Nytt på Leden!

John.Karlsson

Medlem
2 feb 2009
26
0
1
Sala
Nu har jag varken skoterklubb eller skoterled ens i närheten av där jag bor, men lite ideéllt arbete har man inte dött av :=)

Jag har blivit medlurad att åka stafettvasan -10 och då måste man ha nåt att träna i..

Drog upp 4,5km skidspår i hembyn (Kila, Sala, Västmanland)
Märker att man skulle ha en lite annan skoter att dra med, nån gammal arbetshäst med lågväxel hade suttit fint, indyn går lite sakta med släden bakom om man ska få fina spår.

ÄNTLIGEN tillräckligt mycket snö i mina trakter för att kunna leka lite om dagarna!

:)

D

Deleted member 9532

Idag har vi åkte leden mellan Sollefteå och Långsele med tre skotrar och trampat fram leden. Och jag kan säga att det inte var enkelt. Dålig skyltning och mycket snö, men vi hade grymt roligt och det tog ganska exakt 3 timmar att åka den väg som vanligtvis tar ca 1 timme.

Det går att köra leden men det är mycket sly och skit, men det kommer troligtvis rensas senare i veckan om det hinns med. Annars är det bara som det gamla vanliga med stenar och andra bulor.

Skyltar ska upp också!!!

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Börjat packa ihop lite leder i Sävast.

Fast det är helt bottenlöst.

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Nu när temperaturen kröp ner mot -30, så for jag ut och fixade till leden upp till "Akka".
Förhoppningsvis så blir det fortsatt kallt någon dag, så att leden får frysa ihop. Det var
otroligt vackert, med ett landskap som är inbäddad i snö och med en fullmåne som
lyste upp så att det nästan var som dagsljus.

Leden var otroligt ojämn efter julhelgens skotertrafik, men nu är den jämn igen.

Otroligt vad snö som ligger på granskogen, detta ramlar ner och lägger sig
på bandvagnen. Fick stanna några gånger för att rensa bort snö från
kylluftintaget. gör man inte det så börjar motorn gå varm.

LtNil

Välkänd medlem
3 nov 2008
563
0
16
Boden
borde vara lätt att få ditt nån form av spoiler om man inte vill stanna hela tiden//Pelle

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
Nu när temperaturen kröp ner mot -30, så for jag ut och fixade till leden upp till "Akka".
Förhoppningsvis så blir det fortsatt kallt någon dag, så att leden får frysa ihop. Det var
otroligt vackert, med ett landskap som är inbäddad i snö och med en fullmåne som
lyste upp så att det nästan var som dagsljus.

Leden var otroligt ojämn efter julhelgens skotertrafik, men nu är den jämn igen.

Otroligt vad snö som ligger på granskogen, detta ramlar ner och lägger sig
på bandvagnen. Fick stanna några gånger för att rensa bort snö från
kylluftintaget. gör man inte det så börjar motorn gå varm.
Vilken motorväg.. Rena rama drömmen..

Ledracern

Aktiv medlem
1 jan 2000
64
0
6
35
Boden
Ca halvmetern snö nu här i Bjurholm. Trampade upp leden Bjurholm - Näsmark - Balsjö på annandagen och har trampat och sladdat Näsmark - Balsjö. Blir nog Bjurholm - Näsmark imorron. Lite orolig för isen över Öreälven alldeles intill samhället.

Bearcat

Medlem
25 aug 2009
12
0
1
Stensele
For ut dagen före Julafton för att sladda till leden Stensele - Ansjaure, kommit ganska mycket snö senaste dygnet så jag tänkte dra till det så det skulle bli jämt å bra. Döm av min förvåning så sänker :bawling: jag skoter och sladd på umé älven, jag hade kollat isen 3 dygn innan och varit och dragit sträckan 2 gånger innan olyckan var framme. Så nu har man fått sig lite mer erfarenhet, och lärt sig att vara Extremt försiktig på strömmande vatten.
Vill sedan bara säga till er alla som lägger ner många timmar och egna pengar på detta med ledarbete, God fortsättning på den nya året

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
For ut dagen före Julafton för att sladda till leden Stensele - Ansjaure, kommit ganska mycket snö senaste dygnet så jag tänkte dra till det så det skulle bli jämt å bra. Döm av min förvåning så sänker :bawling: jag skoter och sladd på umé älven, jag hade kollat isen 3 dygn innan och varit och dragit sträckan 2 gånger innan olyckan var framme. Så nu har man fått sig lite mer erfarenhet, och lärt sig att vara Extremt försiktig på strömmande vatten.
Vill sedan bara säga till er alla som lägger ner många timmar och egna pengar på detta med ledarbete, God fortsättning på den nya året
Nä men va faaan...hur mår du? :sad2:

Har ni fått upp dom ur vattnet?

Bilder?

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Ett utedass gjort av Hans-Erik.

Uppsatt igår vid Sävast skoterklubbstuga.

Nu kan damerna pinka.

Blev skitbra! (fyndigt vaa;) )

Attachments

Bearcat

Medlem
25 aug 2009
12
0
1
Stensele
Skotern och Snowmovern bärgades samma dag, med hjälp av en Moelven och en jordbrukare. "Tur" att det var bara -10 och kraftigt snöfall så :hahaha:bilderna jag tog syns bara stora snöflingor.
Skotern hade jag igång samma kväll, efter tappning av motorolja och växellådsolja, samt dränering (rundkörning av motor utan tändstift). I motorn var det lika mycket vatten som olja :)
Har blåst rent av vatten i alla el kopplingar samt tryck i nytt fett i alla nipplar, har givetvis bytt olja ännu en gång pga vattnet. Väntar bara på att dynan ska torka så pass att jag kan klä den igen, tar en satans tid att torka, så det blir lite provisoriskt. Får torka bättre till sommaren, för snö vräker ner och jag vill ut och köra snart.

Last edited:

Bearcat

Medlem
25 aug 2009
12
0
1
Stensele
Vill testa om jag duger till att lägga in bild i forumet.
Så här såg det ut första gången jag var ut och trampade leden Stensele - Ansjaure

Och här en bild 10 dagar senare

Last edited:

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Skotern och Snowmovern bärgades samma dag, med hjälp av en Moelven
Va bra, att ingen kom till skada och att grejorna är uppe på torra land. :)

Jag är inte så att se bilderna, men vad är en Moelven ?
Var det djupt ner till skotern ?
Snowmoverns kladdrulle måste väl ha stått rätt upp mot ytan, för sladden okopplad lär väl flyta ?

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Hans-Erik bygger vidare i Sävast skoterklubb.

Bänken är klar i klubbstugan.

Vi preparerade de djupaste dikena med snö längs leden utmed järnvägen (vid Petbergsvägen)

Jag tappade en svart facemask i neopren där längs leden (en halvmask) :argh:

Om någon hittar den vore toppen.

Attachments

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Härligt att se gammalt hederligt arbete, snöbroar är underskattade, blir slätt och hårt uppepå men tillåter vattenflöde oerhört mycket tidigare än ett igentrampat dike, förstärker/armerar man med lite ris så klarar de även varmdagarna utan att sjunka ihop för mycket

:thumb:

Tokig

Välkänd medlem
1 jan 2000
698
1
18
Västerbotten
Var ute en liten sväng med sladden idag. Kanon dag med -10 grader och strålande sol.

Tog bort sidokåpan så det skulle gå kallare om någon undrar.