rmk pro 800 155" 2011

bkr___

Välkänd medlem
19 aug 2009
142
0
6
Luleå
Har samma problem med dessa boggningar,
när man trycker på och ska över ett dike tex, dör den av helt, blir nästa som en avgas poff, släpper ,man på gasen blir det bra igen.

Tycker att min motor i allmänhet känns lite trött och seg, sackar som ner sig när man kommer ut i pudret, får inte alls upp skidorna i luften när man vill det heller,

Någon annan som upplever motor som trött?

hör även något metalliskt skrapande ljud från motorn, testade en rush 800 idag inte alls samma missljud från den, någon som hör samma ljud på sin maskin?

Har förövrigt lagt 80 mil på min maskin nu.
 
E

ejwbegysv

Även jag har problem med detta,lättast att återskapa genom att ligga stadigt på ca 5-6000rpm en stund och sedan trycka fullt, ibland blir det "deT" också.. Enligt Polaris så kan det vara en kärvande avgasport, bad ÅF kolla på detta nu när skotern är på service... Har testat båda pluggarna...
 

Pontusb

Välkänd medlem
26 jul 2008
158
0
6
Jag har också problem med att den dör, Det beror på den här gashängs grejjen,
min ÅF har beställt den nya som jag får i februari,
hörde dock från en annan att om jag sätter brickor på gasen så den inte glappar så ska man kunna ta bort det här.


Det händer ofta när man burkar eller kör där man måste vrida och vända på gastummen, och det händer att man trycker ner
eller upp gasen och då kopplar gashängs grejjen in och då dör den av!
 

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Om man vill plocka bort krängningshämmaren vilka dämpare skall man byta till då? om man inte vill ha tok mjuka dämpare som orginaldämparna blir !!!!
 

Smithers

Välkänd medlem
22 nov 2007
514
0
16
umeå
har du krängningshämmare på din maskin sitter det på pro rmk? finns ju inga på assaulten iaf... boggningarna ahade jag från börja på min maskin sen rengjorde vi avgasportarna o köra på 95 oktan med 160 pluggen den går som en klocka nu är aldrig nått fel....nu har den gått ca 50 mil
 

tjabo

Välkänd medlem
1 dec 2008
1.006
0
16
Jämtland
Även jag har problem med detta,lättast att återskapa genom att ligga stadigt på ca 5-6000rpm en stund och sedan trycka fullt, ibland blir det "deT" också..
Exakt som cfi4 motorn mao. Alltså inte insprutningen som orsakar detta eftersom det inte blivit nån skillnad när de bytte. Går för snålt på mellanregistret och fett på högre? Jag tycker det är märkligt att de inte kan få till en skoter som funkar i sverige utan dessa problem, det låter som att -11.orna går samma öde till mötes som de tidigare maskinerna, på med en bränslebox för att få de att gå som de ska. Det är även samma respons som tidigare, de flesta går bra, och vissa har problem.
 

bkr___

Välkänd medlem
19 aug 2009
142
0
6
Luleå
Ingen som hör samma "väsande" "skrapande" metalliska ljud? mest påtagande är det på låga varv,

Förövrigt så låg jag idag och drog på över älven, här väl hyffsat med snö där ute nu, topp varv låg på 8450, ska dom varva så otroligt?

var och surfade lite myr oxå, då fladdrar varven som f*n, från 7500 så dippar den helt plötsligt till 1500 varv, vad beror de på?
 
E

ejwbegysv

1800kr kostade första servicen för mig (50 mil)...

Ang. väsande ljud så kan det vara kedjan som är för dåligt spännd, jag fick ny kedja + övre kugg samt kjedjehus bytt på garanti på grund av en för dåligt spänd kedja..
 
E

ejwbegysv

Kan meddela att RMKn nyss har svettats i bromsbänken hos Mulle, tyvärr tog soppan slut och vägrar starta igen... suck...

Kan även meddela att ni 800cc ägare kommer att få mycket intressanta saker att läsa i tidningen i nr2...
 

thewayout

Välkänd medlem
14 sept 2004
394
0
16
1800kr kostade första servicen för mig (50 mil)...

Ang. väsande ljud så kan det vara kedjan som är för dåligt spännd, jag fick ny kedja + övre kugg samt kjedjehus bytt på garanti på grund av en för dåligt spänd kedja..
hur kan detta gå på garantin då det är ägarens ansvar att justera rätt kedjesträckning...
 

thewayout

Välkänd medlem
14 sept 2004
394
0
16
Vart står detta? Samt ska den inte vara spänd korrekt vid leverans tycker du?
ja i instruktionsboken såklart, fattar inte att ingen läser den.
citerar från den!
"kontrollera drivkedjans spänning veckovis och före varje långtur."
visst kan man tycka att kedjan skalla ha rätt spänning vid leverans, om så inte är fallet så har din åfare slarvat med pre-delivery! har du inte ens haft skotern i en vecka så du inte hunnit kolla spänningen själv? en ny kedja töjs mkt i början då den är ny....
 
E

ejwbegysv

ja i instruktionsboken såklart, fattar inte att ingen läser den.
citerar från den!
"kontrollera drivkedjans spänning veckovis och före varje långtur."
visst kan man tycka att kedjan skalla ha rätt spänning vid leverans, om så inte är fallet så har din åfare slarvat med pre-delivery! har du inte ens haft skotern i en vecka så du inte hunnit kolla spänningen själv? en ny kedja töjs mkt i början då den är ny....
För det första så fanns det ingen manual när skotern levererades och för det andra så har ÅF:en sagt ordagrant -på dessa kedjehus ska man ej spänna kedjan utan att öppna locket på grund av den "nya" kedjespännaren..

Att det byttes på garanti är ju så klart fint som snus..
 

thewayout

Välkänd medlem
14 sept 2004
394
0
16
ja visst är det fint som snus att det bytes på garantin... MEN vilken åfare du har, verkar verkligen ha koll, finns inget som säger att man ska öppna locket i servicemanualen.. en långtur kan ju tolkas olika, men inte veckovis:) tycker det är mkt märkligt att polaris kan ta detta på garantin....men inte ett par spräckta fotsteg. att kolla kedjespänningen trodde jag var en självklarhet för alla skoterägare...
 
E

ejwbegysv

Jo jag har 2 gånger spännt kedjan för hand som man har gjort i urminnes tider, men ÅF:en som lagade skadan sa att det var svårt att spänna dessa eftersom "klacken" som spänner kedjan lätt fastnar och du blir då lurad att den är spänd..