A Bigblockstory; IQR 1200 & IQR 800

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.707
832
113
Kramfors
Boost, laddtryck mäts EFTER spjällhus. Alltid. Det är ju ointressant att veta trycket i plenum.
Jag kommer från mc världen och turbo och där utgår man från trycket i plenum för det är ju viktigast ändå då det är enda stället som kan jämföras med ikke turbo = 0 övertryck uitifrån. Och detta gäller bara förgasareturbo på insprut vet jag inte vart man mäter.

Om man mäter turbotrycket inne i insuget vid fullt gärn till ca 0,8 bar skulle det kunna vara 1,2 bar i plenum i värsta fall och det i sin tur skulle innebära spikning så det låter en aning farligt. Jag tycker tuirbotryckmätarna ska få fnatt och tokfladdra om man mäter bakom spjäll eller reedmembran som det måste pullsa där !!

Och hur i all världen skulle man kunna ställa rätt soppatryck om man tog ut turbotrycket bakom en förgasare eller reedhus och trycket till sopparegulator som vanligt från plenum ? Då skulle man sätta tokfel soppatryck!

Med " förgasare" och turbo har man inget annat val än att ta ut trycket i plenum för att kunna ställa rätt soppatryck. Varför vill man veta trycket inne i motorn?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.000
113
Stora Blåsjön
Som jag misstänkte så blev det lite spridda skurar om vart man ska mäta.

Kom på nu att nippeln jag satte i mynnar ut strax innan reedsen. Men mätaren fladdrade inget där endast lite på tomgång och då visade den ca -0.1bar och något mindre vid "motorbroms". Men annars helt stabilt och jag har hällt ut vätskan i mätarna.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.707
832
113
Kramfors
Som jag misstänkte så blev det lite spridda skurar om vart man ska mäta.

Kom på nu att nippeln jag satte i mynnar ut strax innan reedsen. Men mätaren fladdrade inget där endast lite på tomgång och då visade den ca -0.1bar och något mindre vid "motorbroms". Men annars helt stabilt och jag har hällt ut vätskan i mätarna.
Mäter du strax efter fuggen blir det nog ganska lika tryck som mitt i plenum. Men jag skulle inte tordas mäta där pga att det kan skilja en aning mot vad bränslepumpens tryckregulator ska ställas mot för tryck .

Insprutare kan säkert ta ut sitt tryck efter spjäll till mätare men jag förtår inte vittsen med det? Det är ju övertrycket innan mynningar insprut som förgasare som är intressant sedan vad som händer därefter är ointressant. Enda tryck jag tar ut efter fugge är till dumpventil.

Jag ska snart mäta hur stort hål vi borrat nålventilerna till,,,och hur stort jag tänker borra upp till nu. Jag tror som sagt du tömde dessa två flotörkoppar pga körstilen i lössnö (burkning och rulle åkning branta backar) och stor soppaförbrukning under lång tid i djup snö. Jag ska prova borra närmare 3mm tror jag,,,,problemet kan bli att få skiten att hålla tätt .Men på min xr turbo borrade jag 3mm utan läkage och den har en skoterförgasare mikuni tm 40 pro serie så det borde funka även på dessa gasare då jag kör mikunis nålsäte och ventil även i Lectronarna.
 

xabdx

Välkänd medlem
12 dec 2009
154
0
6
Insprutare kan säkert ta ut sitt tryck efter spjäll till mätare men jag förtår inte vittsen med det? Det är ju övertrycket innan mynningar insprut som förgasare som är intressant sedan vad som händer därefter är ointressant.
Hur tänker du nu?
Det man vill veta är ju vilket tryck motorn känner.
 

The Hulk

Medlem
4 jan 2011
43
1
8
Låter helt klart vettigast att mäta i plenumvolymen innan förgasarna då lufthastigheten är väsentligt lägre där än i förgasarhals/efter förgasare. Ju lägre lufthastighet vid mätpunkten desto mer korrekt blir mätningen eftersom man då mäter i stort sett totaltrycket (stagnationstrycket), dvs. luftens totala tryck som finns tillgängligt. Inne i förgasaren där lufthastigheten är hög är mätvärdet långt lägre än det totala tryckinnehållet eftersom det statiska trycket sjunker med ökande gashastighet.

Hade du haft en möjlighet att mäta totaltryck (piotrörsmätning + klassisk statisk tryckmätning i samma tvärsnitt) så hade du kunnat göra det efter förgasaren/inne i förgasaren.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.707
832
113
Kramfors
Hur tänker du nu?
Det man vill veta är ju vilket tryck motorn känner.
Jag tänker exakt som Hulk skriver. Man vill ju bara öka atsmosvärstrycket X antal bar, så vad motorn har för tryck längre in är ointressant .

Varför det mäts efter spjäll på insprutare (bil) finns säkert någon enkel förklaring på som jag inte satt mig in i så om någon vet det vore det roligt att veta.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.000
113
Stora Blåsjön
Ok då känns det som jag fått bra svar på vart det ska mätas alltså i plenum.

Har fortsatt och riva isär motorn och förberett ikke ves cylindrarna.
Kan säga att kolven som var mest spikad såg inte vacker ut längre ner heller... cylindern är då helt skrot även den i mitten.
Men det blir nog bra med ikke ves cylindrarna kör dom helt original portat.
Hittade även varför den gick så dåligt också (förutom allt skrot :) ) ett reedblad hade gått av på pto sidan.
Frågan är om man ska ta dubbla originalreeds på de nedre läpparna och låta kolfiberbladen sitta kvar i de övre. Hinner nog inte få tag på reeds så snabbt som det skulle behövas...
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.707
832
113
Kramfors
QUOTE=asker;363656]Ok då känns det som jag fått bra svar på vart det ska mätas alltså i plenum.

Har fortsatt och riva isär motorn och förberett ikke ves cylindrarna.
Kan säga att kolven som var mest spikad såg inte vacker ut längre ner heller... cylindern är då helt skrot även den i mitten.
Men det blir nog bra med ikke ves cylindrarna kör dom helt original portat.
Hittade även varför den gick så dåligt också (förutom allt skrot :) ) ett reedblad hade gått av på pto sid
Frågan är om man ska ta dubbla originalreeds på de nedre läpparna och låta kolfiberbladen sitta kvar i de övre. Hinner nog inte få tag på reeds så snabbt som det skulle behövas...[/QUOTE]

Ok ett reed av ...vilken tur för då räddade den den cyllen om det nu var den som var hel? Om det var den cyllen som klarade sig innebär det att motorn överlag fick för lite soppa eller helt enkelt fick för högt laddtryck . Om du såg 0,9 bar vid några ögonblick och mäter bakom fuggen som du gjorde skulle det ha kunnat innebära pikar på långt över 1 bar:scared:

Men som sagt den kan ha tömt flotörkopparna också. Nu har du visserligen en kraftig bränslepump så den risken är mindre för dig än mig. men när jag kollar om den tömmer flotörerna så kör jag full gas först ca 100m och tvärstannar och slänger upp huven för att se flotörhöjden som turligt nog är synlig på Lectron. Sedan kör jag längre och längre fullgasrepor och gör om samma procci tills man ser att den klarar full gas sålänge man tror att man någonsin kör full gas . Bäst är ju att dra något tungt så man inte kör igäl sig och kan stanna snabbare. Jo just viktigt ,,,,stäng av motorn i fart så pumpen stannar annars hinner den ju fylla upp kopparna innan man hunnit upp med huven.

'Jag brukar hänga på 2 st bobbar med barnen på för då håller man ner farten till strax under 150kmt bara och dom tycker det är för kul då:lol:
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.000
113
Stora Blåsjön
Eftersom de toppar jag hade i helgen blev helt sönderspikade så behövdes nya göras.
Så jag tog och svarvade om mina högkompstoppar.


Ska tydligen vara det senaste från rymden :)

har gjort en avgjutning i gips som ska kapas på mitten imorgon så är det lättare att få de två kvarvarande exakt lika.
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Haha.. rotax 800! :happy:

Kom och åkte genom samhället och såg släpvagnen för ungefär en månad sen.. Då blev det tvärvändning och lite stalking med rallytysken!
 

tkr

Välkänd medlem
9 jan 2011
274
1
18
Vilket soppatryck kör du på ? skidoo behöver runt 6 psi över laddtryck för att inte tömma gasarna vid längre repor !
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.707
832
113
Kramfors
Ja den där toppkonstruktionen ska tydligen vara bäst off idag. M-utförande skulle man kunna säga. Dom kommer nog ge maximat effekt ser det ut som.:thumb:l

Du får gärna börja tillverka lock åt folk och jag skulle vara den första att beställa:)