Lindade pipor?

Polaris Matte

Välkänd medlem
16 jan 2010
402
0
16
Varför lindar man pipan? är det för att skydda mot värme på nåt vis eller?, vad ska man använda när man lindar den?:hmmmm2:

J.Eriksson

Välkänd medlem
30 apr 2010
986
1
16
Boden
Det ska hålla värmen inne och ge bättre effekt, inte mycket men lite är det nog. Du kan ju förstårs använda det till "värmeskydd" också. Använd "avgasbandage" eller vad det nu heter men inte Biltemas, det brinner upp!

Polaris Matte

Välkänd medlem
16 jan 2010
402
0
16
det står alltså avgasbandage på förpackningen?.. hur tjockt lager ska man linda ..och vart ska man börja och sluta på pipan?

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
du lägger 1 lager men du lindar lite omlott, lägg dit bandaget fuktat så drar de ihop sig när de torkar. använd handskar är ett hett tips. Och biltemas funkar ypperligt, körde med det på mina duppelpipor på sx:en, funkade skitfint brann inte upp.

J.Eriksson

Välkänd medlem
30 apr 2010
986
1
16
Boden
du lägger 1 lager men du lindar lite omlott, lägg dit bandaget fuktat så drar de ihop sig när de torkar. använd handskar är ett hett tips. Och biltemas funkar ypperligt, körde med det på mina duppelpipor på sx:en, funkade skitfint brann inte upp.
Hmmm...Jag vet en som hade det på en motorcykel och dom började ryka lukta bränt och brändes upp, jaja. Tycker det är snyggare om du börjar vid burken och lindar mot cylindrarna.

Polaris Matte

Välkänd medlem
16 jan 2010
402
0
16
vad kan de kosta, och hur mkt effetkt ger det?...kan va bra och vetahur mkt det ger om man ska lägga ut en massa pengar på det

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.494
397
83
Malå/Adak
Beror väldigt mycket på vilken motor det är, jag lindade SLP-pipan på min Dragon 700a och det märktes definitivt. Det kanske inte gav något efter 20sekunders fullgas men den svarade betydligt bättre på gas efterssom pipan alltid var varm. Köpte bandaget hos dalhems tror jag, (elelr om det var motornord), 250kr rullen för 25mm bredd men det var ju tre år sen.

Polaris Matte

Välkänd medlem
16 jan 2010
402
0
16
ok så det blir alltså inge mer effetkt än när den är naturligt uppvärmd!?...i sånna fall värkar de ju lite slöseri med pengar för min del som inta har så bra ekonomi :p:p..
Någon som vet nåt annat trimm som är väldigt billigt och som åtminstone ger någon/några hk till?

N

N_w

har man lite ekonomi så är det svårt att rekomendera något, om du inte är duktig på att fila?. Tänker då på att du portar cylindrarna.. men för att det ska ge jämarns med effektökning ska man ju ha en anpassad pipa då.. men det ger självklart effekt att fila överströmmarn + avgas (om man gör det rätt och med måtta)

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.494
397
83
Malå/Adak
ok så det blir alltså inge mer effetkt än när den är naturligt uppvärmd!?...i sånna fall värkar de ju lite slöseri med pengar för min del som inta har så bra ekonomi :p:p..
Någon som vet nåt annat trimm som är väldigt billigt och som åtminstone ger någon/några hk till?
Grejjen är ju att en vanlig motor kan behöva upp till 15-20 sekunders fullgas innan den ger full effekt, och hur ofta håller du fullt i 20 sekunder?
Med isolering kanske du halverar detta och då har du ju alltså i realiteten ökat toppeffekten under dom förutsättningarna du oftast kör utan att det för den skull syns i en dynorepa där dom bromsar tills den ger full kräm oavsett hur länge det tar.

Är det till Indy 400an du funderar på grejer så kan du nog egentligen glömma allt, finns egentligen inga billiga sätt att få mer åka med, se till att variatorerna är friska och fräsha och linjerade, att motorn går som den ska osv. Även om du trimmar för 10 papp så blir det inte många kusar till........

Polaris Matte

Välkänd medlem
16 jan 2010
402
0
16
så du menar alltså att den kommer upp i topphastighet fortare. det verkar ju skit bra :) så den blir typ lite rappare påå gasen då också eller?

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge
ja har en liten fråga angående biltemas avgasbandage alla säger att det är värdelöst och att det luktar apa men jag har inte haft det minsta problem med det och har kört med det i 3 vintrar nu är det att folk inte kan eller säger dom bara det

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
Biltemas alu avgasbandage var inge vidare iaf... Flagnade och såg förjävligt ut efter några månader...
Men tror deras vanliga bandage är helt ok!

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Biltemas alu avgasbandage var inge vidare iaf... Flagnade och såg förjävligt ut efter några månader...
Men tror deras vanliga bandage är helt ok!
Biltemas bandage är för brett för att linda pipor med, visst går det men det blir inge vidare..

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge
alu bandage har fått väldigt dålig kritik så om det är de alla tjabblar om så håller ja med själv kör ja med det här glasfiber bandage

Jääpääh

Välkänd medlem
18 sept 2009
644
3
16
Malungsfors
Kör man mycket pudersnö eller tävlar och ligger i sprutet och har en skoter som skyfflar på snö på pipan när man dyker ner i snön/ blir nersprutad, exempelvis en ski-doo rev med ventilationshål precis framför kröken på pipan ger detta en snabb nedkylning av avgaserna i precis fel tillfälle (Då man dyker ner i pudret och det går lite tungt) vilket medför en kort effektförlust. har man då bandage eller annat skydd på pipan så klarar du dig bättre från denna hastiga nerkylning,

Rätta mig om jag har fel, / Jeppe