rmk pro 800 155" 2011

bkr___

Välkänd medlem
19 aug 2009
142
0
6
Luleå
Nej, absolut inte nöjd, rent motormässigt, chassiet är dock grymt!


Var idag ute och körde, mycket skog och uppför, gick sjukt dåligt och bluddrade på låga var nästan hela tiden, ibland kunde den sprätta till och gå bra, på höga varv gick den dock bra, men då bogga den och dog av som vanligt,
vid låga var låter den precis som när man får motorlampa och maskin gå ner på varv.
De boggade sig även vid lite längre fullgas repor, då kunde jag ligga på fullgas och allt var frid och fröjd men plötsligt slår den ner på varv och varvar bara 6000 varv. Nu har jag ett maxvarv på 8550 helt plötsligt oxå.

Även på tomgången spökar den, ligger på 700 varv och displayen blinkar och har sig,

Det skramlande oljudet jag pratat om tidigare kommer från variatorn, lever om som fan.


Ska ring ÅF och boka tid till veckan så får dom gå igenom hela maskin.

Värt att nämn är att jag provade polarens PRO oxå, känns som 2 olika maskiner, hans är betydligt mycket rappare på gasen och har en helt annan karaktär.

Någon annan som upplevt något liknande? eller vet vad det kan vara?
 

eritor

Välkänd medlem
17 aug 2004
208
2
16
40
Pajala
Nej, absolut inte nöjd, rent motormässigt, chassiet är dock grymt!


Var idag ute och körde, mycket skog och uppför, gick sjukt dåligt och bluddrade på låga var nästan hela tiden, ibland kunde den sprätta till och gå bra, på höga varv gick den dock bra, men då bogga den och dog av som vanligt,
vid låga var låter den precis som när man får motorlampa och maskin gå ner på varv.
De boggade sig även vid lite längre fullgas repor, då kunde jag ligga på fullgas och allt var frid och fröjd men plötsligt slår den ner på varv och varvar bara 6000 varv. Nu har jag ett maxvarv på 8550 helt plötsligt oxå.

Även på tomgången spökar den, ligger på 700 varv och displayen blinkar och har sig,

Det skramlande oljudet jag pratat om tidigare kommer från variatorn, lever om som fan.


Ska ring ÅF och boka tid till veckan så får dom gå igenom hela maskin.

Värt att nämn är att jag provade polarens PRO oxå, känns som 2 olika maskiner, hans är betydligt mycket rappare på gasen och har en helt annan karaktär.

Någon annan som upplevt något liknande? eller vet vad det kan vara?
Tråkigt att du har problem, men jag är övertygad om att det bara är enkla fel att åtgärda. För det första så är dina variatorer helt feljusterade, om du ser maxvarv på 8550 och sen att den boggar ner sig till runt 6000 är pga du träffar varvstoppet, du har helt enkelt för lite vikt i primärvariatorn, byt antingen till 10-68 vikter eller 11-66. Jag skulle rekommendera dom senare, dock lite kostsammare vikter.
Sen gällande tomgången måste din återförsäljare justera tomgången och kan samtidigt kolla och eventuellt justera TPS signalen.
Efter dessa två mycket enkla operationer så törs jag nästan lova att din maskin kommer gå som din polares!
 

bkr___

Välkänd medlem
19 aug 2009
142
0
6
Luleå
VI får vekligen hoppas att de är så lätt :D


Det konsitga är att jag har över 100 mil på maskin och förs nu som den beter sig så här, bortsett från några boggnignar tidigare.

Problem med tomgång och att den går dålig på låga varv är inte heller konstant, det händer ju att den går bra ibland också.

När det gäller maxvar så har jag ju inte legat på dom varven tidigare, och jag har inte gjort några ändringar på variator sidan alls. Så varför börjar den helt plötsligt bete sig så?

När det gäller viktning ska dom väl komma rätt viktade från ÅF så då bör ju han bekosta rätt vikter?
 

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
Många som har motorproblem fortfarande?

Säljer ju M8:an i dagarna och är en polaris kille i grunden men är motorproblemen kvar blir det en M8:a till för mig.
 

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
Okej, blev lite sugen på att kanske boka en ny RMK om dem fått till motorn, iofs kommer det ut en M8:a närmare mig så kommer jag inte att kunna låta bli, absolut underbar maskin.


Verkar vara ungefär som tidigare med polaris, vissa går och går, andra går aldrig....
 

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
Hmm tål attfunderas på, polarn kör ju en M:)a -2011 går kanonbra hans maskin måste jag säga.

Krillnecks, plockade du ut din i Burträsk?
 

stette

Välkänd medlem
11 aug 2009
182
0
6
Skellefteå
VI får vekligen hoppas att de är så lätt :D
När det gäller viktning ska dom väl komma rätt viktade från ÅF så då bör ju han bekosta rätt vikter?
Det sitter inte rätt vikter i dom.. snacka med din ÅF och säg att dom byter vikter och att dom ska stå för den kostnaden, har man köpt en skoter för 140k ska det sitta rätt vikter i den!. Och jag kan rekomendera 10-68 vikter det funkar för mig.

Och visst kör du med 95 pluggen ? jag anväder alltid den, för mycket sprit i 98 nu och dom e jävligt känsliga.
 

bkr___

Välkänd medlem
19 aug 2009
142
0
6
Luleå
Kör just nu med 98 pluggen, körde 95 pluggen tidigare och tanka 98, fick motorlampor titt som tätt då, sen bytte jag och då har den gått bättre fram till nu.

Vilken plugg och vilken soppa kör alla med?
 

bkr___

Välkänd medlem
19 aug 2009
142
0
6
Luleå
och de funkar bra för dig?
känns som att om problemen har att göra med vilken plugg man har bör det ju vara genomgående och likadant för alla, jag kör 160ohm och tankar 98 men min går ju som sagt inte bra.

Någon annan som har problem med att den boggar när man lägger ner skotern till höger?
 

bkr___

Välkänd medlem
19 aug 2009
142
0
6
Luleå
haha okay, kan ju ligga nånting i att de är de man ska köra med, polarn kör med 95 oktan och låg oktans pluggen och hans går då hur bra som helst så, menmen ska försöka få min till åf nu så får dom gå igenom o se vad dom tror, nånting är då väldigt galet med min :p
 

DahAntee

Välkänd medlem
28 feb 2005
133
0
16
Norr och Västerbotten
Min Assault går som en dröm, det blir blandad mat till den beroende på vad som finns i pumparna där jag hamnat, men alltid 160ohm:s pluggen. Hade några enstaka DET under de 30 första milen (då endast på 98 oktan), efter första servicen så är de som bortblåsta.

Var ruskigt nervös att byta från BRP till Polaris, men som det är nu, efter 100 mil, så är jag bara ett stort leende. Förutom att jag efter varje tur kollar efter sprickor då....
 

Twin_power

Välkänd medlem
1 jan 2000
296
0
16
Ånge
Kör oxå non etanol pluggen med 95 oktan och har INGA problem med motorn.
Kanon motor som går bra och drar lite olja!