Nytt på Leden!

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Man skall inte ha bladet tätt intill rullen, man kan testa fördelningen 1-4 - 1-2 i avstånd mellan rulle-blad-meda.
Men, jag skall testa i vinter, även fördelningen 1-1.

Nu använder vi sällan Movern till att släta ut gropar utan mer till att flytta snö.
Till hårdpackade leder är den inte bäst, då är det bättre att först fila ner hela leden med nätsladd (se bild ovan) och sedan fösa materialet på plats med maskin nr 2 som drar en Mover.

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
När det gäller puckelpist så är det väl rejäla nätsladdar som är bäst på att fila ner, oavsett hur isigt det än är.
Speciellt om man lägger på någon timmerstock som extravikt...
En rejäl sladd med ett tandat hyvelstål, typ "Bitvargen" är väl annars det optimala på en isig och knölig led ?
Men då krävs det ju lite "Mera" skoter, dvs. en riktig arbetskoter, för att kunna utnytja sladdens potential fullt ut.

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Riktigt kul läsning.

Olika sladdar är verkligen en nödvändighet för att kunna få underlaget bra vid olika fören.

Måste passa på att ge grabbarna i Sävast skoterklubb en eloge.

Runar, Hans-Erik, J-O, Pierre, Arne, Johnny, Arto och fler som jag inte kommer ihåg namnet på.

Redan nu fixas det på leder, svetsar sladdar i garage, bygger timmerdoningar, åker på skoter semenarium, skriver motioner till vägverket (om leder över Lulevägen bl a) mm.

Fy vad jag är stolt över er..

Känns som om Sävast Skoter Klubb har RIKTIGT bra uppsving och mer blir det hela tiden.

Helt makalöst roligt.

rogereriksson

Välkänd medlem
1 jan 2000
527
0
16
Bladet lyfts av rullen redan när rullen träffar basen av kullen, vilket inträffar tidigare ju närmare bladet sitter rullen.
Sitter bladet t.ex. 1 meter från rullen, så höjs bladet av rullen, först när rullen träffar kullen, vilket då skulle bli 1 meter efter att bladet börjat nöta på kullen.

Omvänt är det givetvis likadant, sitter bladet strax bakom skidan framtill, så går ju bladet ner i gropen tillsammans med skidan och lämnar ingen snö i gropen.

Rullen kommer ju inte att sänka bladet förrän den passerat toppen av en kulle, ju längre avstånd ju senare sänks bladet, ju mindre går bladet ner i gropen bakom kullen.

Måste hålla med dig Stig, vi har alltid köpt förlängningskit till snowmovern, det finns nu längre balkar att köpa så slipper man en extra skarv.
Bladet ganska långt fram, ca 1m från rullen.

Puckelpist blir det om man kör för fort....
Men Snowmovern är mycket bättre i fart än gamla combisladden.

Sen är det ju så att en tyngre dragare typ pistmaskin eller liknande är enormt effektiv, slätt och hårt som ett salsgolv direkt.
(Vi väntar nu bara på medlemmarnas stöd):)

rogereriksson

Välkänd medlem
1 jan 2000
527
0
16
Man skall inte ha bladet tätt intill rullen, man kan testa fördelningen 1-4 - 1-2 i avstånd mellan rulle-blad-meda.
Men, jag skall testa i vinter, även fördelningen 1-1.

Nu använder vi sällan Movern till att släta ut gropar utan mer till att flytta snö.
Till hårdpackade leder är den inte bäst, då är det bättre att först fila ner hela leden med nätsladd (se bild ovan) och sedan fösa materialet på plats med maskin nr 2 som drar en Mover.

En lätt nätsladd/"järnsäng" EFTER snowmovern är inte heller helt fel, piskar ur luften ur snön och får det bara ligga still över natten så blir det hårt och fint.

Vi kör med en enkel "järnsängs" konstruktion som ser ut så här:
2st balkar ca 4m
2 par V-ställda plogstål i den FRÄMRE halvan av sladden, den bakre är bara till för att LÅNG sladd = slätare led. (Om det finns snö förstås).

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
En lätt nätsladd/"järnsäng" EFTER snowmovern är inte heller helt fel, piskar ur luften ur snön och får det bara ligga still över natten så blir det hårt och fint.

Vi kör med en enkel "järnsängs" konstruktion som ser ut så här:
2st balkar ca 4m
2 par V-ställda plogstål i den FRÄMRE halvan av sladden, den bakre är bara till för att LÅNG sladd = slätare led. (Om det finns snö förstås).
Vår nätsladd är allt annat än lätt... 5m*1.7m och hur mycket 10mm armeringsjärn som helst utöver alla järnstag kors och tvärs.

Och med tillhörande kladdrulle av 9 kompletta bildäck på fälg så blir det inget litet lätt ekipage, ca 7.5 meter och då har jag inte räknat in dragbommen.

Sedan en as-lång bredbandare med fulldubbad matta som drar eländet. Får nog hänga en "Lång last"-skylt efter... :hmmmm2:

Kladdrullen i "Stand-Alone" utförande. Kan monteras efter Nätarn (tyvärr liten bild)

Gården

Välkänd medlem
23 nov 2006
510
0
16
Bollnäs
Våran klubb har varit ute och stolpat och skyltat varje onsdag i kanske 2 månader nu. På bilden jag och jonasadolfsson som håller på.

Mxz550x

Aktiv medlem
7 nov 2006
66
0
6
LLA
Vår nätsladd är allt annat än lätt... 5m*1.7m och hur mycket 10mm armeringsjärn som helst utöver alla järnstag kors och tvärs.

Och med tillhörande kladdrulle av 9 kompletta bildäck på fälg så blir det inget litet lätt ekipage, ca 7.5 meter och då har jag inte räknat in dragbommen.

Sedan en as-lång bredbandare med fulldubbad matta som drar eländet. Får nog hänga en "Lång last"-skylt efter... :hmmmm2:

Kladdrullen i "Stand-Alone" utförande. Kan monteras efter Nätarn (tyvärr liten bild)
Hej!

Jag och en bekant har precis byggt en kladdrulle av 9 st kompletta bildäck, funderar lite på hur tung den är att dra? Hur upplever ni den? Går den att köra med i kuperad terräng eller kör man bara fast då? Självklart spelar det roll vad man drar med men nu tänker jag på en "vanlig" arbetsskoter utan dubbad matta osv.

Bifogar en bild på bygget!

Mvh Johan S

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
Hej!

Jag och en bekant har precis byggt en kladdrulle av 9 st kompletta bildäck, funderar lite på hur tung den är att dra? Hur upplever ni den? Går den att köra med i kuperad terräng eller kör man bara fast då? Självklart spelar det roll vad man drar med men nu tänker jag på en "vanlig" arbetsskoter utan dubbad matta osv.

Bifogar en bild på bygget!

Mvh Johan S
Jag har också funderingar på att bygga en kladdrulle. Endera av en plastvägtrumma eller av bilhjul.
Vid bygge med bilhjul, Hur lagras fälgen mot axeln/röret?
Tänkte ju ha en lagerbock på varje sida men sen då?
Är det luft i hjulen?

Mxz550x

Aktiv medlem
7 nov 2006
66
0
6
LLA
Jag har också funderingar på att bygga en kladdrulle. Endera av en plastvägtrumma eller av bilhjul.
Vid bygge med bilhjul, Hur lagras fälgen mot axeln/röret?
Tänkte ju ha en lagerbock på varje sida men sen då?
Är det luft i hjulen?
Vi svarvade till en axel med lagertappar i ändarna som passade exakt inuti hjulen. Sen "fuskade" vi faktiskt och svetsade fast de två yttersta hjulen ordentligt och inre punktade vi endast lite lätt.

När luften gått ur däcken blir vi helt enkelt tvungna att slipa bort svetsarna för att få bort hjulen. Kanske inte världens smartaste men det fungerar. Dock har vi funderingar på om det kanske kommer att gå att köra utan luft i däcken, i och med att dem är ihoppressade i sidled.

Mvh Johan S

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Har själv suttit och funderat på en möjlig löstning ist för kladdrulle, mest pga att det är saker jag har liggandes hemma.

Jag funderar på att klyva ett 200litersfat mitt på, och sen svetsa ihop så det blir som en bred halvmåne, sen fäster jag den på en rörram med drag. Sen kan man tynga genom att lasta sandsäckar eller dyligt för att få lite tyngd.
Blir ju glidande och inte rullande. det jag oroar mig över är huruvida den kommer packa snö framför sig.

E

ejwbegysv

När luften gått ur däcken blir vi helt enkelt tvungna att slipa bort svetsarna för att få bort hjulen. Kanske inte världens smartaste men det fungerar. Dock har vi funderingar på om det kanske kommer att gå att köra utan luft i däcken, i och med att dem är ihoppressade i sidled.

Mvh Johan S
Tror faktiskt inte ni behöver ha luft i däcken, vi har en däckrulalre som säkert är 10 år gammal och har inte märkt något... Däcken blir stenhårda vid minusgrader iaf.

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
Ett problem som uppstår omdet komme mycket nysnö är att snön hasar framför tills föraren får hjärnblödning o kliver av.
Sätt en plast skiva framför däcken så han flyter upp lättare.

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Vi svarvade till en axel med lagertappar i ändarna som passade exakt inuti hjulen. Sen "fuskade" vi faktiskt och svetsade fast de två yttersta hjulen ordentligt och inre punktade vi endast lite lätt.

Mvh Johan S
Jag körde med volvofälgar, de har ett centrum på ca 70mm, använde sedan ett rör på 66mm som axel. På ena sidan så svarvade jag ur och svetsade fast ett volvo-nav. I detta nav bultade jag fast däck nummer 1.

Fyllde sedan på med däck och stack 3 st M10 gängstänger som drar ihop alla däck totalt ca 10 cm.

Satte sedan en hylsa på andra sidan med 2 bulthål + gängor i röret för att låsa fast hylsan, lossade på gängstängerna något så att hylsan håller fast däckern och fixerar dem på andra sidan.

Som axeltappar använde jag M30x200. Diagonalt över 6kanten är det precis vad innermåttet på axeln är. Borrade 2 hål i axeln där 6kanten är och svetsade fast. centrerade axeltappen vid ändan med hjälp av 2 karosseribrickor 30x60mm.

Köpte 2 lagerhållare för 30 mm axel ink lager från Jula för 109:-/st och bultade fast i 4kantrören.

Det jag hittills har testat är att det är inga probs och dra Bulten, och det med min dikesgrävare till smalbandare. ;) Får se hur det blir då det blir mer snö.

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Jag har sladdat en del med liknande rulle.

Ha inte för mycket luft, då blir den hoppig efter leden.

Funkar OK, men om ni fick en bit av en plastvägtumma att fästa under alla däcken, så att dom låg i en vagga, skulle den nog bli ännu bättre.

Men testa först hur den upplevs som är.

Kul att det svetsas ute i garagen, det betyder att fler är intresserade av ledarbete :)

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Alltså, en avkapad sådan..(Vi har en hel som kladdrulle bakom kombisladden)

Last edited:

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Var ut och fixade till Nasaleden från A-jaur upp till Stenträsket.
Törs fortfarande inte ut på vattendragen med bandvagnen, så det blir att runda dom.
Hade med mig ikväll en tysk grabb, som aldrig åkt sett eller åkt bandvagn tidigare, han var förundrad över att man kan åka ovanpå snön, men när man stiger ur så sjunker fötterna ner i snön, konstigt var bara förnamnet.

Leden på uppvägen.
Vi var ut i förra veckan och packade ihop blötsnön, så att botten blev stenhård. Lite kyla och snö, 1 vecka senare, när x antal skotrar kört så var den inte så jämn direkt.

Så här blev resultatet.
14 grader kallt, gör att det styvnar rätt så mycket i snön, några chefrer på en tysk resebyrå skall ut och köra snöskoter imorgonbitti, tror nog att dom blir nöjda, med leden i vart fall.

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Har själv suttit och funderat på en möjlig löstning ist för kladdrulle, mest pga att det är saker jag har liggandes hemma.

Jag funderar på att klyva ett 200litersfat mitt på, och sen svetsa ihop så det blir som en bred halvmåne, sen fäster jag den på en rörram med drag. Sen kan man tynga genom att lasta sandsäckar eller dyligt för att få lite tyngd.
Blir ju glidande och inte rullande. det jag oroar mig över är huruvida den kommer packa snö framför sig.
Vi har satt "Kladdplattor" bakom några av våra sladdar, förutom då Snowmovern.
Tycker faktiskt att dom funkar bättre, då dom inte hoppar lika lätt.
Vi har byggt dom lika breda som sladdarna och satt glidplast under, dom går helt otroligt lätt att dra, när man hissat upp hyvelstålen.

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Blir verkligen sugen på att fara ut och sladda när jag ser alla fina bilder :becky: men jag får vänta ett par veckor till innan flyttlasset går upp till storumans kommun för säsongen men sen så ska jag lägga ut lite bilder här från mina turer :D

De har redan ringt och undrat när jag ska komma och börja trampa lederna.