Bra förstaskoter?

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Riktigt bra. Körde ifrån en Lynx Racing 440 i vintras med en CF 8 -09. Den jag körde hade ju ganska mycket mer motor men 440in är perfekt för våra leder. Bara gupp hela tiden men han hade inte en chans mot CF 8an ;)
 

Reaquid

Aktiv medlem
9 mar 2009
84
0
6
Riktigt bra. Körde ifrån en Lynx Racing 440 i vintras med en CF 8 -09. Den jag körde hade ju ganska mycket mer motor men 440in är perfekt för våra leder. Bara gupp hela tiden men han hade inte en chans mot CF 8an ;)
Det låter ju riktigt bra!
Då ska jag försöka skramla ihop lite cash och ansluta till kattägarna om kanske ett och ett halvt år, nöjer mig med 3800:an nästa vinter ^^

Finns det några större problemområden med CF5/CF6? :beer:
 

Reaquid

Aktiv medlem
9 mar 2009
84
0
6
Har börjat fundera igen på det här med skotervalet. Vete faen om jag verkligen vill köra med 3-8:an nästa vinter, dels går den ganska dåligt, har gått 1300-1500 mil, är mycket som måste fixas på den, å jag har märkt att den drar j******* mängder olja. Säkert över 1 dl milen :stupid:
Under påsken kördes den cirkus 15 mil, och skoterfaen drack ungefär 2,5 liter olja. Den vill ha ca 2,5-3 liter bensin. Det betyder att den får 5,5 - 6,5 % olja vilket borde vara rejält i överkant?
Nåväl, tillbaka till vad jag egentligen funderar över :beer:
Gillar inte tanken av att köra runt på det där åbäket nästa vinter och vill gärna göra skoterköpet den här hösten ist, men då måste jag nog börja fundera på en billigare skoter då det blir tight att få ihop till en crossfire. Kan inte säga vad budgeten kommer ligga på då jag inte är säker på om jag får sommarjobb och om jag får sälja båten osv, så bara ös på med förslag!
Har några krav på skotern.
Den ska vara 345 eller 365 lång, max 600 cc och gärna ha hyfsad bränsleekonomi, gå bra både på och utanför leden. Borde jag köpa skoter den här hösten eller är det värt att spara ihop till en Crossfire?

Tack på förhand för de tusentals svar jag kmr få :ciao:
 

Reaquid

Aktiv medlem
9 mar 2009
84
0
6
Sv: PRIS ?

Bra mycket lättare om du sätter ett ungefärligt prisintervall !

( Då vet man vad man kan rekomendera dig och inte !
Är du haj på att skruva / rädd för att skruva/modda ? ).
Hmm...kommer inte få ihop mer än 30.000, så jag tror vi sätter taket därikring!

Jag måste erkänna att skruvning inte är min starkaste sida, men man får väl lära sig :rolleyes: Men helst har jag en skoter som man inte behöver skruva särskilt mkt i.
 

VändhjuletFTW

Välkänd medlem
20 mar 2008
648
1
16
Malå
Min första skoter var en Ski-doo mxz 440f -98. Ledegenskaperna var väll inte dom bästa,vingligare skoter får man leta efter men fy faan så skoj man hade! Tack vare att man kunde lyfta den fram med en hand så räckte dom 52 skadeskjutna sköldpaddorna(hästarna :rolleyes:) och ett lite gupp för att lyfta skidorna ordentligt :rock: . I lössnön var den ganska bra också för den flöt ovanpå tack vare jätte baljan och den lilla motorn gjorde att man aldrig grävde ner sig. Om man nu skulle köra fast så är den så jäkla lätt att det är nästan löjligt lätt att ta sig loss. Lite soppa drar den också, under 2 liter om man inte försöker trycka gasen genom styret hela tiden. Billig är dom också, tror jag gav 20.000 för min och då var den i jäkligt bra skick. I med styvare dämoare i boggien och en styrhöjare så har du en förjäkla rolig skoter!:beer:
 

Reaquid

Aktiv medlem
9 mar 2009
84
0
6
Min första skoter var en Ski-doo mxz 440f -98. Ledegenskaperna var väll inte dom bästa,vingligare skoter får man leta efter men fy faan så skoj man hade! Tack vare att man kunde lyfta den fram med en hand så räckte dom 52 skadeskjutna sköldpaddorna(hästarna :rolleyes:) och ett lite gupp för att lyfta skidorna ordentligt :rock: . I lössnön var den ganska bra också för den flöt ovanpå tack vare jätte baljan och den lilla motorn gjorde att man aldrig grävde ner sig. Om man nu skulle köra fast så är den så jäkla lätt att det är nästan löjligt lätt att ta sig loss. Lite soppa drar den också, under 2 liter om man inte försöker trycka gasen genom styret hela tiden. Billig är dom också, tror jag gav 20.000 för min och då var den i jäkligt bra skick. I med styvare dämoare i boggien och en styrhöjare så har du en förjäkla rolig skoter!:beer:
Är nog inte intresserad av att mecka med skotern varje gång jag tankar, så vill inte ha nån 440 :rolleyes: Vill också ha 345 lr 365 matta.
 

Reaquid

Aktiv medlem
9 mar 2009
84
0
6
Har sett några förlängda enduro 600 på blocket, finns en nu för 30k, kanske en sån hade funkat?