A Bigblockstory; IQR 1200 & IQR 800

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.000
113
Stora Blåsjön
Kom på en grej jag ska prova när jag monterat på non-ves cylindrarna och ska provköra. Ska prova knyta fast lite stockar efter skotern så det går riktigt tungt så man kan belasta motorn mer och inte komma upp i 150km/h på en gång så det blir lite mer kontrollerat och mer belastning på motorn. Blir som en helt annan körning när man är i Blåsjön jämfört med hemma på plattmarken, så jag tror inte man belastar motorn så jättehårt här hemma.
Fick iden efter jag bärgat hem en summit 800 som blev totalt slut i söndags. :)
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.707
832
113
Kramfors
Kom på en grej jag ska prova när jag monterat på non-ves cylindrarna och ska provköra. Ska prova knyta fast lite stockar efter skotern så det går riktigt tungt så man kan belasta motorn mer och inte komma upp i 150km/h på en gång så det blir lite mer kontrollerat och mer belastning på motorn. Blir som en helt annan körning när man är i Blåsjön jämfört med hemma på plattmarken, så jag tror inte man belastar motorn så jättehårt här hemma.
Fick iden efter jag bärgat hem en summit 800 som blev totalt slut i söndags. :)
Det var det smartaste jag hört på länge du har just uppfunnit the poor mans bromsbänk:heh::bigsmile Det ska ja prova när jag bestyckar in min nu för jag har ju en timmerkälke. Och då kom jag på ännu en bra enkel metod man kan göra om man är 2 maskiner,,,man drar varandra helt enkelt:thumb::
 

Ferm

Välkänd medlem
29 dec 2007
316
0
16
nor
jag skulle ta lastpallar istället för stockar för dom glider lite finare i snön. Stockar brukar ju gräva ner sig ganska lätt och ger lite väl ojämnt bromstryck..
 

oliverandersson

Välkänd medlem
14 jun 2009
2.100
1
36
örnsköldsvik
jag skulle ta lastpallar istället för stockar för dom glider lite finare i snön. Stockar brukar ju gräva ner sig ganska lätt och ger lite väl ojämnt bromstryck..
bygg en kona som stockens framdel ligger i, sen löper "linan/kedjan" genom toppen på den, vet inte om du fattar riktigt men då glider den ju
 

Ferm

Välkänd medlem
29 dec 2007
316
0
16
nor
Ajo. Det skulle fungera men man skulle ha haft något som ger ett jämnt mottryck. För stocken kommer iaf åka upp och ner så att det blir ryck.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.000
113
Stora Blåsjön
Dagens haveribilder...













Mag sidan har dock klarat sig fint, kan detta bero på dåligt plenum? så den cylindern inte får lika mycket luft.

På pto sidan gick även stiftet sönder.
 

Wikstrom

Välkänd medlem
24 aug 2010
452
2
16
Boden
mät trycket efter reedsen, för där har du ju ditt konstant tryck som motorn faktiskt matas med.
inte så att Mag sidan har gått kallare än dom två övriga? pga kylsystems utformning eller liknande?
Plenums utformning för övertryck har relativt liten betydelse på övertrycks sidan av registret, men däremot under den tiden du har sug effekt kan du tappa mycket flöde..
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.000
113
Stora Blåsjön
ja mag cylindern får ju vatten först sedan center och sist pto sidan. Man kanske ska göra om vattenröret mycket grövre så det blir jämnare tryck, så man sliter kolvarna jämnare :)

Hade tryckmätaren kopplad efter reedsen i helgen och när jag provkörde här hemma utan intercoolern. hemma kom jag upp i ca 0.8bars laddtryck.
I blåsjön ca 0.9 sen gick stiftet och lite till... behöver jag nämna att den gick bra då? Inte sen dock.. :(

När jag bytt cylindrarna ska jag inte köra mer än 0.5bar...
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Sladdning har jag provat, grovt djup, hårt gropigt spår, skjutsade damen samtidigt (fast hon är inte så tjock men lite bättre grepp vart de nog) , 345x38x5,1 matta, kul upplevelse..

Till saken, nog belastades motorn alltid, såpass att den vart lite kokkopbahia i elsystemet, motorn mata på som alltid förr, men så skitwierd, dimmade ljusen och instrumentpanelen.,.. har aldrig hänt någon gång tidigare, eller efter det.. lättade bara lite på skärdjupet till en icke vansinnig nivå och fortsatte..

Anyway, gör skoterklubben en tjänst och visa att ditt ledförstörande monster kan sladda leder också.. en riktig multipurpose..
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.000
113
Stora Blåsjön
Funderar på att montera på en dragkrok :)
För att kompensera den ljudnivå maskinen kommer att lida med efter ombyggnaden av utblåset :(
Det funkar helt enkelt inte att ha utblåset neråt mot snön kan burka max en sekund åt höger sen går den riktigt dåligt och är man inte snabb att vrida tillbaks så sitter man fast. Så det blir en 90graders böj rakt ut från turbon och ut genom sidokopan, så ska nog inte burkahöger problemet finnas kvar. Dock massa andra problem om mordhot,stening mm.
På iqr chassit finns dock ingen möjlighet att få utblåset ut i tunneln heller...
 

Xion

Välkänd medlem
23 aug 2009
1.045
3
16
Kiruna
Var ett tag sen man skrev, beundrar ditt bygge nå fruktansvärt!
Men borde det inte gå att tillverka en plåt under utblåset bara?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.707
832
113
Kramfors
Ang rasbilderna så ser det ut som bränslebrist. Just detta problem led jag av i fjol då flotörena tömdes olika fort så jag körde ganska många repor med 0 soppa till någon cylinder . så nu bygger jag om soppatillförseln med grövre ledningar och eldriven bränslepump. Jag har även bytt nålventiler i lectronarna till grövre hål i nålventilen men jag ska brocha upp mer nu. Jag har för mig att vi borrade upp nålventilerna i fjol till minst 2mm hål för det bör man minst ha på dessa maskiner. Om du har nyare lectronare så har du gummiventil och då går det bra att brocha upp hålet eller borra går bra också om man puttsar noga efteråt. Kolla så du inte bara har 1,5mm nålventil eller liknande microhål !!

Plenumet är det inget fel på men laddtryckt lät i högsta laget när du inte har ic så lilla minsta soppa brist så blir det dessa problem då. Jag skulle inte våga gå över 0,8 bar mätt i plenum utan ic. I alla andra turboappli mäter man ju i plenum så varför ska man mäta i motorn i detta fall? 0,9 bar inne i motor skulle i värsta fall kunna motsvara långt över 1 bar i plenum om man mäter någonstanns mellan förgasare och vevhus. Så säkrast och mest utprovade tryckvärdet får man i plenum.