Undrar om det är så stor skillnad på den nya 800 motorn.
Verkar som dom bytt pipa å slutburk...kanske bara är åtgärder som liknar effekterna av SLPs Single pipe kit!?
ny motor. HO, annan vev m.m
Jag säljer M8an i år och köper ny nästa år=D
Undrar om det är så stor skillnad på den nya 800 motorn.
Verkar som dom bytt pipa å slutburk...kanske bara är åtgärder som liknar effekterna av SLPs Single pipe kit!?
Problemet är att AC inte har råd med det. High-end sportmaskiner är inga volymmodeller. Det är de mer civiliserade sportmaskinerna och touringmodellerna som är volymmodeller och som tillverkaren tjänar pengar på. Dessa sportmaskiner och mountainsegmentet är det som säljer volymmodellerna och "brandar" tillverkaren.jag är så besviken så jag kan kalla de ett skämt , ääntligen släpper som ett chassi man vill ha med kedjehus å allt men har ingen motor i det ! ? varför ? en 160 hk 800 skulle gjort skotern fullkomligen glödhet , nu vill jag inte ens ha den , man slutar aldrig förvånas ...
Ser ut som dom har förstört en eventuell skoter man vill ha. Ifall SNO PRO 500 är endast 85 hp. Fyy va lågt av AC..
vad är fördelen med kedja vs act ?jag är så besviken så jag kan kalla de ett skämt , ääntligen släpper som ett chassi man vill ha med kedjehus å allt men har ingen motor i det ! ? varför ? en 160 hk 800 skulle gjort skotern fullkomligen glödhet , nu vill jag inte ens ha den , man slutar aldrig förvånas ...
Du missade min förklaring rakt ovanför. En vidareutveckling av den förklaringen:Ser ut som dom har förstört en eventuell skoter man vill ha. Ifall SNO PRO 500 är endast 85 hp. Fyy va lågt av AC..
Läs inlägg 78:vad är fördelen med kedja vs act ?
mkt intressant läsning.. väntar bara på stox kommentar så är söndagen komplett.Du missade min förklaring rakt ovanför. En vidareutveckling av den förklaringen:
Lite bakgrund:
Arctic Cat är i djup ekonomisk kris. Det de tjänar mest pengar på är sin atv-division eftersom att den marknaden går bäst. Det de tjänar minst på är sin snöskoterdivision som tyngs av extrema utvecklingskostnader för att uppnå emissionskraven samtidigt som det blir allt svårare att vidareutveckla djupsnöchassin och racerchassin pga att man börjar nå vägs ände med befintlig teknologi.
Utgångsläge för skoterdivisionen:
De skotersegment som just nu inbringar pengar är touring och arbetsmaskinsegmentet. Sportmaskiner som f8 inbringar också en hel del pengar. Varför? Därför att chassimässit så har de inte behövt anstränga sig så mkt för att uppdatera det år till år och motormässigt tar de bara lite saker från bilsidan eller mountainsegmentet där allt redan är utvecklat.
De två avdelningar som inte inbringar pengar är mountain och racerdivisionen. Dessa två segment leder utvecklingen. Här kommer alla stora framsteg inom både motor- och chassiteknologi eftersom de helt enkelt behöver vara värst för att vinna och i slutändan sälja grejer. Dessa divisioner går konstant med förlust. Varför? Små volymer, höga utvecklingskostnader, höga tillverkningskostnader(exotiska tillverkningsmetoder) och höga råvarukostnader(exotiska material). Och allt detta ska ut till kunden till ett pris som inte ligger allt för långt ifrån resten av modellsortimentet. Det är ett krig därute för att stå överst på prispallen eller högst upp på berget.
Resten av segmenten kostar inte så mycket i utvecklingskostnader. Här kan man ju bara ta befintlig teknologi från godtycklig modell och få allting att lira. Kostar inte så mycket. Varför är cf-modellerna så lika m-modellerna och alla hyllar den för att den är så bra i lössnön? Vinstmaximering, eller rättare sagt. Kostnadsminimering. Det kostar inte så mycket att byta matta och framvagn och sedan sälja som en helt annan modell till en annan kundgrupp.
Skotertillverkningen bär inte sig själv så man måste flytta över pengar från atv-divisionen, dyrt med emissionskrav.
Så vad göra med den bakgrunden och det utgångsläget?
Här kan vi alla ha flera teorier men vi kan konstatera ett par saker:
AC har ett chassi som inte bär sig själv. Sno pro-chassit. Den är enbart konstruerad för att gå på banorna och vinna priser. Detta chassi har aldrig gått ut till kund om man bortser några hundra exemplar nästan identiska med tävlingsmaskinen till den löjligt lilla marknaden i norden. En förlustaffär med andra ord. Vad göra? Vi kan inte lägga ner racerdivisionen eftersom att den hjälper till att sälja volymmodellerna i touring och arbetssegmentet. Människor är fåfänga så de köper en maskin som inte alls är gjord för att gå på banorna av den tillverkare som visat sig mest kapabel till att göra det. "Branding" på fackengelska. De vill med andra ord inte köpa en gubbskoter från ett företag med gubbig framtoning.
Därför är det viktigt att visa framfötterna där man syns. Man vill gärna också bli förknippad med högteknologi. Därför krävs racer- och mountainskotrar. Så, tillbaka till ursprungsfrågan. Vad göra med vårat high-tech chassi som bara kostat pengar nu när vi är i kristider och inte har råd att lägga ner det? Sälj det till marknaden är ett av de mer givna svaren. Kanske få chassit att bära sig självt?
Ok. Lite mer ledanpassat kanske? Hur gör vi med hållbarheten, är det inte bättre om den håller istället för att utveckla bra effekt? Borde vi kanske sätta dit en mindre motor och låta skotern bli känd för sin smidighet snarare än för klippet i motorn? Men du chefen, vad sägs om det här, vi bygger den billigt, säljer den billigt, vi kanske till och med kan sälja den i stora volymer? Är inte det bättre än att sälja den dyrt och med större marginaler?
Det är mycket att ta hänsyn till när man ska ut på en oprövad marknad. Enda skillnaden är att AC har varit där en gång förut. Japp, de har redan satt en billig motor i ett high-end chassi och prånglat ut det för ett lågt pris. Klingar M5 bekant? Den blev som ni kanske minns en storsäljare och en ikon för att den tog ut högteknologi till folket på allvar. De som inte hade alltför stor plånbok. Japp, en riktig vinst för AC. Kanske de inte lyckas tillfredställa de stora killarna men vi som vet att uppskatta ett bra chassi vet vad detta innebär. Om Arctic Cat kursar så avslutade de med flaggan i topp och prånglade ut sin roligaste skoter någonsin. Och för rimligast peng.
"Det man inte har mellan benen får man ha under huven."
P.S.
Har ni inte funderat på varför Yamaha inte utrustar sina skotrar ordentligt med riktiga mattor, riktig fjädring, ordentlig variator, bättre chassin, uppdaterade sina körställningar och byggde den skoter vi alla vet att de kan bygga? Svaret är fyrtakt. Själva teknologin är så mycket dyrare att priset hade blivit hutlöst om de prånglat ut färdigutrustade skotrar från början så de låter kunderna bygga klart den. En del gör det, andra gör det inte och resultatet. Eller kanske "fun factor" blir därefter. D.S.