A Bigblockstory; IQR 1200 & IQR 800

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Jävlar vilket tempo!
Gissar att asker äter en blandning på dunderhonung och amfetamin!

Väntar med spänning på resultatet med den nya pipan :)

// Eli
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
Har varit ute och testat pipan nu, men ingen större skillnad dock. Drar till samma varv men sen inget mer, provat hållt stuumt ca 8 sekunder enligt dataloggen med den fastnar på ca 7850varv. Ska prova att vikta om variatorn så det inte sitter där.
Tuning längden på pipan är nu: 1072mm och innan 1123mm och slp twinsen låg på 1047mm
Revkonan är 10.5grader.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
hur räknar man på singelpipor för 2 och 3 cyl motorer ? har faktist aldrig läst ett endaste ord om det , utgår man bara från att y-pipan är en del av cylindern eller headern ?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
hur räknar man på singelpipor för 2 och 3 cyl motorer ? har faktist aldrig läst ett endaste ord om det , utgår man bara från att y-pipan är en del av cylindern eller headern ?
ingen aning :) Men enligt de mätningar jag gjort så verkar det som y-röret räknas precis som på en twinpipe. fast de går ihop till en. Nä det är faktisk lite jobbigt att det inte finns ett enda ord skrivet om detta.

Har dock hittat ett fel, har laddtrycks läcka vid anslutningen mellan plenium och förgasare. Ska fixa en push-arm som trycker fast plenium riktigt.
 

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Blir det inte svårt att "känna" skillnaden när man passerar 200hk bara igenom provkörning?
Gissar att man kan höra motorns karaktär och varvtal osv.. men det måste tex spinna nått jävulskt om inte föret är superoptimalt?
 

Dynomite

Välkänd medlem
29 sept 2007
300
0
16
Norge
Blir det inte svårt att "känna" skillnaden när man passerar 200hk bara igenom provkörning?
Gissar att man kan höra motorns karaktär och varvtal osv.. men det måste tex spinna nått jävulskt om inte föret är superoptimalt?
Forskjellen på 200hk kontra 250hk er enorm, den burde kjennes:) en 2-takter på 250+ vil opp fra første sekund:)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
Tror faktiskt inte det men jag ska lyfta toppen och kolla nu när jag ändå ska av med intercoolern.
Kör på 98 oktan finns även v-power (99oktan) men det är minst 10 mil till närmsta mack.

Jo man känner när något är "fel" det är ca 2dm på isen och halt under så det är inte mycket till fäste. Men samma fjäder och lika tunga vikter så vet jag ved den varvade med dessa vikter ifjol.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
Har skruvat av toppen nu och både tåpparna och kolvtopparna ser ut som nytt :) Vilket känns otroligt skönt.
Ser helt klart ut att vara på den säkra sidan i bestyckning än så länge. ca 2 timmar har den gått med turbo än så länge...
Pto kolven är ny så därför är den lite blek.





 

Dynomite

Välkänd medlem
29 sept 2007
300
0
16
Norge
Den går fett ja ! kjører du samme clutching nå som ifjor å får mindre rpm?
Egt på fullgass ? kan ikke være høyt med den stempelvasken !?
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
hur påverkar överladdningen spolbilden ? ser ju fett å fint ut men den ser ju svalare ut på avgassidan än vid spolportarna ....
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
Egt ligger på 1300-1350F vid fullt. A/F ligger på ca 12.5 vid fullt. Stiften ser bra ut, gyllenbruna med lite svart fot. Så dom är safe iallafall.
Spolbilden är nog rätt obefintlig tror det som syns är det som inte sköljts bort från ifjol... och mag är nästan helt bortspolade. Och pto kolven är ny som sagt.

Samma primärfjäder som ifjol lika många gram på vikten dock supertip vikter istället för mtx. Team tied sekundär. Fanns kraften så borde den med lätthet övervarva dessa vikter.

Är en stund kvar tills armarna till plenium är klara.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
Ena sidan klar:, gummikudden är ett avkapat motorfäste, gjort så man enkelt kan plocka bort hela armen när man ska lös med ic.

 

fredrick

Välkänd medlem
12 okt 2005
474
0
16
Avesta
Såg att du nämnde afr, fungerar det bra med bredbandslamda på 2-t turbo? Försökte få in min vän som bromsar och tunar mina bilmotorer på 2-t turbo spåret men enligt han så fungerar det inte, skulle tro pga. soppan som spolar igenom eller nåt men han sa aldrig varför. Han sa att jag isf skulle köra den i en superflow bänk som kan mäta bränsleflödet in i maskin vs. effekt och varvtal + avgastemp såklart och ej af. Samma sak med riktiga race v8or mm när det spolar igenom pga. kammarnas duration, då gick det heller inte med lamda.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
Andra armen klar:


Har vart ut och testat mer nu. Och den vill faktisk varva mer. 8090 var det högsta dataloggern snappade upp innan jag släppte gasen. Men 8000-8050 går den lätt upp i nu.
Men egt är ännu högre 1452:1400:1350, A/F visar ca 11.8-11.9 vid några sekunder fullt och stiften ser bra ut.

Men det som verka hända nu är att varvet verkar öka ju längre man håller har bara hållit ca 4 sekunder nu... är troligen mörk- och farträdd :) och egt visar lite väll högt för min smak.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
Såg att du nämnde afr, fungerar det bra med bredbandslamda på 2-t turbo? Försökte få in min vän som bromsar och tunar mina bilmotorer på 2-t turbo spåret men enligt han så fungerar det inte, skulle tro pga. soppan som spolar igenom eller nåt men han sa aldrig varför. Han sa att jag isf skulle köra den i en superflow bänk som kan mäta bränsleflödet in i maskin vs. effekt och varvtal + avgastemp såklart och ej af. Samma sak med riktiga race v8or mm när det spolar igenom pga. kammarnas duration, då gick det heller inte med lamda.
Ingen aning om det "funkar" men det är en mätare och den är fin och titta på :) Nä men nog funkar den, tomgången har jag lyckat bestycka in med hjälp av denna mätare. Den visar även när motorn behöver chokas när motorn är kall.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
Laddtrycket är nog stabilt. Men jag lyser upp mätarna med en klen pannlampa så det är svårt att hålla reda på fler än 1-2 mätare samtidigt.
Mycket enklare att testa när det är ljust ute :)

Har läst mycket på snowest och turbos men har du någon länk eller info som är matnyttigt så lägg gärna in den. Om inte så kan det vara nytta för någon annan.
 

Gunde

Välkänd medlem
1 jan 2000
775
4
18
Luleå
varför bultar du inte fast intercoolern åt andra hållet?? ett stag från motorn till intercoolern, de där känds lite rackligt då de kan skaka lite när de vill när chassit flexar....
sen det där men lamda,stift, avgastemp och även mottryck, de får nog kosta en kolv om man ska ta ut de sista ur motorn då kännerman sin motor men får att pysa runt på 0.5bar ragga så funkar de kanon att bara läsa av dom data