Bra förstaskoter?

Reaquid

Aktiv medlem
9 mar 2009
84
0
6
Tjo!
Fyller 16 till hösten och har börjat fundera på skoter. Kommer förmodligen köra mest led, men vill ändå ha en skoter som tar sig relativt bra och är rolig utanför spåret.
Har kollat runt lite på olika skotrar och har fastnat för några av AC:s modeller och är intresserad av M5, CF5, F5 och F6. För- och nackdelar?
Är öppen för förslag om andra märken oxå!
Är särskilt intresserad av Crossfiren, men dessvärre ligger den en bit över vad jag har tänkt spendera på en skoter, ca 30-45 tkr.

Har hört av en kompis som har hört av sin mosters mans brorson att F-serien har 34 cm mattbredd å att den därför inte bär särskilt bra i snö?

Dela gärna med er av er kunskap, är intresserad av allt som är värt att veta! :beer:
Tack på förhand!
 
D

Deleted member 6797

F modellerna har 34as mattbredd. men då har dom 325 lång också.

men teoretiskt sätt så tar sig en med 38/307 bättre än en med 34/325.

men cf modellerna har väll 38/345?
 
B

Biosteel

F modellerna har 34as mattbredd. men då har dom 325 lång också.

men teoretiskt sätt så tar sig en med 38/307 bättre än en med 34/325.

men cf modellerna har väll 38/345?

nej du f modellerna är 35 bred och ingenting annat och 325 lång som kompletterar en 307 as längd gentemotbredde och går förvåndandsvärt grymt i djupsnö för att vara en kort maskin.:beer:
 
B

Biosteel

Men d e ju nice!
Hur är F5/F6 i motorn då, håller dom?
F5 som en kompis hade fanns det ju en del variatorproblem på men motormässigt va de en klocka och samma sak gäller F6 bortsett från variatorproblemet men ruggigt mycket motor för att vara en 600 :eek:
 

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Jo, F-serien har 35*325 matta. men dom går riktigt bra i lössnö för att vara en kort maskin.

Crossfire: De bästa av 2 världar, M-seriens chassi å körställning (bättre än på F-serien) och F-seriens framvagn :)

De enda negativa med M och Crossfire5 är att motorerna inte har avgasventiler så dom e bara på 85hk.
 

Reaquid

Aktiv medlem
9 mar 2009
84
0
6
F5 som en kompis hade fanns det ju en del variatorproblem på men motormässigt va de en klocka och samma sak gäller F6 bortsett från variatorproblemet men ruggigt mycket motor för att vara en 600 :eek:
Okaj :beer:
 

Reaquid

Aktiv medlem
9 mar 2009
84
0
6
:)
Crossfire: De bästa av 2 världar, M-seriens chassi å körställning (bättre än på F-serien) och F-seriens framvagn :)

De enda negativa med M och Crossfire5 är att motorerna inte har avgasventiler så dom e bara på 85hk.
Men det låter ju bra!
Motorstorleken spelar ingen roll för mig, är inte ute efter ett prestandamonster, letar efter en förstaskoter och 85 hk räcker gott åt mig iaf de första åren :)
Är det stor skillnad på CF5 och M5? Vet att M5 är mountain å CF5 är crossover, men är det nogån större skillnad i ledegenskaper?
 

Reaquid

Aktiv medlem
9 mar 2009
84
0
6
men vill du ha kraften så ska du söka dig till en F7. kan vara svårt att hitta nån som är i bra skick men där tar kraften aldrig slut :evil:
Är inte ute efter kraften, ~90 hk räcker gott åt mig :p
 

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
:)

Men det låter ju bra!
Motorstorleken spelar ingen roll för mig, är inte ute efter ett prestandamonster, letar efter en förstaskoter och 85 hk räcker gott åt mig iaf de första åren :)
Är det stor skillnad på CF5 och M5? Vet att M5 är mountain å CF5 är crossover, men är det nogån större skillnad i ledegenskaper?
Ja, CF5 går riktigt bra på led. Men M5 är lite tippig av sig pga den smala spårvidden. Men bara man lär sig hur den uppför sig på led så ska de inte vara nåra större problem att köra i högre hastighet.
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
:)

Men det låter ju bra!
Motorstorleken spelar ingen roll för mig, är inte ute efter ett prestandamonster, letar efter en förstaskoter och 85 hk räcker gott åt mig iaf de första åren :)
Är det stor skillnad på CF5 och M5? Vet att M5 är mountain å CF5 är crossover, men är det nogån större skillnad i ledegenskaper?
Stor skillnad på ledegenskaperna. M-serien är bland dom sämsta mountain skotrarna efterled men då är dom bäst ute i pudret istället. Om det blir mycket led så ta en CF5 istället.
 
B

Biosteel

Stor skillnad på ledegenskaperna. M-serien är bland dom sämsta mountain skotrarna efterled men då är dom bäst ute i pudret istället. Om det blir mycket led så ta en CF5 istället.
instämmer :p
 

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix
:)

Men det låter ju bra!
Motorstorleken spelar ingen roll för mig, är inte ute efter ett prestandamonster, letar efter en förstaskoter och 85 hk räcker gott åt mig iaf de första åren :)
Är det stor skillnad på CF5 och M5? Vet att M5 är mountain å CF5 är crossover, men är det nogån större skillnad i ledegenskaper?
Det är stoooor skillnad!

CF = 50/50 Led/Puder
M = 10/90 Led/Puder

Tror nog att CF5an duger gott och väl till förstaskoter och man måste ju få bära skoter nån gång! Annars får man ju inga mucklor(som min morsa säger) :)
 

Reaquid

Aktiv medlem
9 mar 2009
84
0
6
Stor skillnad på ledegenskaperna. M-serien är bland dom sämsta mountain skotrarna efterled men då är dom bäst ute i pudret istället. Om det blir mycket led så ta en CF5 istället.
Ja, CF5 går riktigt bra på led. Men M5 är lite tippig av sig pga den smala spårvidden. Men bara man lär sig hur den uppför sig på led så ska de inte vara nåra större problem att köra i högre hastighet.
Okej, det var ju lite väntat :argh:
Synd dock, kommer nog inte ha budgeten att köpa en CF5:a till nästa vinter =/ Kan iofs köra farsans Lynx 3800 första vintern å spara ihop till en CF5 eller möjligtvis en CF6 till vintern efter det :rolleyes:
 

Reaquid

Aktiv medlem
9 mar 2009
84
0
6
Det är stoooor skillnad!

CF = 50/50 Led/Puder
M = 10/90 Led/Puder

Tror nog att CF5an duger gott och väl till förstaskoter och man måste ju få bära skoter nån gång! Annars får man ju inga mucklor(som min morsa säger) :)
Haha okej ^^
Då känns det nog som att CF är skotern för mig :)
 

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix
Okej, det var ju lite väntat :argh:
Synd dock, kommer nog inte ha budgeten att köpa en CF5:a till nästa vinter =/ Kan iofs köra farsans Lynx 3800 första vintern å spara ihop till en CF5 eller möjligtvis en CF6 till vintern efter det :rolleyes:
Gör det, "träna" på en äldre innan du hoppar på en nästan splitterny å pajjar den första vintern :D
Jag körde Everest 500 -80 som första skoter och när jag skulle skråköra i ett dike så började jag glida nedåt med mattan så jag svängde neråt åsså gick det för fort och andra sidan av diket var så brant så skidan slog i frontbågen och nästa sekund låg jag på huven :)
 

Reaquid

Aktiv medlem
9 mar 2009
84
0
6
Gör det, "träna" på en äldre innan du hoppar på en nästan splitterny å pajjar den första vintern :D
Jag körde Everest 500 -80 som första skoter och när jag skulle skråköra i ett dike så började jag glida nedåt med mattan så jag svängde neråt åsså gick det för fort och andra sidan av diket var så brant så skidan slog i frontbågen och nästa sekund låg jag på huven :)
Så kan det gå ;)
Är inte helt nybörjare på de här med skotrar, har iaf minst 150 mil bakom styret på Lynx 5900 :p
 

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix
Så kan det gå ;)
Är inte helt nybörjare på de här med skotrar, har iaf minst 150 mil bakom styret på Lynx 5900 :p
Jaha men då är det ju inga problem!

Men du tjänar på att spara till en CF5 eller CF6 så kör på det :)