arctic HCR 800 11 inkörning

tvåtaktare

Medlem
30 jan 2011
26
0
1
Norr om polcirkeln iaf
det sitter orange&orange fjädrar i den, däremot vet jag ej om drevningen är från 2009, hade dom annan drevning? iaf så fick jag den att varva 8100-8200 idag när utetempen sjunkit betydligt...tydligen så är 73g lite för tunga i original utförande iaf... vilken helix sitter i standard?

Nån som provat flytta om i boggin som nån länkade till tidigare i tråden? resultat?
Enormt sugen nu att beställa grejer till variatorn men vad ska man satsa på??
 

tullan

Välkänd medlem
1 jan 2000
208
0
16
Vad är inkörningsperioden på denna motor? Räcker det att blanda i en skvätt olja i första tanken?
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
47
Luleå
drygt 50 mil innan moton går som bäst stämmer nog bra.
Har ni/åf ställt ner oljepumpen på servicen?
min får runt 4% olja nu det räcker med 1.7-1.8% bara den justeringen ger nog 5hk
 

Snöån

Välkänd medlem
14 mar 2006
720
1
16
Dalarna
drygt 50 mil innan moton går som bäst stämmer nog bra.
Har ni/åf ställt ner oljepumpen på servicen?
min får runt 4% olja nu det räcker med 1.7-1.8% bara den justeringen ger nog 5hk
jag fråga om olje förbrukningen då jag lämnade min på service men den skulle ligga där sa dom (3% + mätte ej exakt)
dock så nu efter service så tar den mindre olja har dock inte gjort nått åt pumpen själv då den nu ligger för mig inom ok nivå.
troligtvis ställde dom ner den på servicen lite men sa inget ! nån annan förklaring har jag inte.
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
47
Luleå
klart dom vet att den inte ska ha 3%, isåfall är det ju fel i varenda servicemanual som rekommenderar 2%
med en bra olja kan man säkert gå ner till 1.3-1.4% utan problem
2% är med marginaler!
om den år hård på remmar be dom schimsa om korset
samt ventilera......tycker det känns som rena rama pizzaugnen under huven, det blir rejält hett.
 

Snöån

Välkänd medlem
14 mar 2006
720
1
16
Dalarna
har ventat den redan och ja hett som fan under huven men vart bätter med frogzskin på sidopaneler och framför variatorn.
shimsa korset ! har redan bra mått mellan rem och skiva eller varför ska det shimsas ?
ang olja så ska jag mäta upp exakt vad den tar vid tillfälle men tror inte att dom bryr sig om den tar för mycket olja alt inte vet.
dock sak ingen dömas innan jag mätt exakt men tycker som sagt att den tar mindre nu.
 

tullan

Välkänd medlem
1 jan 2000
208
0
16
kör alla på arctics olja eller har nån provat nån annan? Tycker den ryker och luktar rätt mycket. Vet någon hur aspens 2t olja är?
 

froost

Medlem
13 okt 2008
18
0
1
Mora
Jag frågade min ÅF om jag kunde åka på annan olja än arctics då den luktar osv.
Då sa han att garantin ryker..

Jag har dock en Crossfire 800 2011
 

fiskvik3300

Välkänd medlem
5 jan 2006
272
0
16
Fiskvik / Bergsjö
ja så kan ja tänka mig att det är.. men ja tänker fan inte betala nära 700kr för 3,75l olja när den säkert inte ens är ett dugg bättre. tänk på hur hårt en motorsåg får gå. kallstarter i minusgrader me fulla varv direkt å hela dagar under sommaren på maxvarv
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
47
Luleå
Jag frågade min ÅF om jag kunde åka på annan olja än arctics då den luktar osv.
Då sa han att garantin ryker..

Jag har dock en Crossfire 800 2011
sånt där är ju ren bullshit!
Så länge du kör med en olja som har samma specificering som originaloljan så kan dom inte hävda att garantin ryker. Däremot om du kör på olja av lägre kvalité än den som förespråkas och du får ett haveri som kan härledas till olja av undermålig kvalité så kan dom hävda att haveriet INTE är ett reklamationsärende utan pga oljan
 

froost

Medlem
13 okt 2008
18
0
1
Mora
Kanoners forre, då ska jag inte köpa en droppe till arctic olja :)
Hört att många kör med statoils olja? vet du om den är bra?
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
47
Luleå
Kanoners forre, då ska jag inte köpa en droppe till arctic olja :)
Hört att många kör med statoils olja? vet du om den är bra?
Den sägs vara helt ok. Är den inom samma spec som Arctics egen så ska den nog funka.
Sälv kör jag på Texaco Motex 2TSX tror jag den heter, köper för 72.5kr litern med diverse rabatter.
Fast har tänkt testa Motuls ester baserade 2T olja som ska vara extremt bra, får den för övrigt för 60kr litern med diverse mängdrabatter.
 

der_sturm

Välkänd medlem
30 nov 2007
244
1
16
Östersund
3,8l/milen tog min CF8 med 57mm-matta i fredags och det var 90% friåkning med tejpad gas.
Inte mycket att gnälla på det inte.
Kör man led så tar den lite drygt litern som du säger.
Då är ju våra rätt lika då, och det får ju anses som normalförbrukning för sån körning.