Hej Skoter vänner!
Jag behöver er hjälp nu då jag har fastnat med att lösa varför den inte varvar som den skall, nedan beskrivning av upplevelsen och vad jag gjort hittils och vad som sitter på skotern. det är en Summit 800 X-rs 151" -07 som gått 220mil som jag köpt för Jul
Problemet uppenbarar sig enligt följande:
Jag hoppas inlägget inte blev för långt men då vet ni lite mer vad som gjorts
Hoppas på svar
MVH
Mikael
Jag behöver er hjälp nu då jag har fastnat med att lösa varför den inte varvar som den skall, nedan beskrivning av upplevelsen och vad jag gjort hittils och vad som sitter på skotern. det är en Summit 800 X-rs 151" -07 som gått 220mil som jag köpt för Jul
Problemet uppenbarar sig enligt följande:
- När jag ger gas i botten på hårdspår varvar den hyfsat snabbt upp till 8000 varv för att sedna när farten ökar sjunka till 7500(känns som växlar för snabbt)
- När jag ger full gas i djupsnö känns den lite slöare men maxar upp till 7500 för att sedan gåtillbaka till 7000 direkt(upplever att motorn klipper som med en varvtalsregulator), sedan går det inte att få den att öka i varv. när jag nu ligger med gasen i botten i djupsnön på havet och passerar ett hårdspår då kan tillfälligt öka till 7300 för att sedan sjunka till 7000rpm(känns lite ryckig)
- Jag har haft löst REV ventillerna och rengjort dessa
- Jag har kontrollerat att de rör enligt instruktionsboken utan belastning(med fri hängd matta)
- Jag har kollat förgasarna och munstykena Lågfart=17.5 Högfart=470
- Kollade de nya stiften efter hård belastning, resultat dom såg fina ut.
- Plockade isär sekundärvariatorn och rengjorde den, det sitte en svart fjäder. annars inget synbart fel
- Primärvariatorn har jag inte gjort något ännu men den ser ren och fin ut, den står inställd på 1 och här finns det möjligheten att öka varven men det känns inte rätt.
Jag hoppas inlägget inte blev för långt men då vet ni lite mer vad som gjorts
Hoppas på svar
MVH
Mikael