Nytt på Leden!

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Varför tillhör skotern en viss person som sladdar? Måste väl vara vettigare att en är ansvarig för grejena och att dom skall tillbaka dit när man är klar med sitt uppdrag. Blir ju otroligt mycket effektivare då.

peter02

Välkänd medlem
30 jan 2010
174
1
6
Umeå (stöcke)
Ja de tycker jag med! man ska ju inte säga för mycket men om tänker "högt" så kan de ha att göra med att man får ett bränslekort att tanka för..kan bli tankat i nån annan skoter..behöver ju absolut inte vara så men man undrar varför det inte blivit sladdad på 2år å han vill ändå inte att nån annan ska få sladda!

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Ja de tycker jag med! man ska ju inte säga för mycket men om tänker "högt" så kan de ha att göra med att man får ett bränslekort att tanka för..kan bli tankat i nån annan skoter..behöver ju absolut inte vara så men man undrar varför det inte blivit sladdad på 2år å han vill ändå inte att nån annan ska få sladda!
Vi har löst det så att skoteransvarige står för skotertankning. Alttid fulltankat när man kommer dit. Sällan man hinner kröa upp 50 L soppa på en dag vid sladdning. Vi hade samma problem som du beskriver förut att soppan rann ner i fel tank.:mad2: Efter att skoteransvarig har hand om bränslet så kan ja säga att det fungerar klockrent.

peter02

Välkänd medlem
30 jan 2010
174
1
6
Umeå (stöcke)
Vi har löst det så att skoteransvarige står för skotertankning. Alttid fulltankat när man kommer dit. Sällan man hinner kröa upp 50 L soppa på en dag vid sladdning. Vi hade samma problem som du beskriver förut att soppan rann ner i fel tank.:mad2: Efter att skoteransvarig har hand om bränslet så kan ja säga att det fungerar klockrent.

Lät otroligt smart! men finns otroligt mycket att jobba med här i våran del av skoterklubben! som ny medlem så får man väl ta tag i några saker gissar jag!

hdfanet

Välkänd medlem
26 sept 2009
130
0
6
Oviken
blir så himla less på skoterklubben min! man har medlemskap och de skickar ut brev med jämna mellanrum att folk ska ställa upp och underhålla lederna. när man sagt och erbjudit sig flera flera gånger så hör dom då aldrig av sig när det ska ut och sladdas. man har ju ingen lust att tjata men man blir less när dessa brev kommer hela tiden när man erbjuder sin hjälp!

man vill ju att lederna ska va jämna och fina!

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
blir så himla less på skoterklubben min! man har medlemskap och de skickar ut brev med jämna mellanrum att folk ska ställa upp och underhålla lederna. när man sagt och erbjudit sig flera flera gånger så hör dom då aldrig av sig när det ska ut och sladdas. man har ju ingen lust att tjata men man blir less när dessa brev kommer hela tiden när man erbjuder sin hjälp!

man vill ju att lederna ska va jämna och fina!
Du får nog göra så här att när du ser att din "hemma" led behöver sladdas då kontaktar du klubben o säjer att " nu åker jag ut o sladdar den sträckan finns det någon klubbskoter med sladd" då brukar det fungera.

Strikemaster

Välkänd medlem
12 sept 2008
110
0
6
S:a Norrland
I "min" klubb så har dom 2 sladdar som används för att sladda lederna dock är det ju bara vissa utsedda som får sladda. Dessa sladdar då alltså lederna där de bor/kör och undantagsvis de andra lederna. Denna "klubb i klubben" har ju givetvis rätt märke på skotern å det innebär ju att övriga inte ska yttra sig angående sladdning. "Dom sladdar där det behövs" är svaret man får och om nå'n gör en egen sladd, (låna klubbens får de inte), och sladdar lederna där sladdkungarna inte bor så skrattar de åt dom och kritiserar deras "hemmabygge" trots att de själva håller med maskin, soppa och sladd. Jag betalar medlemsavgift och ger ett sladdbidrag men börjar undra varför då man måste ta släpvagn till de, ofta 2 ggr om dagen, sladdade lederna. Men det kan ju vara så att man måste sladda lederna ofta om man har "rätt" märke på skotern och omvänt så måste man ha fel märke om man ska kunna åka om man bor på fel ställe. Ja jag har fel märke enligt de som bestämmer i min klubb.

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
I "min" klubb så har dom 2 sladdar som används för att sladda lederna dock är det ju bara vissa utsedda som får sladda. Dessa sladdar då alltså lederna där de bor/kör och undantagsvis de andra lederna. Denna "klubb i klubben" har ju givetvis rätt märke på skotern å det innebär ju att övriga inte ska yttra sig angående sladdning. "Dom sladdar där det behövs" är svaret man får och om nå'n gör en egen sladd, (låna klubbens får de inte), och sladdar lederna där sladdkungarna inte bor så skrattar de åt dom och kritiserar deras "hemmabygge" trots att de själva håller med maskin, soppa och sladd. Jag betalar medlemsavgift och ger ett sladdbidrag men börjar undra varför då man måste ta släpvagn till de, ofta 2 ggr om dagen, sladdade lederna. Men det kan ju vara så att man måste sladda lederna ofta om man har "rätt" märke på skotern och omvänt så måste man ha fel märke om man ska kunna åka om man bor på fel ställe. Ja jag har fel märke enligt de som bestämmer i min klubb.
gissa om man blir nyfiken på vilken klubb det är? pm?
kanske dags för lite öppen kritik/nytt blod?

hdfanet

Välkänd medlem
26 sept 2009
130
0
6
Oviken
Du får nog göra så här att när du ser att din "hemma" led behöver sladdas då kontaktar du klubben o säjer att " nu åker jag ut o sladdar den sträckan finns det någon klubbskoter med sladd" då brukar det fungera.

jo kontaktar dom med lite mellanrum när de behövs. det finns ju några klubb skotrar och en band vagn men de lyssnar ju int på en när man vill hjälpa till. de e ju de som e problemet.

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Stig Vilka fina leder ni har i Arvidsjaur Jag var där igår och var runt till lite skoterhandlare och provkörde lite. Körde på leden vid artichandlaren och leden var ju slätare än 45:an
misstänker att ni sladdat med Hägglundaren där.

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
Jag var ut i måndags med välten för hertsö skoterklubb i Luleå. Det tog ca 4,5 timmar. Jag tycker det blev riktigt bra, för nu har det inte varit nån blida ännu, så när jag breddade så blev spåret i stort sett vågrätt. Inte som ett halvt U som det brukar bli när många kört ner mitten på leden. Det blir nog välten ett varv till innan sladden åker fram.

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Stig Vilka fina leder ni har i Arvidsjaur Jag var där igår och var runt till lite skoterhandlare och provkörde lite. Körde på leden vid artichandlaren och leden var ju slätare än 45:an
misstänker att ni sladdat med Hägglundaren där.
Vi brukar faktiskt skämta om att vi har jämnare skoterleder, än vad vår omdiskuterade
genomfartsgata genom samhället är. Men det är iofs inte så svårt att få lederna jämnare,
för denna gata är det rena "Tvättbrädan" efter snöfallen.

Nog har vi passerat leden just där, men inte i veckan. men däremot har "Pistarn" gått fram.
Det är nog största anledningen till att leden var slätt där just idag.
Vi har tyvärr haft lite driftstörningar på "Hägglundaren". Den har stått i en snödriva uppe vid Surliden sedan i Söndags,
mittemellan Storberg och Hedberg. Men nu går den igen, så efter att att "Snökungen" ställt bort
"Lillgrävarn" för helgen, så ska han fixa Domarleden ner till Skellefteåälven.

Vi var ett gäng som var upp dit nu ikväll och monterade fast ett nytt band.
Det var -17 grader, men helt vindstilla och otroligt med snö. Snön låg tung på granskogen.
Landskapet såg helt enormt ut, tyvärr så var det så mörkt att det inte gick att få på bild.
Men med elverk och bygglampa så gick det att lysa upp vårt arbetsobjekt i alla fall.
Man frös då inte, för det vart en hel del snöskottning innan vi kunde börja montera bandet

Så här såg det ut när vi kom dit ikväll. Vi fick även hacka bort lite is.

Efter att ha skottat bort snön så fick vi dit domkrafterna.

Med försvarets värmare så var snart motortempen uppe i 60 grader

Med domkrafter fram och bak, så var det inga problem att hissa upp vänstersidan.

Bandet på plats, nu är det bara sträcka upp det.

MaTtti

Välkänd medlem
27 sept 2008
936
0
16
Malmberget/Gällivare
Sen kommunen i Gällivare tog över ledskötseln så har det bara blivit bättre! Idag mötte jag en pistmaskin med sladd och 2 skotrar som sladdade.
Det är inte heller första gången iår som jag får ha äran att köra först på nypreparerade skoterleder.

Förra året var leden så fruktansvärt dålig så att jag faktiskt genade genom lite villaområden flera gånger bara för att slippa köra på leden, men iår kör man ju nästan hellre på leden än ute i pudersnön :beer:

kobbe

Välkänd medlem
21 mar 2007
200
0
16
Gällivare
Sen kommunen i Gällivare tog över ledskötseln så har det bara blivit bättre! Idag mötte jag en pistmaskin med sladd och 2 skotrar som sladdade.
Det är inte heller första gången iår som jag får ha äran att köra först på nypreparerade skoterleder.

Förra året var leden så fruktansvärt dålig så att jag faktiskt genade genom lite villaområden flera gånger bara för att slippa köra på leden, men iår kör man ju nästan hellre på leden än ute i pudersnön :beer:
Har själv inte hunnit testa lederna men de har ju sladdat efter varje snöfall hitills! Bådar i alla fall gott så detta år kanske man kan köra på lederna, förra året var det ju nästan omöjligt!

peter02

Välkänd medlem
30 jan 2010
174
1
6
Umeå (stöcke)
Ja här vart man lovad att leden skulle sladdas i måndags men har inte hänt ett jota...Börjar bli less på ledansvarig i byn!
Hoppas att man får skotern klar imorgon så man kan ut i helgen!

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Vi var iväg med bandvagnen och sladd till Lefatsfjällen idag.
Tyvärr så hade jag glömt ladda batteriet till kameran, så det blev inte så många bilder.

Lefatsfjällen i morgonsol.

Lika bra att kameran inte var laddad, för det är något Djä...kt med vatten och issörja på isarna.
Vi körde fast 2 gånger, kändes inte som något att föreviga just då i vart fall.

Vi har en winch, men den står hemma i garaget !
Vi har inte hunnit montera den ännu.

Är det någon annan av oss "Led-nördar", som har problem med "Åvanevattne" ?
Kan tänka mig att detta är ett gissel lite varstans.
Någon som har förevigat en fastkörning med ledsladden, där det är som djävligast ?

RickeV

Aktiv medlem
26 jan 2009
68
0
6
Vännäs
www.vssk.nu
Ser härligt ut Stig ! Jag gissar att det inte är så hårt trafikerat efter den leden, för det brukar ju annars vara ganska bortkastad tid att sladda morgon eller dagtid överhuvudtaget.
Här har det varit väldigt mjukt i spåren under dagen, en dålig kombination med många som inte kan hantera sina maskiner. Jag vet inte om gårkvällens sladdande gav något överhuvudtaget med tanke på de puckelpistar som dagen resulterat i.
Bara en sak att göra, melodifestivalen på TV fick vänta. efter 3,5 timmar och några mil så ser det åter riktigt bra ut och dessutom sjönk temperaturen rejält under kvällen, så kanske kanske håller leden halva söndagen :worried:
Raspen slet hårt i pucklarna och Lynxen morrade dovt, emellanåt morrade även jag lika dovt där omogna :tape: från stillastående grävt djupa hål i leden.

På tal om bilder på fastkörningar i vatten så brukar inte kameran vara det första man tänker på i såna lägen. Jag är lyckligt befriad från vattendrag efter den sträcka jag sköter om , men han som tar vid där jag vänder hade det visst svettigt på två sjöar igårkväll. Kombisladd i issörja :whistle:

/Rickard

jcollin

Aktiv medlem
28 jan 2009
70
0
6
Norråker
Hej på er alla!
Råkade ut för lite vatten på isen i går med min nyköpta 6000 som jag råkade trilla över och jag är jävligt glad att jag inte hade någon sladd med mig!

Attachments