Nytt på Leden!

toker

Välkänd medlem
20 jan 2008
108
0
6
nu har jag hämtat skoter+sladd.. fick höra att det inte är lönt att sladda nu för då kör jag bara fast (snöat+drevat). körde en 5-600m sen vek jag ner bladet å sladdade hem! jäklar vilken skillnad det blir, ska fortsätta imorgon och köra! grabben(3år) är nästan lika ivrig att följa med å sladda som jag! Bilder kommer imorgon!
Rock`n roll fan! De ä så kul att höra om att det finns driv... Fick oxå höra att "de gåår inte, de ä så brant, de ä så mycke stenar, skotern ä så dålig, sladden ä fel" etc. etc. Men jag säg Skit baki styret å dålig inställning, allting går utom små barn å att svetsta i trä, men barna lär sig... Men inte tjuriga gubbar:bootyshake:.
Var förresten ut idag, de komma ca 40cm snö i helgen plus att det har blåst kraftigt hela veckan, tvärdrog combisladden några ggr i helgen under snöfallet bara för att få lite hårdhet ispåren. Tog lilla släpsladden idag å drog 2 vändor= perfekt. Lite synd bara att det va så himla fint väder så att det va mycke skoters ute, hoppas att det får frysa åt i lugn å ro bara.

D

Deleted member 9532

Var ute och sladdade leden mellan Långsele och Helgum igår, sedan blev det en tur från Långsele till Majberget tack vare den trevliga Arctic Cat som pumpade gas som en speedad gasell och efterlämnade ca 300st 20cm höga snöbulor överallt. (Vet att det var en Arctic eftersom han höll på att köra över mig igår påväg upp på berget.)

Sedan när man klev ut imorse för att starta skotern så ser man hur en Husabergcross flyger förbi på den nysladdade skoterleden och lämnade ett dike efter sig. Kändes skitkul!

Idioti är vad det är!

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Var ut i dag och "Rekade" en omdragning en bit av Snallarleden ner mot Abborrträsk.
Vi har ett vattendrag som inte är så rolig att passera, speciellt denna vinter, då det inte frusit till ordentligt.
Men det har egentligen alltid inneburit lite fastkörningar med skoter och sladd innan man fått bärighet på leden, just här.
För att åskådliggöra hur djävligt det kan vara, så lägger jag upp några bilder.

Som tur är, så är bäcken grund.

Hade vi haft skoter, så hade nog både sladd och skoter suttit fast här.

Men det var lite bök innan vi var över

På ett annat ställe hittade jag en bäckpassage som är fullt möjlig att
dra leden över, även utan ett brobygge ?

Testade och köra över med snöskoter, gick bra.

Jag hittade ett ställe där det är fullt möjligt att dra leden över bäcken utan att bygga en bro.
Blir att fara hit till veckan med bandvagnen och sladden, för att testa och eventuellt dra om leden provisoriskt i ca. 2 km.
Då det bara är myrmark, så är det minimalt med röjning.
Blir det perfekt efter säsongutvärderingen, så får vi fara hit och slå ner stolpar och kryssa om leden.

D

Deleted member 9532

Hittade långa spår idag i skoterspåret efter crossen, men min farbror såg honom på avstånd och lyckades dra ikapp honom idag. Han frågade om han var medlem i skoterklubben, vilket han inte var. Då fick han förslaget att få gå med i skoterklubben till den nätta summan av 25.000:-/år p g a de skador han gör på lederna. Grabben lovade att inte köra något mer på lederna så förhoppningsvis så väljer han skotern när han ska ut på lederna. :)

summit58396

Välkänd medlem
13 jan 2010
166
1
6
piteå
brukar va å sladda leder i byn men måste man va typ medlem eller nå för att sladda leder eller är det vara ta sladen å fara å slada tycker det är ganska kull å bara smyga runt med en slad å göra fina leder

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
brukar va å sladda leder i byn men måste man va typ medlem eller nå för att sladda leder eller är det vara ta sladen å fara å slada tycker det är ganska kull å bara smyga runt med en slad å göra fina leder
inte behöver du vara medlem för att sladda en skoterled.
Men det kan ju vara enklare att vara medlem, då det dels är lättare att samordna ledinsatserna, men att du även kanske har möjlighet att få lite bensinpengar för det du gör.

summit58396

Välkänd medlem
13 jan 2010
166
1
6
piteå
jåå kanske det men sladar leden för att jag kör mycke på leden så då tycker jag att jag kan hjälpa till å slada leden

rogereriksson

Välkänd medlem
1 jan 2000
527
0
16

Å andra sidan är det ju inte fel att föregå som gott exempel = bli medlem.

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
peter02 Det där såg ju ut som ett fint ekipage :)
Här kommer ett par bilder på en lite moddad combisladd som jag såg i årsunda utanför sandviken tidigare i veckan. Verkar vara en ganska enkel men ändå effektiv "kladdplatta"

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
peter02 Det där såg ju ut som ett fint ekipage :)
Här kommer ett par bilder på en lite moddad combisladd som jag såg i årsunda utanför sandviken tidigare i veckan. Verkar vara en ganska enkel men ändå effektiv "kladdplatta"
Förr i tiden så hängde en del "viraduk" (används på pappersindustrierna)bakom sladden eller bara med en enkel dragbom direkt bakom skotern, har t o m sett någon dylik med fästen uppepå för ett par längsgående massavedsbitar.
En slät yta härdar bättre än en pulvrad.

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
Det där stämmer bra en slät yta håller längre än en vågig vi kommer o prova olika konstruktioner hoppas kunna lägga uppbilder här vi har några hemma byggen men just prinsipen med hur man packar snön är a och o tex ett bilhjul somdras i lössnö river oftast upp ytan men en skida som gör ett spår blir det helt slätt efter.

peter02

Välkänd medlem
30 jan 2010
174
1
6
Umeå (stöcke)
ok. så ju bra ut! har faktiskt tänkt på nått sånt där, så de blir bättre med en slät yta .! hade annars tänkt att när det är lite luftigare så fryser det bättre!Då ska jag ut och leta material som är slätt och bra att släpa efter sladden.

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Skulle man kunna hänga efter gamla skotermattor?

Dom är ju ganska tunga och hållbara.

Med låga kammar.

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Skulle man kunna hänga efter gamla skotermattor?

Dom är ju ganska tunga och hållbara.

Med låga kammar.
Dessa kommer nog inte att skapa den släta yta, som gör att ytan på leden fryser ihop optimalt.
Du har inga kontakter med några "Bröderna Grus", eler någon sågverksägare ?
Tänker då på att dom kanske har några gamla avlagda transportband liggandes.
Dom har ju en slättare yta än skotermattor, men optimalt är nog ändå glidplast.

summit58396

Välkänd medlem
13 jan 2010
166
1
6
piteå
har gjort en egen sladd med ett fyrkanting ram av järn och med ett blad av en hyvel längst bak och så har jag ett vinkeljärn längst fram med en massa bultar fastsvetsade så den river mycke och längst längst bak har jag en spånskiva som ligger lite lutande med ett batteri på så det blir slätt som fan har ej provat, bilder kommer

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
Dessa kommer nog inte att skapa den släta yta, som gör att ytan på leden fryser ihop optimalt.
Du har inga kontakter med några "Bröderna Grus", eler någon sågverksägare ?
Tänker då på att dom kanske har några gamla avlagda transportband liggandes.
Dom har ju en slättare yta än skotermattor, men optimalt är nog ändå glidplast.
Varför inte vända mattan uppochner? Kammarna uppåt.. Eller iofs så är det ju drivdobbar där.. men bara en tanke..