Köra skoter på väg?

Marte

Medlem
9 jan 2010
36
0
1
Skellefteå
Får man verkligen köra skoter på vägarna i stan som han gör i stockholm?

[ame]http://www.youtube.com/watch?v=vyz1M-c_WD0[/ame] :hmmmm:

cfh

Välkänd medlem
21 nov 2008
578
2
16
sthlm
haha klockren snubbe.

Svar: nej, klart man inte får. Men dom flesta stockholmarna vet inte vad en snöskoter är, så dom vet varken vad dom ska göra eller säga när dom ser något sånt här på gatorna.

Jag är tyvärr 08'a själv, och det är för mig chockerande vad lite folk vet om skotrar i huvudstaden o_O

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Du kan ha utgångspunkten att du ej får köra.

I Skellefteå får du inte köra, närmaste by för att tuffa omkring på väg är väl delar av A-jaur.

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
så här är de (vi har den tvisten i kiruna)...

neej enligt regelverket får man ej köra efter vägarna..inte ens till närmaste skoterled utan man ska tydligen slänga skotern på en släpvagn och köra den till skoterspåret...
kommunen måste själva bestämma jaa om de får köras på vägarna..men då kommer de lite annat in i bilden som krockar..eftersom att enligt lagboken får man inte köra på allmän väg med terrängfordon..och dom flesta vägar är allmäna vad ja vet?.
och detta gick tydligen inte å tumma på....
sen finns de säkert kryphål som går å hitta.men i nuläget vet ja inte någon del av sverige där man får köra längre sträckor efter väg...du får korsa vägar..men inte köra efter dem..men tydligen är de fullt lagligt å köra i diket (i mån om att de finns ett befintligt spår dära..då är inte du olaglig utan den som gjort spåret..så de blir lite dubbelmoral där oxå:p).

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
så här är de (vi har den tvisten i kiruna)...

neej enligt regelverket får man ej köra efter vägarna..inte ens till närmaste skoterled utan man ska tydligen slänga skotern på en släpvagn och köra den till skoterspåret...
kommunen måste själva bestämma jaa om de får köras på vägarna..men då kommer de lite annat in i bilden som krockar..eftersom att enligt lagboken får man inte köra på allmän väg med terrängfordon..och dom flesta vägar är allmäna vad ja vet?.
och detta gick tydligen inte å tumma på....
sen finns de säkert kryphål som går å hitta.men i nuläget vet ja inte någon del av sverige där man får köra längre sträckor efter väg...du får korsa vägar..men inte köra efter dem..men tydligen är de fullt lagligt å köra i diket (i mån om att de finns ett befintligt spår dära..då är inte du olaglig utan den som gjort spåret..så de blir lite dubbelmoral där oxå:p).
Har läst om denna "problematik" och den låter ju "generell" hur har Arvidsjaur gjort för att "komma undan"?

Var väl Törnman i spetsen uppe i Kiruna, hörde nånstans att han ville göra om alla vägar till Gångvägar istället för att ge skotrarna möjlighet :)

dennis_f

Välkänd medlem
1 jan 2000
122
0
6
Piteå Sverige
men tydligen är de fullt lagligt å köra i diket (i mån om att de finns ett befintligt spår dära..då är inte du olaglig utan den som gjort spåret..så de blir lite dubbelmoral där oxå:p).
Så om det går ett spår rakt in i en nationalpark så är det bara den som gjort spåret från början som är olaglig? Det där är ju bara orimligt. Antingen är det inte tillåtet att köra på ett ställe eller så är det tillåtet. Att det skulle bli tillåtet bara för att nån annan har gjort fel från början skulle ju bara vara helt absurt.

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Har läst om denna "problematik" och den låter ju "generell" hur har Arvidsjaur gjort för att "komma undan"?

Var väl Törnman i spetsen uppe i Kiruna, hörde nånstans att han ville göra om alla vägar till Gångvägar istället för att ge skotrarna möjlighet :)

På allmän väg är det ju som bekant inte tillåtet att köra snöskoter, annat än vid korsning av vägen, eller om terrängen vid sidan av vägen är oframkomlig med snöskotern, t.ex. så fär du köra snöskoter på en vägbro för passsage över ett öppet vattendrag
(Med min gamla SC4 får jag mao. köra på alla vägar när snödjupet överstiger 1 meter, för då är terrängen oframkomlig !
Och med min F7 får jag inte passera på en vägbro, då den även går på öppet vatten. :))

På enskilda vägar plogade eller oplogade, kan snöskoterkörning vara tillåten.
Det är vägens ägare som avgör om trafik med snöskoter eller andra motordrivna fordon är tillåten. Förbud ska skyltas med vägmärke eller ”på annat tydligt sätt” (t ex en bom över vägen eller en hemmagjord skylt).

Kommunernas vägnät är tydligen ett mellanting mellan allmän väg och enskild väg.
Detta gör det möjligt för en kommun att tillåta gatukörning på enstaka gator. Vilket A-jaur, A-plog, Jokkmokk mfl. har gjort.
Men VV har tyvärr ingen bra beskrivning på vad som är enstaka gator.
Så om en kommun som i Kiruna och Boden, tillåter körning på alla eller nästan alla gator och någon då överklagar beslutet till länsstyrelsen, dras tillståndet tillbaka om länstyrelsen anser att den överklagande personen har rätt. Men fortfarande så är det godtyckligt vars gränsdragningen mellan enstaka eller för många gator är.

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Så om det går ett spår rakt in i en nationalpark så är det bara den som gjort spåret från början som är olaglig? Det där är ju bara orimligt. Antingen är det inte tillåtet att köra på ett ställe eller så är det tillåtet. Att det skulle bli tillåtet bara för att nån annan har gjort fel från början skulle ju bara vara helt absurt.
Exakt, då blir det ju anarki om allt som är förbjudet blir tillåtet bara genom att någon brutit mot lagen en gång.

Nästan som i Thailand, jag hade en kompis som åkte dit för att ha kört hyrmoppe utan hjälm. Han fick åka polisbil till en domstolsbyggnad, där han blev dömd till böter.
Han betalade sin böter på samma ställe (ca. 30 SEK), det sista dom sa innan gick, var att han nu var "Straffimmun" i 10 dagar mot samma brott, om han sparade böteslappen och visade upp den. Snacka om att uppmana till brott. :hmmmm:

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
man får väll åka på väg om de inte finns skoterled. MEN måste lämna företräde till Alla. och får bara åka i 20km/h
Ja till närmaste led. De ingick iallafall i teorin när jag tog skoterkort och vad jag vet så är de så att de är tillåtet om Länstyrelsen inte beslutat om förbud, inte tvärs om som skrivits tidigare i tråden(Förbud om inte Länsstyrelsen tagit bort förbudet). Men å andra sidan så är det ju exempelvis skoterförbud i hela Funäsdalen by men byborna åker från sina hus ändå till närmaste led och Polisen har då inte sagt nått än, inte ens när jag parkerade på Konsumparkeringen mitt i byn sa dom nått när de kom två Poliser och gick förbi. Så de här med förbud verkar tas på allvar bara i vissa komuner.

Lynxer

Välkänd medlem
18 jan 2009
440
0
16
Uttran
Ja till närmaste led. De ingick iallafall i teorin när jag tog skoterkort...
Det blir ju som sagt var lite intressant för oss som bor i Stockholm eftersom det är ganska långt till närmaste skoterled....
Antar att det blir ett sorts lagligt vacuum innan frågan har prövats. Skulle också tro att få är intresserade att driva en sådan fråga, från bägge sidor, utan föredrar att använda annat lagrum om det skulle behövas, såsom vårdslöshet i trafik, störande av ordning eller liknande.
Vad jag förstår så gäller "tätortsregeln" för stadsplanerad mark, vilket fråntar stora delar av kranskommunernas områden.
Förra vintern körde jag dottern till skolan med skoter och fick en spontan kommentar från en mamma som jobbar som polis att "oj, det där är väl på gränsen till olagligt" (med ett leende skall tilläggas). Undrar om hon gick till jobbet och läste på om terrängkörningslagen.....? Flera av skolkamraterna gjorde stora ögon och frågade; VAD är det där?
Jag hoppas att alla som kör i "oreglerat område"(där skotrar inte är så vanliga menar jag) försöker undvika att reta upp omgivningen och istället göra lite nytta med att sladda upp gångvägar, kanske dra lite skidspår eller vara allmänt nyttiga på annat sätt så att lite buskörning kan ses genom fingrarna och vi slipper en massa förbud och regleringar. Skidåkarna är ett släkte som är värdefullt att ha på sin sida (eller hundägare som vill ha fina promenadvägar som i mitt fall). Ska fila på min hemmabyggda spårsläde till isarna bär på allvar :amuse:

bigdog

Välkänd medlem
26 okt 2010
1.294
0
16
sundbyberg/messlingen
Det blir ju som sagt var lite intressant för oss som bor i Stockholm eftersom det är ganska långt till närmaste skoterled....
Antar att det blir ett sorts lagligt vacuum innan frågan har prövats. Skulle också tro att få är intresserade att driva en sådan fråga, från bägge sidor, utan föredrar att använda annat lagrum om det skulle behövas, såsom vårdslöshet i trafik, störande av ordning eller liknande.
Vad jag förstår så gäller "tätortsregeln" för stadsplanerad mark, vilket fråntar stora delar av kranskommunernas områden.
Förra vintern körde jag dottern till skolan med skoter och fick en spontan kommentar från en mamma som jobbar som polis att "oj, det där är väl på gränsen till olagligt" (med ett leende skall tilläggas). Undrar om hon gick till jobbet och läste på om terrängkörningslagen.....? Flera av skolkamraterna gjorde stora ögon och frågade; VAD är det där?
Jag hoppas att alla som kör i "oreglerat område"(där skotrar inte är så vanliga menar jag) försöker undvika att reta upp omgivningen och istället göra lite nytta med att sladda upp gångvägar, kanske dra lite skidspår eller vara allmänt nyttiga på annat sätt så att lite buskörning kan ses genom fingrarna och vi slipper en massa förbud och regleringar. Skidåkarna är ett släkte som är värdefullt att ha på sin sida (eller hundägare som vill ha fina promenadvägar som i mitt fall). Ska fila på min hemmabyggda spårsläde till isarna bär på allvar :amuse:
när jag har kört ute på värmdö så har jag märkt att det va väldigt många som åkte skidor i mina spår ;) när jag sedan träffa dom i sommras så var dom väldigt glada å hoppades jag skulle köra i vinter igen ;) dom flesta tycker det är kul sen finns det väl någon som är tråkig hehe

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Så här har jag blivit upplärd ! :hmmmm2:

Körning på allmän och enskild väg
Det är inte tillåtet att köra snöskoter på allmän väg, utom när du ska korsa vägen, eller köra kortast möjliga sträcka om terrängen är oframkomlig. Där du måste köra snöskoter på väg är högsta tillåtna hastighet 20 km/tim.

När du passerar en väg ska alla passagerare (i pulka eller på skotern) gå över vägen.

På enskilda vägar kan snöskoterkörning vara förbjuden. Vägens ägare avgör om trafik med motordrivna fordon är tillåten. Förbud ska skyltas med vägmärke eller "på annat tydligt sätt" (t ex en bom över vägen eller en hemmagjord skylt).
[/B]

Sen är det väl så att i dom flesta kommuner i "Skoterområdena" så är det ju i regel skapat ett skoterförbudsområde i och runt central- och tätorter, där det uttryckligen brukar stå att skoterkörning inom detta förbudsområde endast får ske på markerad skoterled. Vilket isåfall gör det svårt att köra lagligt till närmsta led i sådana områden. :eyebrows: