Nytt på Leden!

klex20

Aktiv medlem
10 dec 2004
90
0
6
Vännäs
Jo, markägaren äger marken och elbolaget har bara servitut. Du måste ha markägarens tillstånd att få köra på en kraftledningsgata. Bara elbolagets godkännande räcker inte.
OK, bra upplysning om hur det egentligen ligger till. Som tur är så är lederna redan dragna och ingen har sagt något. På andra marker än kraftledningsgator är förstås markägaren tillfrågad.

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Läst igenom hela tråden under loppet av två ganska långa kvällar! Suget att tillverka mig en egen sladd är enorm men efter denna tråd kommer det absolut bli två. Bilder kanske dyker upp om det inte blir ännu TVÅ(!) halvfärdiga projekt i min samling.

sarrow

Välkänd medlem
1 jan 2000
316
0
16
Gagnef
Nån som kör med en snowmover med vinsch på ? Funderar nämligen på att montera på en vinsch på våran förlängda snowmover :)

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
400 spänn på jula, vet ej vad tryck kostade men på framsidan har vi klubbmärket samt namnet på närmaste skoterhandlare som är med och finansierar en del.

Freeride 4-ever

Aktiv medlem
27 feb 2010
55
0
1
Kvissleby
Här är min sladd som jag byggde inför vintern ifjol. Den vart utrustad med packlåda efter ett tag vilket var väldigt praktiskt eftersom det är kanon att ha en (riktig) spade med sig även kanon att kunna vikta på sladden när leden blitt lite hårdare och det finns mindre lös snö att jobba med.

Tills i år har den genomgått en allmän förstärkning då grejorna slits rätt hårt ute efter leden.
Byggde även en breddarvinge med fjädring vi får väll se om det funkar annars är det väll bara börja om.

ostnor

Välkänd medlem
1 aug 2007
576
0
16
Här är min sladd som jag byggde inför vintern ifjol. Den vart utrustad med packlåda efter ett tag vilket var väldigt praktiskt eftersom det är kanon att ha en (riktig) spade med sig även kanon att kunna vikta på sladden när leden blitt lite hårdare och det finns mindre lös snö att jobba med.

Tills i år har den genomgått en allmän förstärkning då grejorna slits rätt hårt ute efter leden.
Byggde även en breddarvinge med fjädring vi får väll se om det funkar annars är det väll bara börja om.
Vad duktiga ni är som konstruerar i bygger sladdar och lägger ner tid på att hålla lederna i skick. Själv föredrar jag gropiga leder. Det är ju då det är skoj.

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Vad duktiga ni är som konstruerar i bygger sladdar och lägger ner tid på att hålla lederna i skick. Själv föredrar jag gropiga leder. Det är ju då det är skoj.
Då kan väl du göra en egen led som du kan köra fram och tillbaka på:)

Qvarn

Välkänd medlem
7 sept 2010
168
0
6
Kluk
www.brutalcs.nu

Såg riktigt smidigt ut med en paket hållare där bak! :)

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
Ok. Tackar för info.
Var ut å kollade efter någta trummor idag och hittade faktiskt några stumpar hos en firma i närheten.
Har dock inte frågat va dom ska ha för dem ännu. Antagligen kan de bli frågan om sponsring till klubben.
Men innan ja bestämmer mig så funderar jag på om mna skulle ha försökt att söka nått bidrag från komunen för att köpa en sladd istället.

Någon som gjort nått liknade i sin kommun?
Verkar ju finnas en hel del pengar här i Leksand för (vissa) föreningar.

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Ok. Tackar för info.

lite text...

Stod det inte rubriker i tidningar om att Leksand konkade (hockey/fotboll?) för ett tag sen ? haha
Nja, men skulle absolut göra ett försök. Läste någonstans att nån skoterklubb fick låna en pistmaskin av kommunen (Luleå tror jag det va) om jag inte glömt det jag läste och hittar på...

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
Jo eller det är nå rekonstruktion på gång. finns mycket att läsa om hockeylaget på dt.se om mn nu vill det.
Ja ska kolla med dom på fritidskontoret va man kan göra.

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Ok. Tackar för info.
Var ut å kollade efter någta trummor idag och hittade faktiskt några stumpar hos en firma i närheten.
Har dock inte frågat va dom ska ha för dem ännu. Antagligen kan de bli frågan om sponsring till klubben.
Men innan ja bestämmer mig så funderar jag på om mna skulle ha försökt att söka nått bidrag från komunen för att köpa en sladd istället.

Någon som gjort nått liknade i sin kommun?
Självklart ska du göra ett försök med din kommun, i min kommun som har 6 skoterklubbar (tror jag) delas årligen ut bidrag för inköp av tex. sladdar, dragskotar, brobyggen, man får naturligtvis inte allt som står på önskelistan men ibland så kommer tomten
Skriv på din ansökan det självklara för oss som håller på med ledjobb, bra och vettiga leder gör att skoteråkare håller sig till dessa, dvs. mindre klagomål till kommunen om dumma körningar

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
I våran skoterklubb har vi inga bidrag från kommunen utan är helt beroende av medlemsavgiften. Vi är runt 300 medlemmar varje år som betalar 200:-. Det räcker till diesel för pistmaskin, inköp av slitningdelar, service av skotrarna och fyrhjuling, skyltar osv osv.

Hur många medlemmar har ni i skoterklubbarna och vad är årsavgiften?

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
Vi har haft lite dålig uppslutning i klubben tidigare år p.g.a. olika omständigheter.
Men till i år har vi gett oss fasiken på att de ska gå. Ny styrelse med bra Ide'er och folk som är beredda att jobba. För att nå nya skoterägare har jag märkt att facebook hjälpt oss. Men nu gäller det för oss att få med dessa i klubben också. Når vi 100 medlemar i vinter får vi anse oss vara nöjda.
Just nu ca 60 betalande varav hälften familjemedlemskap a' 300:- andra 250:-
Vi har ca 20 mil led. Till det har vi 2st Bearcat 4T utan turbo å så några hemmabyggda sladdar.

sarrow

Välkänd medlem
1 jan 2000
316
0
16
Gagnef
Ca 200 st i Gagnefs Skoterklubb i Dalarna med 4 skotrar en Viking, en polaris 500 widetrack -97 och en polaris widetrack -10 och en lynx 59 2011. 4 st snowmover ledsladdar och en väldigt bra styrelse och byombud. 300 för familj och 200 för enskild. Får även bidrag från kommun, tror det rör sig om 30.000 kr men vi har ju inget hockeylag som suger ur kommun =P