arctic HCR 800 11 inkörning

Snöån

Välkänd medlem
14 mar 2006
720
1
16
Dalarna
verkar som dom vill ta rem vid riktig körning. märkte du nån skillnad på varv eller växling med 060 remmen mot 046 ?
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
känns som att den den vill växla på för fort med 060 faktist.märkte det när jag var å körde en sväng idag. hoppade först upp i 8200 men ville nästan tappa lite ibland.
växlar inte lika sött som med 046.

sen är det nåt som rasslar i variatorerna nu också.
hela tiden när den är ikopplad(håller gas)
hörs inte vid hårt gaspådrag eller broms..

ska se om jag missat nå fransar från senaste remmen.
den nya har då ingen frans så det är de inte.

men kan ju ha missat någon stanns.
 

Snöån

Välkänd medlem
14 mar 2006
720
1
16
Dalarna
känns som att den den vill växla på för fort med 060 faktist.märkte det när jag var å körde en sväng idag. hoppade först upp i 8200 men ville nästan tappa lite ibland.
växlar inte lika sött som med 046.

sen är det nåt som rasslar i variatorerna nu också.
hela tiden när den är ikopplad(håller gas)
hörs inte vid hårt gaspådrag eller broms..

ska se om jag missat nå fransar från senaste remmen.
den nya har då ingen frans så det är de inte.

men kan ju ha missat någon stanns.
Brukar vara så med dom "hårdare" remmarna att dom inte växlar lika bra.
Antar att du kollat linjering och offset ? vad säger din åf om problemet ?
Jag kom ca 40mil på första andra håller än men mindre snö nu har även fixat lufthål och monterat shiftass. ska montera lättare vikter i morgon (70g) för att få varven där dom ska vara (sjönk vid mont av sa)
 

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
Bromsad idag och kommer i nästa nr av Snowmobile. Intressant med ny effekt mot 2010!
 

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
159,7 var nog en 2010. 165hp och 800cc blir för mkt för att kunna säljas med garanti idag, om 4-5 år kanske tekniken tillåter det.
Jag tror för övrigt att det är en tidsfråga innan någon handlare tvingas köpa tillbaka en skoter till fullpris för att lurat en kund på effektstyrkan.
Många köpare handlar skoter med effekten som 1'a betydelse, för att jämföra med tex. en båtmotor som har 60hk på kåpan men är en fejkad 50hästare, ny pelletskamin med uppgiven effekt på 15kw men generalagenten vet att den bara ger 11kw, 60amp batteri som bara har 49amp, mm.mm. Man får inte luras i Sverige.
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Jo det är ju surt om motorn lämnar nått annat/lägre än vad ÅF sagt. Men man kan säkert få nån bänk att visa rätt siffror.
 

tvåtaktare

Medlem
30 jan 2011
26
0
1
Norr om polcirkeln iaf
Är också sugen på variator mod, hade 77g på den men fick inte varven över 8000, böt igår till 73g men fick inte upp varven nämnvärt, tycker variatorerna inte alls lirar. skickade för övrigt en rem till remhimlen idag, å den hade alldeles för få mil i livet. iof plågades den mycket hårt idag :) Har mailat rktek ang deras v-kitt. väntar på svar. PF har v-kitt för 3500 då ingår shift ass, vikter, fjäder. Blev också sugen på rktek topp och ett y-rör. med dessa mod skall inte en controllbox behövas.

Kul å se vad bänken säger om 160+ hästar....
 

Snöån

Välkänd medlem
14 mar 2006
720
1
16
Dalarna
Är också sugen på variator mod, hade 77g på den men fick inte varven över 8000, böt igår till 73g men fick inte upp varven nämnvärt, tycker variatorerna inte alls lirar. skickade för övrigt en rem till remhimlen idag, å den hade alldeles för få mil i livet. iof plågades den mycket hårt idag :) Har mailat rktek ang deras v-kitt. väntar på svar. PF har v-kitt för 3500 då ingår shift ass, vikter, fjäder. Blev också sugen på rktek topp och ett y-rör. med dessa mod skall inte en controllbox behövas.

Kul å se vad bänken säger om 160+ hästar....
77g vad kör du då med för fjäder/fjädrar ? själv har jag satt i 70g nu.
håller med är nått som inte stämmer i v-setupen reagerar inte riktigt på förändringar som det borde. shift ass. provade jag men tog bort det igen då den gav okonsikvent växlande.
 

der_sturm

Välkänd medlem
30 nov 2007
244
1
16
Östersund
5-8 liter i förbrukning var det nån som skrev här ovanför, det är isf bra mycket mer för HCR då än för min Crossfire, för min tar 3-4 lit milen vid hård puderåkning och ända ner mot 1 liter vid lugn ledåkning
 

Snöån

Välkänd medlem
14 mar 2006
720
1
16
Dalarna
5-8 liter i förbrukning var det nån som skrev här ovanför, det är isf bra mycket mer för HCR då än för min Crossfire, för min tar 3-4 lit milen vid hård puderåkning och ända ner mot 1 liter vid lugn ledåkning
som sagt förut så har då min tagit över 6 iaf (dunk tankning ej exakt) är ju lite mer matta att dra runt men brukar inte skilja så mycket .....
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
sista bromsningen hos dyno tech gav bara 154.5 hp , visserligen en ny maskin men det finns ju inget inkörningprogram så det borde stämma , etecn gav mer trots att den var i "break in mode" , har dom sänkt effekten så ger den bromsad här i sverige just över 150 enligt mina erfarenheter ... snart vet vi
 

AlexM

Välkänd medlem
4 okt 2009
552
1
16
Boden
5-8 liter i förbrukning var det nån som skrev här ovanför, det är isf bra mycket mer för HCR då än för min Crossfire, för min tar 3-4 lit milen vid hård puderåkning och ända ner mot 1 liter vid lugn ledåkning
3,8l/milen tog min CF8 med 57mm-matta i fredags och det var 90% friåkning med tejpad gas.
Inte mycket att gnälla på det inte.
Kör man led så tar den lite drygt litern som du säger.