A Bigblockstory; IQR 1200 & IQR 800

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
833
113
Kramfors
Helkul!!

Detta blir spännande värre!!

Jag skulle faktist köra singelpipa för då får du snorrapp uppladd på turbon. Effektförlusten är minimal och kompec lätt med 0,1- 0,2 bar extra.
Jag skulle utgå från 9,5-1 eller 10-1 i komp och dina toppar i övrigt ser jättebra ut för turbo. (smalt squishbredd)

Den kommer gå så in i H... så att du kommer köra lågt ladd och då är det viktigt att få upp laddet stensnabbt!

Lectronarna 44 orna ska ju funka snorbra till turbo och har perfekt storlek med sina ynkliga 41,5 i minsta borr (fusk 44or ) he he
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.168
1.003
113
Stora Blåsjön
Helkul!!

Detta blir spännande värre!!

Jag skulle faktist köra singelpipa för då får du snorrapp uppladd på turbon. Effektförlusten är minimal och kompec lätt med 0,1- 0,2 bar extra.
Jag skulle utgå från 9,5-1 eller 10-1 i komp och dina toppar i övrigt ser jättebra ut för turbo. (smalt squishbredd)

Den kommer gå så in i H... så att du kommer köra lågt ladd och då är det viktigt att få upp laddet stensnabbt!

Lectronarna 44 orna ska ju funka snorbra till turbo och har perfekt storlek med sina ynkliga 41,5 i minsta borr (fusk 44or ) he he
Jo det ska bli spännande :)
Har du någon egen erfarenhet av lectron + turbo, läste lite på snowest och där var det inte så positivt, mycket lekgage tydligen. Men å andra sidan så snackade han om 20psi i boost också, och det blir nog inte riktigt aktuellt.
Kan nog vara vettigt att gå ner till 9.5-1 också så kanske man kan åka på tvivelaktig soppa...
Sen verkar faktisk singelpipa vara det rätta också mest pga av snabb uppbyggnad av ladd. Lättare och hålla värmen uppe också, mindre volym och framför allt så blir motorutrymmet som en stor 5a med en kakelugn i mitten :)
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Oj, vad jag gillar den här tråden... Helt sjukt att den fortfarande är så spännande att läsa efter 1142 inlägg. Tack för att ni aldrig blir nöjda!! :madgrin:

Jag säger bara en sak: :hail:
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.168
1.003
113
Stora Blåsjön
Har spikat vilken turbo det blir nu en Garrett 3082 bara 13000kr :)
Håller som bäst på att letar de övriga delarna nu och kollar lite på bränsleregulatorn.
Malpassi har ju en för ändamålet men jag hittar bara den med 1 eller 2st utgångar skulle vara snyggt att ha 3st annars får man väll göra en 1-3 förgrenare.
Någon som vet om den finns med 3st utgångar?



Sen vilken bränslepump är lämplig? Kommer att ha hål för bränselpump i den nya tanken så en som monteras i tanken skulle vara bra så får man bort den saken :)

Statorn har jag hittat uppgifter om att den ska ge ca 280W lysena kommer jag nog skippa då det får bli luftintag där istället. Handvärmarna är bra att ha dom drar 20W/st så där är 40Watt borta. Så om man räknar lite grovt så har man då ca 200watt att köra oljepump och soppapump på vilket borde var helt lugnt?
Ett litet batteri lär väll behöves för att få igång skiten efter man kört tanken tom (händer allt för ofta)
 

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.168
1.003
113
Stora Blåsjön

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
833
113
Kramfors
Ang lectronarna och läkage så kan jag bara tänka mig att att dom gamla generationen lectron som har stål nålventil kan läka. Kolla om du har dom nyare med gumminålventil. Jag har dom gamla men har bytt ut nålsätet och nålen mot mikuni, tog bara från gamla vm gasare dom passar.

Flotörkoppen är ju vek och lär läka som ett såll ganska säkert ! Tror det finns aluminiumkoppar mod större att sätta dit. Eller du som är händyman själv kan väl bygga nya koppar.
Annars kan du smacka dit vanliga 40mm mikuni tm gasare. Jag kör mikuni pro serie tm flatslide gasare på min turbomatade xr 650 enstånka och dom funkar klockrent och läker inte . pro serien som dom heter är i första hand tänkt för 2 takt och finns in 41mm vers. Går att få tag på för under 2000kr styck i usa
Jag rekomenderar att sattsa på en bränslepump som drar lite ström. Dom flesta bilpumpar är ju gjorda för insprutmotorer och kan ge hutlösa tryck 3-8 bar!!!!!!! drar på tok onödigt med ström och det ger i sin tur ojämnt soppatryck pga att man har så lite watt att ta av. Nästan alla bilpumpar drar minst 80w och det är onödig belastning på en skoter eller mc som har förgasarNär jag laddar 1 bar ger min pump 1,1 bar tryck så det är små tryck som behövs på turbofuggar.

Jag lyckades leta åt en soppapump som sitter utvändigt och drog bara 30w men klarade mata 2 -3barsom räcker gott. Men vad den hette minns jag inte. Sök pumpar som klarar 2-4 bar och går billigt i ström bara. Jag har 200w system på min xr 650 och kör soppapump och lyse elhantag (men ej oljepump el)
Jag kör en volvo 740 soppapump 80w (ska byta) direkt på växelström faktist,,jag har inget batteri ! Laddar 0,8-1,1 bar.

Enda problemet är att pumpen drar så mycket ström att den går ner i varv ordentligt på tomg och ger nästan 0 i bartryck som lägst. Men som tur är så har det ingen betydelse då även laddtrycket sänks vid lägre varv och melpasi tryckregulatorn håller rätt tryck hela tiden ändå.

Batteri kan du nog skippa och bara montera en likriktare före pumparna (finns på duells) Eller köp en av mig ny ca 300kr he he.

Jo just !! På skroten hittade jag soppapumpar som drog runt 50-60w från små bilar och insprutar mc som monteras i tank.
 

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
håller med dig boost i mkt men asker kommer behöva en pump som flödar rätt bra kommer behöva en som flödar runt 200L/H nu är de ju inga tryck vi pratar om så finns säkert många pumpar som klarar av de.
Och vid så långa tryck som de kommer va så behöver pumpen inte arbeta speciellt mkt.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.168
1.003
113
Stora Blåsjön
Hittat en oljepump nu som verkar vettig till turbon. Verkar som flera som säljer "turbokit" använder denna:

emx08__vue_isometrique_zoom.jpg
Gotec EMX-08

Batteri måste jag nog ha för att kunna starta den när den gått torr.... inte så kul annars flera mil ute på fjället. Tillräckligt roligt att tokdra för att få fram soppa med originalpumpen :)
Men det räcker ju med ett lite fjant batteri.

EDIT: drog iväg ett mail till fabriken i Schweiz får se om det går att köpa direkt där ifrån :)
 
Last edited:

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
Gaaalet.
Dock prioritera bort lyse är inte nått jag skulle göra :D kör du bara på dagen ?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.168
1.003
113
Stora Blåsjön
Gaaalet.
Dock prioritera bort lyse är inte nått jag skulle göra :D kör du bara på dagen ?
Kör bara på dagen, lyset används bara för att hitta hem när det blivit mörkt :)
Sen har jag försökt köra kvällstid men det är helt värdelöst när lyset bara är riktat upp i träden, och led kör jag inte.
 

snurre

Välkänd medlem
3 jun 2008
774
0
16
Lycksele
Flytta lysena till under buken. Luftintag där lysen satt och förhoppningsvis lyser det lagom framåt med nya placeringen av lysena :argh: :biggrin1:
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Kör bara på dagen, lyset används bara för att hitta hem när det blivit mörkt :)
Sen har jag försökt köra kvällstid men det är helt värdelöst när lyset bara är riktat upp i träden, och led kör jag inte.
Hjälmlyse is the shit!
Kör med det en del på vintern, fungerar helt klockrent, du har alltid lyse dit du tittar, oavsett om skotern står rätt upp eller inte...
Går att leka precis som på dagen...

Smidig liten oljepump, är det för tryck till turbon eller? Vad klarar den för tryck och vilket flöde ger den?
Såg att den på bilden var en 220V, men du ska ha en 12V antar jag?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.168
1.003
113
Stora Blåsjön
Hjälmlyse is the shit!
Kör med det en del på vintern, fungerar helt klockrent, du har alltid lyse dit du tittar, oavsett om skotern står rätt upp eller inte...
Går att leka precis som på dagen...

Smidig liten oljepump, är det för tryck till turbon eller? Vad klarar den för tryck och vilket flöde ger den?
Såg att den på bilden var en 220V, men du ska ha en 12V antar jag?
Hjälmlyse har jag provat tidigare men gillade det inte alls. Men får väll se hur det blir, ser det som ett litet problem just nu :)
Pumpen är tänkt till turbon, eftersom det är en helt kullagrad turbo så behövs det inget speciellt tryck till turbon bara olja helt enkelt.
Den pumpar upp till 9liter/timme, pumpen på bilden är för 230 men den finns i 12v också. Pratade med den svenska importören idag och den kostar ca 620kr. Sen behövs en dosa till den också den får växelström på ca 50hz går på ca 300kr gissar jag, får svar på det på måndag.
Den växelström man får ut ur skotern är lite väl hög den ligger på 850hz om jag räknat rätt nu vid 8500varv.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
833
113
Kramfors
Flöde räcker lätt med 200 tim som sagt,, . Bara den klarar trycket är det ok. Förgasarna kommer gå i stort sett på org bestycknig och motorn kommer inte behöva speciellt mycket mer soppa på full gas.

En soppapump ( volvo Bochpump) som går mot batteri ligger o matar ca 8-13amp hela tiden till returledningen till tanken.
Problemet med småbilars tankpupmar är fastsättningen av slangen till pumpen eller fastsättning i tank. Samma problem med hojpumpar

Jag skulle för enkelhetens skull sattsat på utanför pump som drar max 3-4 amp. Kolla in ebay
 
Last edited:

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Nice!! Har du bestämt dig om du kommer åka trippelrör eller singel? Det finns flera i staterna som kör med trippelrör rakt in i turbon.. och det fungerar fint!