A Bigblockstory; IQR 1200 & IQR 800

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Tråkigt:( men jag kan förstå dig också, är inte nå roligt när det går sönder hela tiden.. Själv så håller jag tummarna på att jag får till min i helgen.
 

KryssElTe

Medlem
28 feb 2011
26
0
1
mora
klart det blir projektlogg / tråd!, först av främst ska jag iväg och hämta upp chassiet, sen hämta upp donations skotern, sen blir det bara på med tänkarluvan och börja skruva!
//wille
 

KryssElTe

Medlem
28 feb 2011
26
0
1
mora
jag har roliga nyheter!, jag startar en ny tråd så fort jag får hem chassit, så nu lånar jag din tråd lite asker!,
på måndag åker jag upp till Ytterocke productions, för att köpa det krockade polaris iqrr chassit, då blir det en massa svetsjobb först av främst.
Efter chassit är rakt och fint så ska jag få ett par undre A-armar av en polare, efter det köper jag ett par Lååånga walker evans/öhlinare, så att jag får ett "rullande" chassi.
ojj, blev lite mycket där, menmen!
//wille
 

olofmikael

Välkänd medlem
23 okt 2008
1.646
0
16
Strömsund
du kan ju starta en egen tråd även fast du inte har chassiet ;) tråden tillhör dessutom asker & bamsegrill om ja inte är ute å cyklar..
 

KryssElTe

Medlem
28 feb 2011
26
0
1
mora
ja, ok det kan jag ju göra ;)
jo, tråden tillhör Asker och Bamsegrill :)


Håll utskik efter tråden " polaris iqrr-xlt 600 trippel", eller dylikt :)
har inte kommit på något bra namn för den än!

PS:!, är det någon vänlig själ som kan berätta hur man skapar en projekt tråd?, har letat men inte hittat något!
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.000
113
Stora Blåsjön
Har vart i blåsjön fredag till söndag och maskinen har funkat helt perfekt denna gång :) har inte rört en skruv och bara kolat stiften någon gång efter riktigt lång fullgasrepa. Dock finns det 2st bekymer kvar som är lite lätt störigt men som man helt enkelt har anpassat körningen till under denna helg. Men problemet är att jag kan inte mata fullt rakt uppför (fullt res + fullgas) kortare backar funkar bra, men blir det lite längre så tappar motorn all kraft samma sak händer när man burkar höger några sekunder så tappar motorn också all kraft. Däremot om jag ligger på skrå åt vänster kan jag köra hur långt jag vill och hålla fullt mutter utan problem.
Misstänker därför inte problem att den får för lite soppa att kopparna sinar i förgasarna, kör dessutom dubbla mekaniska mikunipumpar av den största modellen. Så det verkar snarare att den suger in avgaser för detta problem hade jag inte ifjol. Och enda skillnaden då var att jag hade en riktig luftburk och tog friskluft strax under styret. Nu kör jag bara öppna luftfilter.
 

PuderSvensk

Medlem
18 mar 2010
20
0
1
Tror du inte att det är nåt strul med pickup i tanken då? Verkar långsökt att den skulle suga avgaser, eller menar du att den inte får ur sig dem? Antar att du har en tät muff runt avgasrör ut genom bukplast... eftersom du har en plåt som skapar ett spår/skydd framför utblåset så tror inte jag att du har något sån´t problem, borde ha att göra med bränsletillförsel tycker jag.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.000
113
Stora Blåsjön
Speciellt tätt runt utblåsen kan jag inte påstå att det är. Hade ingen plog denna helg, men hade samma problem tidigare i vinter när jag bara körde med piporna och då hade jag plogen monterad. Är väll ca ett 3" stort hål i buken under vid den sista dämparen :)

När jag kör uppför så är alla utblåsen väl i luften så att den inte får ut sig avgaserna är det inte.... och full tank och dubbla pickuper en för varje pump så bör den få i sig soppa. Den klarade sig fint med en pump och en pickup ifjol, anledningen att jag har dubbla nu är för att den ska kunna suga soppa från både längst fram i tanken och längst bak. Och på så sätt kunna starta maskinen även om det bara är tex 2 liter kvar i tanken utan att behöver stå uppför.
 

Roggaz78

Aktiv medlem
30 jan 2008
94
0
6
Brunflo
ja tror vi möttes i helgen. jag å några polare bodde i dammstugan. stod å skruvade clicker på summiten i lördags när du kom på leden som går från sjön. satan i gatan vicken helg de har varit, får väl kanske be om ursäkt för att man har skråat sönder skogsbackarna för dig men ja tror att ytorna å snömängden som är räcker till för alla :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.000
113
Stora Blåsjön
Aha :) Ja då var det dej jag såg efter leden, trodde du stod och bytte rem...och inget mer konstigt än det :)
Jo det var en bra jäckla helg man behöver då inte klaga på snötillgångarna. Dock får man vara lite försiktig då lavinrisken tydligen är mycket hög där nu...
 

KryssElTe

Medlem
28 feb 2011
26
0
1
mora
Asker, mitt projekt blev inte riktigt som jag hade tänkt mig.
nu har jag en 650trippel donationsSkoter, nu behöver jag bara ett redigt chassi, ska iväg på bilskroten imorgon och kolla läget där!

//wille
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.000
113
Stora Blåsjön
Någon bild på maskinen från i helgen stående på toppen av Klumplidklumpen.




Sedan fick jag hem ett litet paket idag med en ny kompressor turbin:
 

Dynomite

Välkänd medlem
29 sept 2007
300
0
16
Norge
Har vart i blåsjön fredag till söndag och maskinen har funkat helt perfekt denna gång :) har inte rört en skruv och bara kolat stiften någon gång efter riktigt lång fullgasrepa. Dock finns det 2st bekymer kvar som är lite lätt störigt men som man helt enkelt har anpassat körningen till under denna helg. Men problemet är att jag kan inte mata fullt rakt uppför (fullt res + fullgas) kortare backar funkar bra, men blir det lite längre så tappar motorn all kraft samma sak händer när man burkar höger några sekunder så tappar motorn också all kraft. Däremot om jag ligger på skrå åt vänster kan jag köra hur långt jag vill och hålla fullt mutter utan problem.
Misstänker därför inte problem att den får för lite soppa att kopparna sinar i förgasarna, kör dessutom dubbla mekaniska mikunipumpar av den största modellen. Så det verkar snarare att den suger in avgaser för detta problem hade jag inte ifjol. Och enda skillnaden då var att jag hade en riktig luftburk och tog friskluft strax under styret. Nu kör jag bara öppna luftfilter.
Prøv å gå opp litt i stingerdiam, tror dette med høger/venster problemet er tillfeldig,tror litt større stinger vil gi deg" lengre fullgass"
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.000
113
Stora Blåsjön
Provade faktisk att dra ur hylsorna jag hade i ifjol som var 29mm så nu är stingrarna 32mm invändigt, märkte ingen skillnad på effektuppbyggnaden efter detta som jag märkte när jag monterade 29mm stingrarna ifjol.
 
C

CROA

Jag är helt inne på din teori ang avgaser i motorutrymme, det är något jag själv också upplevt både på IQ och RS chassit, bl.a. Därför många SD summit och alla andra modeller av XP kan gå dåligt i snön. På amerikanska forum har det upplysts ganska väl för flera år sedan men här verkar det inte vara många som förstår problemet ännu heller. Lite värmetålig silikon gör all skillnad i världen, jag har då inte upplevt några som helst problem med lössnö gången på mina maskiner sedan jag tillämpat detta, förutom då att mattan är ett par dm för kort och motorerna för varvlevande. ;-)