800 Powertek problem!

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Köpte en Rev 800 powertek -06 i sommras. När jag nu testkörde den på första snön så funkade den inte som den skulle.

Syndromet är att den på värkar gå för snålt på låg och mellanregistret. När man från tomgång gasade upp till runt 5500 tusen varv ville den dö. Tomgången är även ojämn. Om man småpumpade på gasen och kom över detta register så gick den hur bra som helt på det högre registret.

Fick då tanken att lågfartsmunstyket var igensatt och därför plockade jag isär förgasarna och gjorde ren dom och blåste ren munstyckena. (storleken på lågfarten var 17,5 dvs orginal)

Efter det blev det bättre men ändå inte bra. Tyder på begränsad bränsletillförsel eftersom det blev bättre efter rengörning. Men eftersom jag har läst att 05 och 06 Powertek är snålt bestyckad orginal på låg och mellanregístret så tror jag att det är de som är problemet.

Ska inhandla och testa 25 i lågfartsmustycke i morgon så får jag se om det blir bättre.


Jag har ringt 2 olika skotermekfirmor och beskrev problemet och jag fick samma svar att det måste vara lågfartsmunstycket.

Får ni också samma uppfattning att det är långfartsmunstycket som lär bytas till ett större eller är det något annat som spökar?

(kompen är på 11 kg på båda cylindrarna och insugnsgummina är hela och alla pakningar täta)
 

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Kan tillägga att innan jag gjorde ren förgasarna så när den höll på att dö så testade jag att choka! Isället för att dö då så hoppade den till liv igen och gick som den skulle den korta stunden efter chokning!
 

leroy

Välkänd medlem
1 jan 2000
447
12
18
Visst kan dom gå lite snålt på låg o mellan,rusa på tomgången,men inte
som du beskriver kolla skicket på insug packningar.
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
när tankade du maskinen sist??
är de gammal soppa..slanga ur och tanka i fräsch 95oktan..
de där med bestyckning kan du nog lägga i papperskorgen.. tror inte det är de iaf... hur ser reedsen ut? kanske fullt med skit i dom.... är som du säger nånting på soppavägen..men tvivlar på att de är lågfarten.. man ska gå ner riktigt lågt innan den börjar böööa på lågfarten.. min maskin böaade på lågen när ja testade den första svängen efter bygget...kom då på att soppan var gammal.tankade i ny sopp och då var de som en ny maskin..
 

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Det fanns soppa kvar i tanken. Men jag slog i 20 liter ny bensin och hade i bensinboster!

Efter det har jag undefär åkt och varmkört upp emot 40 minuter.

Tror du att soppan som var kvar i tanken kan ställa till det trots det?

Tycker det skulle vara märkligt. Efter förgasarrengörningen gick den ju genast bättre och skulle det vara soppan borde den gått lika dåligt efteråt också tycker jag.
 

Trices

Välkänd medlem
18 mar 2009
973
0
16
32
Plats
Tycker det skulle vara märkligt. Efter förgasarrengörningen gick den ju genast bättre och skulle det vara soppan borde den gått lika dåligt efteråt också tycker jag.
Kan vara en blandning av båda sakerna.
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
OJOJ säger jag

är det 17,5 så BORDE, jag understryker faktiskt detta, BORDE du bestycka upp den till 20!!

Du har rätt att den går snålt på mellan, och tillslut så kommer den spika sönder pga den inte får nog med soppa...05 var ju 17.5 o dom skar ju stup i kvarten tills dom blev uppbestyckade till 20...

25 känns bara galet mycket hehe :)

/F
 

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Skickar i 20 i lågfartsmustycke och byter ut bensinen helt nå på måndag! Så det återstå att se om det blir helt bra.

Tottelnålen på dessa förgasare går dessa att justera? Läste i någon tråd att det inte gick utan man behövde någon typ av schims. Stämmer det?

För trottelnålen har ju också inverkan mellan registert!
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Det går ej att flytta nåt clips, man får schimsa upp dom isåfall...
Hade en -05 800 förut, den körde jam med 20 lågfart och lite uppschimsade nålar.
 

snöfräs

Aktiv medlem
7 dec 2007
68
0
6
umeå
Kolla upp slangen som sitter i tanken !
Den kan ha lösts upp av soppan pga dåligt materialval på en del exemplar.
jag har precis varit med om det.
Samma symptom tills slangen lossnade och låg i botten av tanken !
Det var iofs en 800-05 men värt att kolla !
 

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Det går ej att flytta nåt clips, man får schimsa upp dom isåfall...
Hade en -05 800 förut, den körde jam med 20 lågfart och lite uppschimsade nålar.
Vart fick du tag i dessa shims? För om inte skoter går bra nu när jag bestyckar upp lågfartenså känns det som att det är nästa grej att testa!
 

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Kolla upp slangen som sitter i tanken !
Den kan ha lösts upp av soppan pga dåligt materialval på en del exemplar.
jag har precis varit med om det.
Samma symptom tills slangen lossnade och låg i botten av tanken !
Det var iofs en 800-05 men värt att kolla !
Gick in på en sprängskiss och tittade och jag såg mkt riktigt som du säger att det ligger en slang i tanken!

Ska kika närmare på det eftersom jag nu ändå inte har någon soppa i tanken
 
Last edited:

426h

Välkänd medlem
19 dec 2011
343
5
18
Dom går snålt på lågfart. Prova att:
1. skruva ut bränlseskruvarna ett halvt varv.
2. Byt till 20 på lågfartsmunstycken.
3. Shimsa nålen.
Kolla även reedsen, insugningsgummit och slutligen att den inte drat tjuvluft genom packboxen på variatorsidan.
Sen, speciellt om det är isigt före, så ligg inte med jämn gas för länge på mellanregistret Då går den för varmt. Gasa till med jämna mellanrum så att motorn kyls.
 

stenman_

Aktiv medlem
10 sept 2010
94
0
6
Lycksele
Hallå! Lånar tråden lite. Inhandlade en rev 800 -05 powertek igår och har läst på lite mer om den idag. Va och hämtade den i ö-vik och den står nu i stöttingfjället som ligger på 600m.öh. Provade första repan idag och tyckte inte den levererade full kraft på full gas. Tog lös tändstiften som inte blivit bytt på 300 mil, men tyckte dom såg jävligt fina ut, fin färg. Men bytte till nya Br9ecs och körde ur den rejält, då gick den till sig... Men hade tänkt byta lågfartsmunstycke till 20, eftersom det sitter 17.5 org? Men kan någon säga vilka förgasare som sitter på skotern och vilket märke på munstyckena som man ska ha?:) // Philip