. :hmmmm2:

Så jag menar att längden har en stor betydelse när vi pratar sladdar i alla fall. Därför har vi förlängt ramen på våran Snowmover med ca. 70 cm. för att få bladet så långt från dom bägge punkterna (Skidan och Kladdrullen) som håller "nivån" på bladet, så jag är nog också inne på "ejwbegysv" linje/teori.
Blir det så?

Bladet lyfts väl av rullen först EFTER bladet passerat toppen på kullen, detta tack vare medan längst fram på movern som är en bit framför kullen. Och då kommer bladet att lämna av snön i gropen efter kullen. Dette om bladet är nära rullen

Om bladet är för långt framför rullen så kommer bladet hinna ner i gropen efter kullen och se till att ingen snö fylls på innan rullen går upp på kullen. och lättar bladet.

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Blir det så?

Bladet lyfts väl av rullen först EFTER bladet passerat toppen på kullen, detta tack vare medan längst fram på movern som är en bit framför kullen. Och då kommer bladet att lämna av snön i gropen efter kullen. Dette om bladet är nära rullen.
Bladet lyfts av rullen redan när rullen träffar basen av kullen, vilket inträffar tidigare ju närmare bladet sitter rullen.
Sitter bladet t.ex. 1 meter från rullen, så höjs bladet av rullen, först när rullen träffar kullen, vilket då skulle bli 1 meter efter att bladet börjat nöta på kullen.

Omvänt är det givetvis likadant, sitter bladet strax bakom skidan framtill, så går ju bladet ner i gropen tillsammans med skidan och lämnar ingen snö i gropen.

Om bladet är för långt framför rullen så kommer bladet hinna ner i gropen efter kullen och se till att ingen snö fylls på innan rullen går upp på kullen. och lättar bladet.
Rullen kommer ju inte att sänka bladet förrän den passerat toppen av en kulle, ju längre avstånd ju senare sänks bladet, ju mindre går bladet ner i gropen bakom kullen.