Hej ! lägger in mina frågor även på denna tråd för jag skulle vilja ha många svar eftersom maskinen är flongny å det är lättare att gå tillbaka till återförsäljaren å påpeka..
Var å hämtade ut en IQ 600rr se till grabben i går. Modellen med en påbultad förlängning. Tyckte det var en bättre maskin för pengarna 44a å lite fölängd för lessnar man på att köra lång så är det ju bara att ta bort förlängningen å byta matta. Är inte så ajour på dessa nya maskiner lade av med skoter för sisådär 15 år sedan (eft. 3 njurbäckeninflammationer) så därför har jag ngr frågor som ni ev kan ge mig svar på..
1. när den står platt på garage golvet har den som ett slekigt läge på boggien jag kan med lätt tryck trycka bakdelen ca 10cm å där stannar den därefter lyfter jag å då stannar den i det övre läget har kollat å det är en av länkarna som går emot en stopp åt ena resp andra hållet vad är denna slekmån bra för..
2. boggien ja..upptäckte att om man står på fotstegen å gungar (85kg) så fjädrar ju framvagnen lite (som den ska) men boggien är helt stum!!jag hoppade då av å gungade med hela min vikt på bakre lyftbågen å denna är ju förlängd så hävkraften blir ju enorm men..nästan stum! ska den va så jävla hård eller är det nåt mysko? Har läst om ngn här på forumet som testat en SE å tyckte boggien var för mjuk??
3. eftersom luftburken var felmonterad (tog i drivaxeln å insugsstosarna var inte inpassade i burken) så var jag tvungen att demontera denna upptäckte då att förgasarhalsarna va rejält oxiderade även motorn/förgasarna har oxid lite här å där dessa skotrar är ju kvarvarande
-09 å har stått länge så även styrspindlarna/nitskallar har ett oxidskikt som ett grått pulver å lite missfärgning av aluminiumet. Frågan är då har eran skoter denna oxidation? är nämligen lite orolig att även inandömet tex. vevhus mm. är oxiderat..
4. När jag tog bort luftburken upptäckte jag även att sekundärvariatorn glappar. Den har ett axialt glapp på ca 2-3mm är det nåt att den ska självcentreras eller.?
märkte även ett radiellt glapp man kan mao. vrida sekundären med/motsols utan att axeln snurrar.. blir det inte slitet fort om man hoppar mm. om den redan som flongny glappar?
5. vad ingår i första servicen å är den gratis för er? min återförsäljare tar 1200kr men bjuder på dom rätta munstyckena om jag byter dessa själv!? (ingår inte både inkörnings samt originalbestyckningsmunstycken i köpet?)
6. på tal om vad som ingår vid köpet..jag fick med en liten påse med en mekanisk hastighetsmätare i miles. 2 varnings lampor å en handbok.
jag köpte samtidigt en billig barnskoter till den mindre grabben å med den fick man även med diverse verktyg (inget av kvalla men ändå..) Fråga: brukar det inte följa med ett enda verktyg tex. ett T-verktyg som man komprimerar sekundär variatorn för att underlätta rembyte, ett för att justera boggiefjädringen, en haknyckel för justering av framdämparna, å såklart en t-stiftnyckel? Jag kommer ihåg när jag köpte en ny helcross då fick man med dessa verktyg + verkstadshandbok å även en exra kolv! Men..men tiderna kanske förändras inte ett enda verktyg på en pryl för över 100 papp..
7.På tal om förändrade tider så tycker jag att det har blivit lite slarv med tanke på vad man pyntar.. fan! det är inget roligt att hitta skitigt torkpapper nerknölat vid bromsskivan. snemonterad varvräknare fladdriga (glappande) nitningar sitter till gummistroppar å dessutom för långt avstånd till ena niten så man får stäcka stroppen som ett psyk. inte ens en tändstiftnyckel medf. Det finns fästbläck med förborrade nithål mot bukplasten under variatorn men oborrat å onitat i plasten. exp-kärlet hänger i en (1) kattstrypare å ingen slang från överströmmaren. demonterade sadeln å då kom pinnbultarna med ist. för bara muttrarna.. såna här grejer ger ju ett dåligt första intryck jobbar själv som pedant mekare å kräks därför åt sånt här jävla hafsjobb. Jo jag vet att det är en racereplica men dom behöver ju inte rejsa på löpande bandet för det!! har era maskiner såna här klantiga småfel.
eller? Tack på förhand mvh/pelle