Varvar inte ut 800 X-RS -07

boviken

Medlem
6 mar 2009
38
0
1
Skellefteå
Hej Skoter vänner!
Jag behöver er hjälp nu då jag har fastnat med att lösa varför den inte varvar som den skall, nedan beskrivning av upplevelsen och vad jag gjort hittils och vad som sitter på skotern. det är en Summit 800 X-rs 151" -07 som gått 220mil som jag köpt för Jul

Problemet uppenbarar sig enligt följande:
  1. När jag ger gas i botten på hårdspår varvar den hyfsat snabbt upp till 8000 varv för att sedna när farten ökar sjunka till 7500(känns som växlar för snabbt)
  2. När jag ger full gas i djupsnö känns den lite slöare men maxar upp till 7500 för att sedan gåtillbaka till 7000 direkt(upplever att motorn klipper som med en varvtalsregulator), sedan går det inte att få den att öka i varv. när jag nu ligger med gasen i botten i djupsnön på havet och passerar ett hårdspår då kan tillfälligt öka till 7300 för att sedan sjunka till 7000rpm(känns lite ryckig)
Vad jag har gjort?
  1. Jag har haft löst REV ventillerna och rengjort dessa
  2. Jag har kontrollerat att de rör enligt instruktionsboken utan belastning(med fri hängd matta)
  3. Jag har kollat förgasarna och munstykena Lågfart=17.5 Högfart=470
  4. Kollade de nya stiften efter hård belastning, resultat dom såg fina ut.
  5. Plockade isär sekundärvariatorn och rengjorde den, det sitte en svart fjäder. annars inget synbart fel
  6. Primärvariatorn har jag inte gjort något ännu men den ser ren och fin ut, den står inställd på 1 och här finns det möjligheten att öka varven men det känns inte rätt.
Vad skulle en nerdrevnig innbära?

Jag hoppas inlägget inte blev för långt men då vet ni lite mer vad som gjorts

Hoppas på svar
MVH
Mikael

E

ejwbegysv

Sv: Varvar inte ut 800 x-rs -07

Vad jag minns så var det strul med dessa variatorer, jag fick bla min utbytt.

Har även hört att knacksensorn kan klippa för tidigt...

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.291
1.114
113
Stora Blåsjön

Det första jag skulle ha provat är att ställa primärvariatorn på läge 3 eller 4 och se hur den varvar.
Går den skumt efter det så skriv det.

shithead

Aktiv medlem
24 dec 2009
94
0
6

jag tror du har problemet i sekundären,troligtvis är fjädern för vek...
hade en gång en xrs 600 sdi och den orkade inte heller hålla varven när man körde i lösare snö.
prövade då en kompis sekundär och problemet försvann.

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Östersund/Lugnvik/jämtland/offerdal

Det där har jag varit med om med en summit xrs 800,vi började med att släppa på mattspänningen lite för att den var alldeles för spänd sen så ställde vi om primären i botten läget då den ska varva mest men den varvade ändå inte mer än 7600-7800 som max, mach z-05 här å forumet vet nog vad det va för fel

boviken

Medlem
6 mar 2009
38
0
1
Skellefteå

Jag har testat att ändra från 1 till 4 på primärvariatorn och resultatet är att nu håller den ca 8000rpm i djupsnö men övervarvar på hårdspår. Men jag skall ta löst den så fort jag får min avdragare, provade att ta lös den yttre delen "klumpen som vikterna sitter fast i" men den sitter för hårt.

Det troliga är att det är problem med primärvariatorn, då det är 15-20grader kallt måste jag varva upp till 6000rpm innan den drar. så den kan inte växla som den ska.

Tack för alla svar!!

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.885
115
63
Skellefteå
boviken, jag bor uppe i boviken (215), du kan få låna min avdragare om du inte ids vänta på din. fö ska nog summit modellerna övervarva på hårtspår och kom ihåg att du är på havsnivå.

/Mattias

Last edited:

boviken

Medlem
6 mar 2009
38
0
1
Skellefteå
Tjenare Mattias och alla!
Jag använde mig av vattenmetoden med orginalbulten och den släppte på en gång och med det efter demontering hittade jag felet. Variatorn var totalt slut i bussningarna, den glappade så mycket så den låste sig på axeln. Den har till och med bottnat mot varandra båda tallrikarna så det finns nötskador på den inre tallriken.

Så nu är det bara att byta bussningar så få vi se om de löser problemet

adrian

Medlem
6 jan 2008
26
0
1
Strömsund
hej
kolla om du har satt tillbaka vakumslangarna till rave klockorna, öppnar inte dom orkar den inte varva ut! det gör allt på effekten.

mvh adrian

adrian

Medlem
6 jan 2008
26
0
1
Strömsund
Idiotförklara mig gärna men kan du förklara vad du menade? , på vilket sätt det gör skillnad och om det isf är normalt att skotrarna varvar högre vid havsnivå?
Hej, på havsnivå är luften mer syretät = mer effekt. vid hög höjd som vid fjällkörning har luften mindre syre = mindre effekt, så variatorinställningen är anpassad för den mindre effekten och det gör att den övervarvar vid körning på "havsnivå" och speciellt på hårt spår när den går lätt.

har för mig att på tikkas sida när dom bänkat rotax 800 så ska dom varva typ 8200rpm, portarna öppnar först vid 8000rpm och det är då effekten kommer.

Thrane

Medlem
26 dec 2009
36
0
1
byske
hej hade samma fel på min x-rs 800 jag prövade byta vikt finnar och då blev det mycke bättre och jag hade variatorn stäld på 6 men då stälde jag ner den på 2 men jag blev endå inte nöjd och när jag kollade in i förgasarna så öppnade som sig typ bara lite mer än hälften när jag gav full gas så jag ställde in det så det fick full gas när jag gasade fullt med tummen då blev det allt för mycket varv med som lättare vikt finnarna så jag satte tillbaka orginal sen har jag min variator på 4 du ska inte ha den att varva mer än 8300 för motorn mår inte bra av det i alla fall inte över 8500 men bättre att vara på säkra sidan :)