A Bigblockstory; IQR 1200 & IQR 800

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
Har nu lackat delarna till ljuddämparen med 5 lager lack och härdat i 6 timmar i ugnen på ungefär 250grader.
Sedan har jag monterat ihop dämparen.

Först finmaskigit mässingnät.


Dämpull.


Nitat och klart:
 

Wikstrom

Välkänd medlem
24 aug 2010
452
2
16
Boden
De där är ju en EGT på bilden.. jo sonden har förvärmning.
Wideband har inte samma problem med att värmen ska vara rätt, däremot vanliga smalbandan visar olika vid olika tempraturer..
BB sonderna är det viktigt att man låter förvärmingen i sonden gå innan man startar, dom kan bli helt knäpp har jag märkt i bilar annars..
 

AC/DC

Välkänd medlem
3 nov 2008
568
1
16
Boden
Blir spännande att höra hur den kommer låta nu, i usa verkar dom inte så intresserade av ljuddämpare på sina turbo byggen. men nog hade jag uppskattat en lagom ljudnivå :p
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
Har tagit och testat oljepumpen. Har provat med vanligt 2-taktsolja som var ca -7c och det funkar fint fint.
Men blev lite fundersam på om man behöver någon "oil-restrictor" det sitter redan något i inloppen till oljan på turbon, provade koppla på en tryckmätare direkt till pumpen och den visade 0.7bar vid flöde = 0.
Kan ta en bild på hur "flödet" ser ut om det underlättar...
 

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
Många kullagrade har en restriktor redan då man köper dom. hur stort e hålet in i turbon asker ska inte vara stort alls?
Vill gärna se bilden på flödet.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
Ska ta en bild på flödet imorgon.
Hålet som jag kan skymta i restriktorn som sitter monterad är inte stort. Gissningsvis ca 0.5-0.7mm.
Anledningen till att jag undrar är att jag har lågt flöde och lite tryck redan som det är nu.
Och de flesta bilar (och yamaha :) ) har ett rätt högt oljetryck och hyffsat flöde.
Ska ringa till GIK och höra imorgon också vad dom tror.

För övrigt håller jag på att lackar massa saker nu, så man är väll helt slut i huvudet efter detta.
Det mesta är som klart, mest lite el och slangdragning kvar sedan.
Har inte fått lagret till motorn än så den är fortfarande i delar :(
 

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
ok gt30 verkar som att de ska vara 0.9mm men som du säger är ju de vid ex 4-7bars oljetryck och bra mkt mer flöde.
Så du gör nog rätt i att ringa å kolla. GIK är väl inte dom mest hjälpsamma men har du tur å träffar på rätt person så får du hjälp.
 

Mockan

Välkänd medlem
1 jan 2000
276
0
16
Luleå
kika lite på savarturbo, finns en tråd om oljeflöde vs. spool, där vare snack om att begränsa flödet, för att spara på lagerhuset. har för mig de va snack om en 0.8-1mm strypning.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
Grenröret är färdighärdat nu, den har även fått anslutningar för EGT-sensorerna också.


Pipan har fått det sista lagret lack sedan ska den in i ugnen länge och varmt...


Luftintag där lysena satt är fixat. Metallnät + finmaskigt mässingnät (samma som till ljuddämparen)




Pyramiden lackad och klar.
 

backlun_d

Välkänd medlem
21 mar 2008
610
0
16
Luleå
ojoj, härligt att det går framåt!
ser rent ut sagt skit bra ut! ser fram emot nästa update:D
Har du fått ihop motorn?

Tummen upp! :)
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
ojoj, härligt att det går framåt!
ser rent ut sagt skit bra ut! ser fram emot nästa update:D
Har du fått ihop motorn?

Tummen upp! :)
Motorn är tyvärr inte klar då vi fortfarande väntar på delar till båda maskinerna...
Men visst rör det på sig, de flesta större jobben är nu fixade även om det fortfarande är en heldel småkrafs att fixa, alla slangar och el t.ex...
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
Jag kan nog svara på den :)
Lite för hård just nu men den ska shimsas om, har redan bytt fjäder i den bakre dämparen men shimsningen är för hård. Men det var också en tjock amerikan som hade haft den innan.

+ Toklätt, 19kg
+ Verkar hålla

+/- samtidigt är att den lyfter skidorna lite dåligt. Lär dock bli bättre med +10hk och lite mjukare shimsning. På min maskin hade det nog bara vart ett plus att den inte reser så lätt.

- Piggyback behållaren till bakdämparen är lite svårplacerad.
- mattan måste spännas lite för hårt för att inte den ska rappa. Vid normalt belastat läge är den ganska normal spänd.
- jag vill också ha...

Bamse kan säkert fylla på med mer som faktisk kör med den...
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Haha ja det är som asker säger så jag vågar nog faktiskt inte riktigt uttala fullt ut om den än på ett tag då jag inte tror att jag nyttjat den "på riktigt" än.
Detta eftersom det är som asker säger att dämparna förra säsongen inte alls är anpassad för mig så maskinen var alldeles för styv för min smak... Detta gäller dock främst framvagnen men det påverkar ju maskinen som helhet... Det ska ju sägas att den flyter ju ändå som en gud på snön men det gör ju långt ifrån hela betyget så jag vill gärna testa lite mer :) Den verkar dock kunna ta lite stryk trots sin löjliga vikt, gick ett par oskönt kännbara smällar men det har den tagit iaf :) Men smidigheten är ju rätt viktig för mig och där ska vi fortsätta laborera lite...