A Bigblockstory; IQR 1200 & IQR 800

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.168
1.003
113
Stora Blåsjön
Har börjar bygga på insuget nu.
Började med att kapa ner intercoolern till ca 36cm. Svetsade på en ny endbit där jag kapade den.



Sedan svetsade jag dit första delen. Otroligt kul att svetsa i alu,första gången man gör något seriöst har bara provat lite förut. Enklare än vad folk påstår iallafall:)


Sen fick jag den efterlängtade oljepumpen + drivdonet till den idag :)
 

SLDNX

Välkänd medlem
16 aug 2007
148
1
6
Mora
DU det där var några välgjorda svetsfogar!
Kommer bli otroligt spännande att se hur detta redan urspårade projekt (i rätt riktning) kommer att sluta...
Fräänt...
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.168
1.003
113
Stora Blåsjön
Har gjort överdelen på intercoolern idag.





Som ni ser blev det lite ändringar från den första ritningen jag lade upp.
Fick även göra om den bakre tunnelkylaren så att bensintanken ska passa.
 

jonke

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.247
5
38
Kramfors
Det har blivigt som ett dagligt beroende här på forum inlägget bigblockstory och allt beror på Asker.Jag med fler går säkert in flera gånger om dagen och kollar om det har uppdaterats på sidan.Hi hi Asker dax att ändra dit namn nu Aker stvas med stort A.
Visst det är roligt att läsa skotertidningar men på sommaren finns det inget som slår detta. Lycka till med bygget jag följer det med Gläde.
 

Pipa

Aktiv medlem
3 aug 2010
58
0
1
Det har blivigt som ett dagligt beroende här på forum inlägget bigblockstory och allt beror på Asker.Jag med fler går säkert in flera gånger om dagen och kollar om det har uppdaterats på sidan.Hi hi Asker dax att ändra dit namn nu Aker stvas med stort A.
Visst det är roligt att läsa skotertidningar men på sommaren finns det inget som slår detta. Lycka till med bygget jag följer det med Gläde.
De han sa :D
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.168
1.003
113
Stora Blåsjön
Solidworks gör jag ritningarna i.

Håller på med en tråkig del på skotern nu och det är att göra en "drop & roll" på kedjehuset.
Jävla massa jobb men blir knappt någon skillnad :)
Anledningen är att göra mer plats till förgasarna och insuget, sen som bonus blir det mer plats för matta och lite flackare attackvinkel.
Blir väll någon bild på detta när det är klart.
 

Pipa

Aktiv medlem
3 aug 2010
58
0
1
Solidworks gör jag ritningarna i.

Håller på med en tråkig del på skotern nu och det är att göra en "drop & roll" på kedjehuset.
Jävla massa jobb men blir knappt någon skillnad :)
Anledningen är att göra mer plats till förgasarna och insuget, sen som bonus blir det mer plats för matta och lite flackare attackvinkel.
Blir väll någon bild på detta när det är klart.
Okej tack :D De kanske är värt allt jobb :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
833
113
Kramfors
Gat däme så fint och bra allt ser ut! You are the man!!

Jag undrar vart du köpt oljepumpen och hur mycket ström den tar?

Pris?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.168
1.003
113
Stora Blåsjön
Gat däme så fint och bra allt ser ut! You are the man!!

Jag undrar vart du köpt oljepumpen och hur mycket ström den tar?

Pris?
Köpte den från den svenska importören av gotec, alltså frenna.se
Gick på ca 1250kr inkl frakt man måste dock vara ett företag för att beställa där.
Den vill ha 18watt enligt det som står på pumpen.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
833
113
Kramfors
Köpte den från den svenska importören av gotec, alltså frenna.se
Gick på ca 1250kr inkl frakt man måste dock vara ett företag för att beställa där.
Den vill ha 18watt enligt det som står på pumpen.

Jag såg att den bara gav 0, 8 bar . Men du har väl helt kullagrad turbo och då antar jag det räcker. Är väl utprovat att 0,8 bar ska duga?
I glidlagrad turbo behöver minst 2 bars tryck för att inte skära i lagringen.

Det fanns pumpar som gav hyffsat tryck på 60w (2 bar) också så man skulle kunna åka glidlagrad snikturbo ,,he he. En sådan 60wattare passar mitt xr650 turbobygge
Tack för tippset