Jag kommer från mc världen och turbo och där utgår man från trycket i plenum för det är ju viktigast ändå då det är enda stället som kan jämföras med ikke turbo = 0 övertryck uitifrån. Och detta gäller bara förgasareturbo på insprut vet jag inte vart man mäter.Boost, laddtryck mäts EFTER spjällhus. Alltid. Det är ju ointressant att veta trycket i plenum.
Om man mäter turbotrycket inne i insuget vid fullt gärn till ca 0,8 bar skulle det kunna vara 1,2 bar i plenum i värsta fall och det i sin tur skulle innebära spikning så det låter en aning farligt. Jag tycker tuirbotryckmätarna ska få fnatt och tokfladdra om man mäter bakom spjäll eller reedmembran som det måste pullsa där !!
Och hur i all världen skulle man kunna ställa rätt soppatryck om man tog ut turbotrycket bakom en förgasare eller reedhus och trycket till sopparegulator som vanligt från plenum ? Då skulle man sätta tokfel soppatryck!
Med " förgasare" och turbo har man inget annat val än att ta ut trycket i plenum för att kunna ställa rätt soppatryck. Varför vill man veta trycket inne i motorn?