"Det kan ju skilja lite mellan olika testbänkar"
Det går att kalibrera en dynobänk,det kan man inte med en motor!
"borde ge iaf kring 126-127"
"Borde ge" tror man, bromsade hästar vet man.
Har dynokört närmare 20st av dessa och det är generellt mkt. bra motorer.
119-123 hp standard med rätt inbest. Med std munst. 105-110hp.
Har sett flera variationer av motortillbehör och inget man bjuder på tårta för.
Favoriserar faktiskt SLP slutburk,inte för att den ger någon mer effekt men jag gillar ljudet, smått högre DB än std men på en högre frekvens, lågfrekventa högljudda slutburkar blir motsatsen men sånt är förstås personligt.
"byggt färdigt med effekt"
Jag ser dessa benämningar "bygga effekt" många gånger så du behöver inte ta åt dig personligen.
Benämningen är fel citerad, det är något som vuxit fram på svenska forum senaste åren, max effekten är vid det där varvet som ger mest effekt och dit kommer du med hjälp av gasreglaget och en inställd variator som gör att varvet stannar vid det varvet dvs. peaken. Till eran kredit så finns skotermotorer som ger några hästar till efter ett tag på peaken men dom motorerna är få tex. ZRT 600 trippel som kunde ge 5hp till efter 30sek. fullgas och det var ju ingen bonus,snarare ett fab. fel på piporna.
Att snabbt bygga effekt är väl bara en tidigare benämningar på bra lågvarvseffekt och om den bygger effekt efter ett tag vid fullgas är den äldre benämningen att den varvar under peak för att sedan öka något i varv = för brant dubbehelix mm.
Att motorn ger sin unika maxeffekten på en sekund betyder att du tryckt fullgas direkt,ger den maxeffekt efter 4sekunder har man parkerat på fel varvtal i dynon,tar det 15 sekunder till maxeffekt i dynon betyder det att man kör från 4000varv med en ökning av 250rpm/sek.
Bygga effekt gör man i verkstaden ! Har man variabel max effekt i dynon eller på leden är det något som är fel.