RR som släcker stift, fler som känner igen de?

Vicke

Välkänd medlem
29 mar 2007
274
0
16
vid 7919rpm har jag max effekt på 119.1...så de som tror att de har en 130 hk med en enkel slp pipa måste jag tyvärr gör besvikna.
Verkar det inte grymt märkligt att det bara ska gå att få ut 119 hästar med slp-pipa? :hmmmm: Dessutom borde väl max effekt ligga vid högre varvtal än 7900? Tikkas bänkning av en standard 600rr visade drygt 120 hp vid 8100 varv.

Citerar från testet i snowmobile:
Nu kör vi en Polaris IQ600-RR. Polarisen är helt standard men har gått ca 700 km. Direkt får vi 110-115 hp sen liksom tvekar motorn innan den bygger vidare till 123,3/8100 rpm. Vi magrar ut och nu bygger motorn nästan all effekt direkt, 119-120 direkt som sedan stiger till 124,6/8300 rpm.

Finns det ingen mer som har bänkat en RR? Skulle vilja höra mer om det här.

Sorry till trådskaparen att det blev väldigt mkt OT.
 

AeGZoR

Medlem
4 apr 2006
38
0
1
Umeå
Det kan ju skilja lite mellan olika testbänkar. Så det vore roligt och se en bänkning med både orginal och slp pipa i samma bänk. Någon som känt någon större skillnad när ni skruvat dit slp pipan. måste ni dit med tyngre vikter i variatorn eller?
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
de man ska ha i åtanke..man kan inte jämföra motorerna exakt..en RR kan ha mainjet 420 och gå optimalt.sen tar du en exakt likadan maskin..den har mainjet 380.och den går optimalt..alla motorer är individer..så man måste som prova sig fram..dem listor som finns är "generella" siffror..och är på den säkra sidan hela tiden...

jag tex kör med 320+dial a jet på min 600 med pipor...hade exakt samma bestyckning på min 440 motor...och även här betvivlar jag att dial a jet ger 100enheter vid max (så att den kommer upp till 420 som ni kör på..dock kör ja på högre höjd kanske.men som sagt.alla motorer är individer..prova dig fram..kan garrantera att ALLA RR går fett original..dem är riktigt fett bestyckade..
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
Verkar det inte grymt märkligt att det bara ska gå att få ut 119 hästar med slp-pipa? :hmmmm: Dessutom borde väl max effekt ligga vid högre varvtal än 7900? Tikkas bänkning av en standard 600rr visade drygt 120 hp vid 8100 varv.

Citerar från testet i snowmobile:
Nu kör vi en Polaris IQ600-RR. Polarisen är helt standard men har gått ca 700 km. Direkt får vi 110-115 hp sen liksom tvekar motorn innan den bygger vidare till 123,3/8100 rpm. Vi magrar ut och nu bygger motorn nästan all effekt direkt, 119-120 direkt som sedan stiger till 124,6/8300 rpm.

Finns det ingen mer som har bänkat en RR? Skulle vilja höra mer om det här.

Sorry till trådskaparen att det blev väldigt mkt OT.

de låter lite tort jaaa.. borde ge iaf kring 126-127 iaf med den pipan..
vet inte vad PEAKen ligger på pipan.kanske ligger på 7900varv..de är där man måste kolla..

som mina dubbelrör bygger mest effekt vid 8500varv...vissa andra pipor bland annat nyare SLP bygger mest effekt vid 9100..kan mkt väl vara att singelröret bygger mest vid 7900..men de måste man ju kolla i papprena..men verkar då inte som att den byggt färdigt med effekt på de där bromspappret..känns mer att den går som original nu...
 

Andreas_H

Välkänd medlem
11 nov 2006
258
0
16
Horrsjön
Verkar det inte grymt märkligt att det bara ska gå att få ut 119 hästar med slp-pipa? :hmmmm: Dessutom borde väl max effekt ligga vid högre varvtal än 7900? Tikkas bänkning av en standard 600rr visade drygt 120 hp vid 8100 varv.

Citerar från testet i snowmobile:
Nu kör vi en Polaris IQ600-RR. Polarisen är helt standard men har gått ca 700 km. Direkt får vi 110-115 hp sen liksom tvekar motorn innan den bygger vidare till 123,3/8100 rpm. Vi magrar ut och nu bygger motorn nästan all effekt direkt, 119-120 direkt som sedan stiger till 124,6/8300 rpm.

Finns det ingen mer som har bänkat en RR? Skulle vilja höra mer om det här.

Sorry till trådskaparen att det blev väldigt mkt OT.

mm jag vet har läst det i tidningen. men körde han inte den rr:en med nån annan slutburk med nått ställbart mottryck har jag för mig.
 

Vicke

Välkänd medlem
29 mar 2007
274
0
16
mm jag vet har läst det i tidningen. men körde han inte den rr:en med nån annan slutburk med nått ställbart mottryck har jag för mig.
Nä han provade efteråt med en PPC-burk och fick då ut 127 hästar. Men utan den, alltså standard, bänkade han den som sagt till drygt 120.
 

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
617
11
18
Ja jag kanske ska testa det då! men det är ingen fara att köra med de stiften då, något som motorn tar skada av?
ngk iridium stiften är grymt bra.
har dom på 800cfi..
och skillnad blev till det bättre..
livslängden är mkt länge än standard stift.
lite dyr är dom men du kör många säsonger med dom.
 

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
"Det kan ju skilja lite mellan olika testbänkar"
Det går att kalibrera en dynobänk,det kan man inte med en motor!
"borde ge iaf kring 126-127"
"Borde ge" tror man, bromsade hästar vet man.
Har dynokört närmare 20st av dessa och det är generellt mkt. bra motorer.
119-123 hp standard med rätt inbest. Med std munst. 105-110hp.
Har sett flera variationer av motortillbehör och inget man bjuder på tårta för.
Favoriserar faktiskt SLP slutburk,inte för att den ger någon mer effekt men jag gillar ljudet, smått högre DB än std men på en högre frekvens, lågfrekventa högljudda slutburkar blir motsatsen men sånt är förstås personligt.

"byggt färdigt med effekt"
Jag ser dessa benämningar "bygga effekt" många gånger så du behöver inte ta åt dig personligen.
Benämningen är fel citerad, det är något som vuxit fram på svenska forum senaste åren, max effekten är vid det där varvet som ger mest effekt och dit kommer du med hjälp av gasreglaget och en inställd variator som gör att varvet stannar vid det varvet dvs. peaken. Till eran kredit så finns skotermotorer som ger några hästar till efter ett tag på peaken men dom motorerna är få tex. ZRT 600 trippel som kunde ge 5hp till efter 30sek. fullgas och det var ju ingen bonus,snarare ett fab. fel på piporna.

Att snabbt bygga effekt är väl bara en tidigare benämningar på bra lågvarvseffekt och om den bygger effekt efter ett tag vid fullgas är den äldre benämningen att den varvar under peak för att sedan öka något i varv = för brant dubbehelix mm.

Att motorn ger sin unika maxeffekten på en sekund betyder att du tryckt fullgas direkt,ger den maxeffekt efter 4sekunder har man parkerat på fel varvtal i dynon,tar det 15 sekunder till maxeffekt i dynon betyder det att man kör från 4000varv med en ökning av 250rpm/sek.

Bygga effekt gör man i verkstaden ! Har man variabel max effekt i dynon eller på leden är det något som är fel.
 

Aviator

Välkänd medlem
1 jan 2000
176
0
6
Enligt crosslistor för Champion - NGK så motsvarar RN57YC - BR10EG .

BR9ES har ju då ett annat värmetal, men det kanske inte är så stor skillnad ?
 

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
"men verkar då inte som att den byggt färdigt med effekt på de där bromspappret"
En liten snabbkurs, Bygga effekt gör man i verkstaden, mäta effekt gör man i bromsbänken.
En normal dynokörning är från 4000varv till något högre än peaken men en ökning av tex. 250rpm/sec, när man kör ett sånt svep fastnar alla värden i datorn
och presenteras vanligast i en graf. Skulle det nu stämma att denna motor inte gett klart effekten vid något varvtal, kanske man ska programera dynon att vända på toppvarv för att gåtillbaka till tex. 7300,stå där i fem sekunder för att sedan gå upp igen och ge mer hp på topp varv. Om man mot förmodan kan konstruera en sån motor så kan man inte med kända medel optimalbestycka variatorn på den.
Många vet skillnaden mellan en manuell svarv och en CNC styrd svarv, den ena ställer du in hela testförloppet på,från början till slut och kan repetera fler körningar med 0.01 sek diff i tid samt effekt på körningen. Med en manuell svarv i klartext sitter du med en vattenkran för hand att vrida ur en skätt vatten som smoth ska stämma till dynons alla varvtalsökningar.
Manuella kranen går väl att använda att svepa av peaken med medan automatiska ventilen är en kung i detta.
(ja körde själv manuell kran -92 till -95 så ja vet skillnaden).
 

eron

Välkänd medlem
19 aug 2010
296
1
18
Boden
iridium stift är vell det besta men också dyrast, NGK håller inte någon specillt hög standard på sina stift är då mina erfarenheter men dom är ju billiga också, man får det man betalar för :) så länge du inte byter värme tal på stiftet så är det bara att byta händer inget (skadligt) med motorn.
 

Allibow

Medlem
19 mar 2007
6
0
1
Är bänkingen mätt på mattan eller vevaxeln ? visst har ni en rullande "landsväg" dyno mulle!?