Köra skoter på väg?

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Jag hoppas att alla som kör i "oreglerat område"(där skotrar inte är så vanliga menar jag) försöker undvika att reta upp omgivningen och istället göra lite nytta med att sladda upp gångvägar, kanske dra lite skidspår eller vara allmänt nyttiga på annat sätt så att lite buskörning kan ses genom fingrarna och vi slipper en massa förbud och regleringar. Skidåkarna är ett släkte som är värdefullt att ha på sin sida (eller hundägare som vill ha fina promenadvägar som i mitt fall). Ska fila på min hemmabyggda spårsläde till isarna bär på allvar :amuse:
Helt rätt. Har man möjlighet, så kan man som du gör, visa att snöskotern inte alls är det "Onödigaste" fordonet på jordens yta.
För i grund och botten så tror jag att det mest negativa med snöskotern, är egentligen att just ordet "Snöskoter" är så laddat.
För vad som behövs, är att visa upp snöskotern, för dom som ännu inte förstått vad en snöskoter är, hur den funkar, och vilka möjligheter detta fordon har.Gör man detta på ett naturligt sätt, så blir snöskotern också mer naturlig tror jag.

MLt

Välkänd medlem
11 feb 2007
290
0
16
Bureå
Precis som det är sagt tidigare så vet nog inte alla vad man förstör genom att strunta i vissa "luddiga regler". Här i Bureå (söder Skellefteå) så har vi fått ordentligt med snö, tidigt också och här verkar djungelns lag ha börjat gälla. Vi i skoterklubben flyttade den markerade leden till macken pga problem med markägare. Då vi fick snö tidigt kom många gästkörare utifrån som inte brydde sig ett dugg om var lederna gick. Det kördes på var enda öppen yta som fanns runt macken (då också gatorna) och även då på "markägarens" ytor med jordvärme. Vad startar då? Jo, namninsamlingar mot skoterkörning i samhället. Det är inte bara folk utifrån som härjar vilt, Bureborna tog snabbt efter så nu mera verkar vi jobba med lederna för jäves. Det körs tex. direkt från macken, efter vägen ut till E4:an och sedan tar man E4-diket, innanför viltstängslet och korsar vägen fram och tillbaka till nästa överfart där man ska in, antagligen för att det går snabbast. När ska den första omkomma i en krock med en lastbil el dyligt? När ska vi få börja bära dunkar med bränsle till våra maskiner då protesterna blir nog höga och leden stängs? Tänk efter före...