Ang polaris pro xr 440

supermatteee

Aktiv medlem
2 feb 2009
58
0
1
Hej! har nog nu bestämmt mig för en Xr 440 nu. men kommer inte att handla någon förnst nästa säsong .. Skulle vilja veta några trim tips? vore riktigt kul med skidres:rock: tacksam för svar.. Mvh
 

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Trimma en 440 är nog bara att glömma.
Det är så fruktansvärt mycket effekt uttaget ur dessa maskiner redan som original.

Se till att håll motorn i gott skick istället, och lägg pengarna på service och underhåll!
Skidres får du genom att justera boggien, effekten räcker gott och väl till.
 

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Flyttar bak "saxen" och justerar in den.
Ev gör man relocation-mod på skotern också för att få mer mattryck och mindre skidtryck.
(dvs gör ett nytt hål till främre boggiefäste och flyttar ner, eller som jag baktill.)

Dessa maskiner har grymt skidtryck original då det är renodlade fullblodsräsers! :)
 

supermatteee

Aktiv medlem
2 feb 2009
58
0
1
kan någon lägga upp bild på en boggie och rita en pil på klackarna och balata remmen satt man får se vart dom sitter??.. mvh
 

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Jag har skidres på min..
Men det handlar nog mer om teknik och snötillgång.
Jag har min sax inställd på mittersta och den reser lagom.

jag har inget behov av att åka rulle överallt, jag vill ha skidtryck och bra styrning så man kan bomba led med bra och skarp styrning.
 

fredde_byske

Välkänd medlem
24 feb 2007
630
0
16
Byske
Vi pratar 440 nu. Det löns inte sätta dit andra grejer. Finns ej pipor, slutburkar m.m till den maskinen. Redan uttaget vad som går nästan. Går ev porta lite till (nån som kan). Sitter ju v-force osv osv org så.

Mitt tips, köp en 600 elr 800 motor och sätt ner, eller så köper du ett pro-kit som passar på 440 blocket. Då finns det betydligt mer effekt att hämta.
 
R

Robin

okej...vad gör folk som får 440 gå så ruskigt bra då??
Hör helt klart att en 440 motor är helt fel för dig tyvärr..

Grejen med nyare 440 motorer är att de är bland marknadens minsta tävlingsmotorer där man plockat ur så mkt effekt som möjligt ur en väldigt liten motor.
Vilket betyder att slitningsgraden på motorn är betydligt högre än en std motor. De kräver helt enkelt mer service och kunnande för att funka bra.
Exempelvis är en 440 motor kännslig på bestycking beroende på vilken höjd och temp du kör i.

Om du vill ha en Pro XR 440 så satsa på en där motorn är utbytt till en std 600/700/800cc motor istället. Pga att dem är lättare att handahålla samt har samma/mer effekt än en 440 utan att vara lika känslig.
 

fredde_byske

Välkänd medlem
24 feb 2007
630
0
16
Byske
Hör helt klart att en 440 motor är helt fel för dig tyvärr..

Grejen med nyare 440 motorer är att de är bland marknadens minsta tävlingsmotorer där man plockat ur så mkt effekt som möjligt ur en väldigt liten motor.
Vilket betyder att slitningsgraden på motorn är betydligt högre än en std motor. De kräver helt enkelt mer service och kunnande för att funka bra.
Exempelvis är en 440 motor kännslig på bestycking beroende på vilken höjd och temp du kör i.

Om du vill ha en Pro XR 440 så satsa på en där motorn är utbytt till en std 600/700/800cc motor istället. Pga att dem är lättare att handahålla samt har samma/mer effekt än en 440 utan att vara lika känslig.
Kloka ord :rolleyes:
 
R

Robin

kommer nog bli en 440 iaf. är mest träng här så onödigt med större cc.
Det du inte förstår är att 440 motorn har samma effekt utag som en std 600 motor.

Vilket gör den lilla 440 motor väldigt känslig och kan ses som likvärdig i hållbarhet som en hårt trimmad 600/700/800 motor.
Exempelvis handlar det om att 440 motorn inte tål mer än några sekunders långa fullgas repor.
Dricker lika mkt soppa som en 800 och som tidigare sagt behöver ses över efter varje körning så den tex inte får för lite soppa.
Och har ett klenare effekt register än en std maskin, man ligger nästan ständigt på toppvarven och kör.

Liberty 440 motorn före 06 har dessutom problem med att den inte får tillräckligt med smörjning till mellersta vevaxel lagret vilket inte heller gör den till någon stabil motor i och med att du i princip närsomhelst kan bli stående mitt ute i skogen med en skuren motor.

440 är en tävlingsmotor som hör hemma på crossbanan och inte ute i pudersnön.

Ska du ha en Pro XR 440-04 så köp dig en med motorn utbytt till en std motor.
 

pölaris xcr440

Välkänd medlem
30 apr 2008
474
0
16
umeå
helt rätt robin ja har en 440 och är mycket missnöjd över hur känsliga dom är men när dom går så går dom uttav helvette!