A Bigblockstory; IQR 1200 & IQR 800

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
833
113
Kramfors
2L kanonbra!! Då kommer du få fint register och lättbestyckat.

Tryck från pipan vinner du nog inget på vad jag förstår ivf. Det kan säkert bara strula till bestyckningen i onödan.

EX ..När jag turbomatade min xr650 med för liten turbo led den av för högt mottryck pga den lilla avgasturbinen. Men soppabrist led den inte av

Du har så stor avgasturbin och så många cylindrar så mottryck är inget problem i ditt fall. Ju fler cylindrar man har på ett visst cc desto mindre avgasturbin kommer man undan med . Man får jämnare flöde med fler cyllar och då blir det mindre bråk inne i avgasturbinen.

Som sagt viktigast för soppatillförseln är vart man placerar tryckuttaget till flotörhusen (nära turbo) Allt annat är ovesäntligt:cheesy:

Länk till pitotrörsplacering http://www.turbo-bike.net/svenska/Pressurize carbs.htm
 
Last edited:

snurre

Välkänd medlem
3 jun 2008
774
0
16
Lycksele
Ja käre tid... är väl allt man kan säga. Helt sjukt grymt kommer detta bli om du får det att lira, vilket knappast någon tvivlar på som sett vad du kan åstadkomma med en svarv, fräs och svets. Får inte askers maskin ett 10 sidors mittuppslag i snowmobile blir jag förvånad! Ett av dom mest intressanta och "roliga" byggen/forumtråd att följa alla kategorier alla forum på VÄLDIGT länge.
Med byggen som håller denna nivå höjs nivån på forumet ordentligt och alla därute ser att nästan vad som helst är möjligt. Förhoppningsvis får vi läsa och se bilder på många trevliga byggen framöver!
Keep up the great work!
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Får inte askers maskin ett 10 sidors mittuppslag i snowmobile blir jag förvånad! Ett av dom mest intressanta och "roliga" byggen/forumtråd att följa alla kategorier alla forum på VÄLDIGT länge.
Se Snowmobile nr 2 2010.

Men det är klart... en uppföljning när turbon lirar som den ska skulle ju inte vara så dumt!
 

snurre

Välkänd medlem
3 jun 2008
774
0
16
Lycksele
Jo, vet. Och det var precis det jag menade. Tror ingen skulle klaga över en ny artikel med turbo, än om det var en från projektets början. :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
833
113
Kramfors
Asker......jag kom just på ett måste ha för dig!!

KERAMIKA kolvarna och toppen och hellst även utblåset ända ut till avgasrör.

Jag är inponerad över hur bra våran egenpålagda keramik satt,,,,inte ett släpp någonstanns,endast någon por här o där som lossnat på våra bägge katter. Det som släppt länst ut på toppen har jag förmodligen spikat bort då jag tappade bräsnle till förgasarna ett flertalggr på fullt gärn. men kolvarna har inte ett släpp

Keramiken kan rädda många felsnålbestyckningar och kyla av en turbopressad kolv markant. Påstås ta bort 30% av strålvärmen!! Man får även högre avgasvärme så pipan laddar hårdare och snabbare så det borde passa turbo stenbra ,,,mer väme till turbo = snabbare uppspol :nuts:

Du skulle kunna skicka hit dina prylar så blästrar och behandlar jag dom för jag har forfarande kvar keramik så det räcker till minst en motor till:hello:
 
Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.002
113
Stora Blåsjön
Har du funderat nåt på nån form av laddtrycksstyrning?
Nej har inte änns tänkt tanken än :) Men det funkar väll med vanlig enkel strypventil till wastegaten? Kom gärna med förslag annars..

Ska ta och beställa lite grejor från US och A och funderar då på en wideband o2 mätare.
Och visst är en o2 mätare mer att titta på än en avgastempmätare eller bör man ha båda?

Koso har ju en wideband o2 mätare för 299 dollars. Någon som vet om den är bra?

Boost: Keramik kanske skulle vara något...
 

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
Jo de är de enklaste. man kan börja så dumt att stöka till de för mkt.
Hmm bredbandslambda då tycker jag du ska handla en vems då får du o2 å egt i samma samt att du även kan koppla till varvsignal och även köra laddtryckstyrning går ju även att logga om du nu vill ta med dig en laptop i ryggan :) den är tydligen jäkligt tålig för fukt å sånt,
vet en kille som hade den i en båt som sjönk va bara till att tömma mätaren och blåsa bort det värsta fungerar tip top 2 år efter det hände.
http://shop.vems.hu/catalog/roundwbo2egt-p-101.html
Tror dom går lös på 2500kr inkl bbsond + egtgivare här i sverige.
edit: 2800 va de nog
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
833
113
Kramfors
Köp en kulfjäder laddtrycksstyrare Inte vanlig strypventil!! Finns på blocket för några hundra kr. Fördelen med fjäderbelastad kula är att du behåller max tryck in i det sista så man får bättre bottendarg och stabilare sluttryck.

Jag har både kulventilpysare och även en vipp pysare från mcexpress på hojen . Den funkar så att när du slår om vippan så släpper den ut luft ur wastegasslangen (typ som pysventi) Påså sätt kan du ha 2 laddkurvor med ca 2 hg skillnad. Mycket kul sak som jag är nöjd med. Kostar ca 350kr
Dessa kopplar man ihop s¨å att kulpysaren ställs på önskat laddtryck och vill man ha ännu högre hulliganläge så slår man om vippan också som man har moterad på styret :nuts:

Avgasmätare duger men vill du vara extra seriös så köper du wideband. Enda kruxet lär ju vara att sonden inte håller så länge. Dom håller dock länge. Man monterar bort så fort man är klar!!

Jag kör smalband pga snålhet men det funkar bra men i ett smalt sopparegister så man ser bara när det närmar sig bra så man måste ha bra bestyckningsvana när man offta ligger utanför mätområdet för enkelsond.
men kör man både smalb och avgastemp så ser man enkelt ändå åt vilket håll man ska.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.002
113
Stora Blåsjön
Ok, kom på att jag måste ju ha 3x egt annars säger det inte så mycket..
Blir nog en Digatron 4-fönsters trots att jag ogillar digatrons kontakter, känns så rabbiga och sticker ut så mycket, Avenger kontakter känns riktigt gedigna tycker jag, men den är nog tyvär slut om det inte kommer ett mirakel :)
Sen blir det en wideband o2 mätare, verkar smidigt.
Frågan om man ska ha en såndär vems eller något annat då 1x egt inte är så nödvändigt för mig?
Eller om man ska köra en fuling och köra med vems mätare + en 2 fönsters egt digatron eller koso mätare. För dom hittar man betydligt billigare och vanligare.
 

Henrik.E

Välkänd medlem
5 dec 2006
234
0
16
Dalarna
Om du vill ha koll på bsfc på alla register måste du köra med både EGT o2 mätare.
Bredbandslambdan kommer bara att visa korrekt värden då du ligger på 80-100% av max last på motorn.
På låg/mellanregistret kan du inte lita på vad o2 mätaren visar utan då får du ha koll på egt:n.

Vad har du tänkt köra med för turbo?
 

Metso

Välkänd medlem
3 nov 2008
2.832
2
36
Sundsvall
Om du vill ha koll på bsfc på alla register måste du köra med både EGT o2 mätare.
Bredbandslambdan kommer bara att visa korrekt värden då du ligger på 80-100% av max last på motorn.
På låg/mellanregistret kan du inte lita på vad o2 mätaren visar utan då får du ha koll på egt:n.

Vad har du tänkt köra med för turbo?
GT3082 (GT3040)

I dag blev det julafton :)
Fick turbon och mätarna idag, köpte även en dump tidigare i veckan också.



Tog och monterade den ena laddtrycksmätaren i bilen och testade lite men det slutade med att jag hällde ur vätskan ganska fort. Den var enligt mitt tycke för seg trotts att det var rätt varmt i bilen, blev perfekt utan vätskan dock.
PS. Turbon är fan stoor :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
833
113
Kramfors
Asker. ................Jag läste att du hällde ur vätskan ur mätarna????? Då kommer dom inte funka någe bra ,,endast fladdra av vibrtionerna!!
Jag kör likadan mätare på hojen och har kört vinter som sommar med perfekt avläsning trotts vålsam körning och vibrationer.
När jag körde vanlig turbomätare (utan gushlan så var det stört omöjligt att läsa av trycket. Ofyllda mätare funkar endast i bil eller lastfartyg/lasbilar/traktorer/grävmaskiner7väghyvel mm:cheesy:
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.002
113
Stora Blåsjön
Snål som man är så sparade jag vätskan som var i dom... så fladdrar det bara så är det bara hälla tillbaks :)

Ska försöka dra klart pipan ikväll så man kan helsvetsa den... blev inte mycket gjort i helgen då det var quadkörning på lördag och sen på kvällen så pajade bandslipen.
 

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
Kör utan vätskan i min mätare på skotern inga problem alls. körde med vätska en stund men fungerar inte alls då nålen blir helt otroligt seg.
 

Henrik.E

Välkänd medlem
5 dec 2006
234
0
16
Dalarna
Jag körde med en autometer laddmätare på summiten. Den fladdrade så man inte såg nånting. Böt ganska snabbt till en billig glycerinfyld industrimätare som funkade perfekt.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.002
113
Stora Blåsjön
Nu är äntligen den sista konan klar, lite småpassning kvar nu sen blir det helsvets. Sen blir det någon form av värmesköld mot luftfiltret och med lindad pipa borde det inte vara någon fara för huven, ligger ca 1-1.5cm från nu. Det hade jag på slp-piprona också och det funkade hyffsat :)



 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.002
113
Stora Blåsjön
Det har jag säkert sagt :) Men nu sitter den där, ska bli skönt att slippa plocka ur massa pipor så fort man ska kolla något på motorn... nu kommer man ju åt hela toppen utan att ta lös pipan. Sen blir det ett fint luftintag där lysena ska sitta till intercoolern.