Tändstift till Assault 09:a

cruse

Medlem
23 jan 2005
42
0
1
Sundsvall
Hej.
Någon som vet om det skall sitta andra stift i assaulten efter att kolvar och topp är bytt?
Min verkar tydligen skjuta ett stift efter en par mil. Tänkte om det kanske skulle bytas till några andra stift?

Tacksam för svar.

//Robin
 

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Ska sitta dom gammla stiftena...

Men de är problem med den nya programvaran som kommit med 2010 updaten så den äter lite stift..
Kommer att komma en programvara till,hoppas den mappen funkar bättre än dom 100 andra.. :D
 

SnowDevil

Välkänd medlem
26 feb 2008
352
0
16
Luleå/Överkalix
Min har precis varit inne på update och i början tyckte jag den gick mkt renare men nu när jag kört in den ordentligt å börjat gasa lite mer så har jag upptäckt att den bluddrar och klipper lite då & då.. var ute å körde idag å plötsligt tappade den all ork å lät som att den skulle till å nypa och motorlampan (engine check) började lysa.. stannade skotern och startade den igen å då gick den helt plötsligt som den skulle igen.. Har inte hunnit leta felet än så jag vet inte vad det beror på men nåt fel på mappningen verkar det då vara iaf.. Däremot så kan jag säga att både 600cfi och 800cfi går mkt bättre å äter mindre stift om du sätter dit NGK BR9EYA istället för skräp champion som sitter där original. Bytte till NGK i min när den gått 50-60 mil och har kört på såna sen dess (320 mil nu) och den går betydligt renare å bättre med NGK stiften.
 

RMK700Woopie

Välkänd medlem
1 jan 2000
732
0
16
39
Kiruna, Käymäjärvi
Hej.
Någon som vet om det skall sitta andra stift i assaulten efter att kolvar och topp är bytt?
Min verkar tydligen skjuta ett stift efter en par mil. Tänkte om det kanske skulle bytas till några andra stift?

Tacksam för svar.

//Robin
prova kör med br8es istället för br9es stift, har inte ätit ett stift sen jag bytte.. min gjorde just detta på min rmk 700 dragon.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.501
401
83
Malå/Adak
Min har precis varit inne på update och i början tyckte jag den gick mkt renare men nu när jag kört in den ordentligt å börjat gasa lite mer så har jag upptäckt att den bluddrar och klipper lite då & då.. var ute å körde idag å plötsligt tappade den all ork å lät som att den skulle till å nypa och motorlampan (engine check) började lysa.. stannade skotern och startade den igen å då gick den helt plötsligt som den skulle igen.. Har inte hunnit leta felet än så jag vet inte vad det beror på men nåt fel på mappningen verkar det då vara iaf.. Däremot så kan jag säga att både 600cfi och 800cfi går mkt bättre å äter mindre stift om du sätter dit NGK BR9EYA istället för skräp champion som sitter där original. Bytte till NGK i min när den gått 50-60 mil och har kört på såna sen dess (320 mil nu) och den går betydligt renare å bättre med NGK stiften.
Att motorlampan blinkar är indikering på spikning och neddragen effekt, slutar motorn spika så höjs effekten igen. Lysande lampa visar på att motorstyrningen inte klarade av att häva spikningen och då går den i i "felsäkert läge" och drar ner ordentligt och då krävs det att motorn stannas av och startas om igen för att full effekt ska fås igen. Spikningsindikeringen är nytt med mappen som kom i sommar och har inte funnits förr.

Vad gäller tändstift så kör jag med orginalstiften till assaulten och har inte släckt ett enda ännu på 200 mil. (och inget slocknade heller på D7an på 240 mil)
 

RMK700Woopie

Välkänd medlem
1 jan 2000
732
0
16
39
Kiruna, Käymäjärvi
har kollat på dtr:s hemsida och mapparna ger inte optimalt resultat för 800:an även fast de är nya grejer 2010, Vill man få ut 158hk stock så är det pc3/pc5 med bättre mapp som gäller enligt de som testat, huruvida det fungerar i sverige vet jag ingenting om men det var en avsevärd skillnad mot original, cirka 8-9hk om jag kommer ihåg rätt? förra årets 800:eek:r med original mapp gick på 136 hk ungefär!
 

Jakkeboi

Välkänd medlem
17 nov 2008
222
0
16
Luleå
Min har precis varit inne på update och i början tyckte jag den gick mkt renare men nu när jag kört in den ordentligt å börjat gasa lite mer så har jag upptäckt att den bluddrar och klipper lite då & då.. var ute å körde idag å plötsligt tappade den all ork å lät som att den skulle till å nypa och motorlampan (engine check) började lysa.. stannade skotern och startade den igen å då gick den helt plötsligt som den skulle igen.. Har inte hunnit leta felet än så jag vet inte vad det beror på men nåt fel på mappningen verkar det då vara iaf.. Däremot så kan jag säga att både 600cfi och 800cfi går mkt bättre å äter mindre stift om du sätter dit NGK BR9EYA istället för skräp champion som sitter där original. Bytte till NGK i min när den gått 50-60 mil och har kört på såna sen dess (320 mil nu) och den går betydligt renare å bättre med NGK stiften.
Så gör min switchback typ, ligger på jämn gas och när jag trycker fullt så tar det nån millisekund innan det händer nå och då smäller det till i avgasröret och den bludrar lite, sen kommer effekten. Alla delar är bytta som ska bytas och har nyaste mappningen också....Lite jobbigt men verkar få leva med det.
 

zToN3

Ny medlem
16 feb 2009
4
0
1
Skellefteå
Så gör min switchback typ, ligger på jämn gas och när jag trycker fullt så tar det nån millisekund innan det händer nå och då smäller det till i avgasröret och den bludrar lite, sen kommer effekten. Alla delar är bytta som ska bytas och har nyaste mappningen också....Lite jobbigt men verkar få leva med det.
pratade med mekanikern på polarisåterförsäljaren i piteå i måndags. han sa att man får leva med detta tills nästa mappning kommer då han pratat med polaris samma dag om detta problem, dom är på g med en ny men vet ej när den kommer. mvh jens
 

Jakkeboi

Välkänd medlem
17 nov 2008
222
0
16
Luleå
pratade med mekanikern på polarisåterförsäljaren i piteå i måndags. han sa att man får leva med detta tills nästa mappning kommer då han pratat med polaris samma dag om detta problem, dom är på g med en ny men vet ej när den kommer. mvh jens
Okej, tack för svar! och sry om jag gick utanför ämnet. (A)
 

rolf

Aktiv medlem
1 jan 2000
63
3
8
Ring och kolla när du kan komma, det tar ju ca 5 minuter att uppdatera så du borde ju inte behöva boka nån tid tycker man...
 

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
617
11
18
ngk br9es alt iridium serien dyr med håller länge.. champion tål knapp att bli blöta
 

SnowDevil

Välkänd medlem
26 feb 2008
352
0
16
Luleå/Överkalix
Att motorlampan blinkar är indikering på spikning och neddragen effekt, slutar motorn spika så höjs effekten igen. Lysande lampa visar på att motorstyrningen inte klarade av att häva spikningen och då går den i i "felsäkert läge" och drar ner ordentligt och då krävs det att motorn stannas av och startas om igen för att full effekt ska fås igen. Spikningsindikeringen är nytt med mappen som kom i sommar och har inte funnits förr.

Vad gäller tändstift så kör jag med orginalstiften till assaulten och har inte släckt ett enda ännu på 200 mil. (och inget slocknade heller på D7an på 240 mil)

Jo jag antog oxå det men undrar mest vad det beror på att den spikar ?
 

SnowDevil

Välkänd medlem
26 feb 2008
352
0
16
Luleå/Överkalix
Så gör min switchback typ, ligger på jämn gas och när jag trycker fullt så tar det nån millisekund innan det händer nå och då smäller det till i avgasröret och den bludrar lite, sen kommer effekten. Alla delar är bytta som ska bytas och har nyaste mappningen också....Lite jobbigt men verkar få leva med det.

Låter exakt som min, fast jag upplever det mer som att den "duckar" istället för bluddrar, dvs att den får för lite, mestadels på mellanregistret och när man gasar-släpper och gasar igen, då tvekar den lite. Pratade med en som satt powercommander 3 och slp-rör på sin och han hade ökat bränsletillförseln på mellanregistret med 20-30% och dragit ner lite på topp. Problem solved enligt honom. Fast man tycker detta ska åtgärdas av tillverkaren själva, man ska inte behöva köpa en box för flera tusen till en ny skoter bara för att få den att gå som den ska..
 

RMK700Woopie

Välkänd medlem
1 jan 2000
732
0
16
39
Kiruna, Käymäjärvi
Låter exakt som min, fast jag upplever det mer som att den "duckar" istället för bluddrar, dvs att den får för lite, mestadels på mellanregistret och när man gasar-släpper och gasar igen, då tvekar den lite. Pratade med en som satt powercommander 3 och slp-rör på sin och han hade ökat bränsletillförseln på mellanregistret med 20-30% och dragit ner lite på topp. Problem solved enligt honom. Fast man tycker detta ska åtgärdas av tillverkaren själva, man ska inte behöva köpa en box för flera tusen till en ny skoter bara för att få den att gå som den ska..
Men boxen är jävligt bra! :) jag har min, med en dynotech mapp, det är märkbar effektskillnad. dag och natt i skillnad på bl.a. i oljeförbrukning, bränsleförbrukning och i gassvar med mera! den är värd sina pengar enligt mig, för då får man som man vill ha det och slipper springa hos handlaren och få halvtaskiga epa godkända grejer som inte ger tillräckligt med effekt ;-)
 

SnowDevil

Välkänd medlem
26 feb 2008
352
0
16
Luleå/Överkalix
Jo, har funderat på en pc5 till min, problemet är bara att jag har ett års garanti kvar på skotern och den gäller ICKE med powercommandern.. Trist om den skulle rasa :( däremot slp helsystem och övriga tillbehör från dom är fullt godkända..