Polaris IQ 440 problem

snopro600

Välkänd medlem
6 nov 2006
221
0
16
SWE
Hejsan, var ute och körde idag, pressade den ganska mycket, sen körde jag över en sjö på jämn halv gas sen bara dog skotern, jag stod och funderade och kollade runt lite grann, jag lyfte på huven men märkte inget konstigt direkt, drog igång den och den starta på första rycket men den misstände lite sen tröck jag full gas för att se om det bara var låga varv, hipsvips så gick den på båda på höga varv, sen helt plötslig slutade den gå på höger cylindern helt, jag plockade lös stiften och kollade gnistan och ingen gnista på höger cylindern. stoppade dit nya stift, ingen skillnad, stoppade sen dit ny tändhatt, ingen skillnad. Jag kunde köra hem på ena cylindern, men den går ju en et 250.

Det har hänt exakt samma sak i början av denna vinter, då böt jag bara stiftet sen gick den bra igen.

Någon som varit med om liknande problem, vad kan det vara för fel?
är väldigt tacksam för svar hoppas beskrivningen duger, skotern i fråga är en Polaris iq 440 -05, men jag har 06ans 440 motor i den.

MVH

fredguy

Välkänd medlem
28 nov 2008
1.086
0
36
ta kontakt med kryckan hans pro x har också *****ts liknande.

mvh

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Rekommendationen är att göra ett komptest, och lyfta cylindrarna.

min 440 smälte kolvarna och betedde sig på liknande sätt, dock blev den stum den sista gången. Jag hade dock tur och klarade cylindrarna.

Men chansa inte, det kan du komma få ångra bittert.
Du kan förresten eventuellt se det genom att bara lyfta toppen, men jag tycker ändå du ska lyfta allt så du verkligen ser kondition på kolvarna.
Töm den på glykol först, annars kommer du fylla vevhuset, och köp nya packningar! Cylinderfot x2 och O-ringar x4.

Tappar den på glykol gör du genom att lossa slangen mitt fram, längst ner.

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Missade den lilla aspekten att din tappat gnistan..
Så det kan mycket väl vara tändningsrelaterat på din maskin.

Men, jag tycker fortfarande att ett komptest är ett måste!

snopro600

Välkänd medlem
6 nov 2006
221
0
16
SWE
jag tog komptest igår och då var det perfekt i båda och lika i båda, men som sagt detta hände ju idag så.

ENordstrom

Välkänd medlem
20 nov 2006
1.126
0
36
Skellefteå
Polarens skoter fick samma symptom förra helgen. Den gick på en cylinder på låga varv men båda på höga. Den hade skurit...

snopro600

Välkänd medlem
6 nov 2006
221
0
16
SWE
Polarens skoter fick samma symptom förra helgen. Den gick på en cylinder på låga varv men båda på höga. Den hade skurit...
säg inte så där du gör mig orolig ;)

men ska kolla komptest idag igen, om det ser fint ut så provar jag väl byta spole

EDIT; men forfarande så har den ju tappat gnistan, vore fruktansvärt konstigt om den både tappar gnistan och skär samtidigt, it dont make sens

ENordstrom

Välkänd medlem
20 nov 2006
1.126
0
36
Skellefteå
Är du orolig att den har skurit är det ju bara öppna och kolla:) Då får du ju veta det iaf!
Är inte alls svårt eller speciellt komplicerat, dock så bör du ha en momentnyckel till hands då du sätter ihop igen.

snopro600

Välkänd medlem
6 nov 2006
221
0
16
SWE
hehe inte att plocka lös eller stoppa dit allt som är problemet, bara kostnaderna och måste vänta på nya delar som gör mig orolig haha :)

kajala

Välkänd medlem
30 dec 2008
132
0
6
luleå
kanske lite dumt!!!! men har du R stift på tex, BPR 9 eller nåt sånt??
för är det inte det, så stör stiftet ut tändningen och motorn dör...
Kanske bäst att kolla det enklaste först.... men det har du kanske
gjort redan?

snopro600

Välkänd medlem
6 nov 2006
221
0
16
SWE
kanske lite dumt!!!! men har du R stift på tex, BPR 9 eller nåt sånt??
för är det inte det, så stör stiftet ut tändningen och motorn dör...
Kanske bäst att kolla det enklaste först.... men det har du kanske
gjort redan?
Hur menar du? jag har Br9es stift på den, har alltid kört med det och det satt på

snopro600

Välkänd medlem
6 nov 2006
221
0
16
SWE
EDIT; Lånade en spole från en edge och då gnistrade den knall blått på båda, så det var felet :) har beställt ny spole nu.

TACK Å HEJ

Last edited: