arctic HCR 800 11 inkörning

fiskvik3300

Välkänd medlem
5 jan 2006
272
0
16
Fiskvik / Bergsjö
nöjd som fan med m8an jag.går skitfint.dock ett problem dök upp i dag.
dikeskörning.ville bluddra och tappa ibland.tror det var att det isade igen insuget med allt puder+ånga.

nån som känner igen sig.

26 mil nu.ska boka service i morgon.hämtade skotern förra torsdagen;)
hände mig å i förrigår, åkte väldigt sakta en långre stund i 80-90cm puder så de byggde upp snö på huven å luftintagen.
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
idag fick den bekänna färg iaf.fyfan va den fick smaka;)

7.5 liter milen.

är dock nöjd över oljeförbrukningen.2.6 verkar min ligga på.
8dl olja på 30 liter soppa.

men jag tycker endå den vill till att ryka ibland.rätt vad det är så ryker den osså luktar det gift och går knappt att andas när man står breve.


jo.förresten.remmen ser fortfarande fin ut;)
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
i kronogård.inte långt ifrån en meter snö.
mycket fastkörningar osv.
vad tycker du är "ball" körning då?

att spåra i 1 meter blötsnö är väll enormt mycket lättare än i 1 meter puder?

eller är det att åka i ringar på en åker?
 

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
hahaha klart klart lättare spåra i blötsnö men tänkte mera på att köra i skogen, inte lika ball utan någon botten, mindre skoj när man ska hålla pluggen och det finns stubbar, sten osv som ska åkas över.

Tur vi alla är olika

Lite väll offtopic.
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
tror inte jag förstår vad du menar med ball?fegt/töntigt tolkar jag det som...

ajja skit samma.

längtar till det blir annat före iaf.driver ju inte så bra i det här sockret......


nån som har funderat på variatorkit?borde finnas en del att hämta där tycker man.
 

Snöån

Välkänd medlem
14 mar 2006
720
1
16
Dalarna
tror inte jag förstår vad du menar med ball?fegt/töntigt tolkar jag det som...

ajja skit samma.

längtar till det blir annat före iaf.driver ju inte så bra i det här sockret......

nån som har funderat på variatorkit?borde finnas en del att hämta där tycker man.
har inte kört så mycket än och inget vidare före heller men känns som det finns mer att hämta i variatorerna.
måste dock köra mer och i "rätt" före innan jag vet vad jag vill ha.
har kört med supertipp vikter förut på AC med gott resultat så det kan vara en väg att gå.
har dock insett att jag måste byta skidor då jag tycker att orginal suger (m8 ej hcr).
ska även på med en offset riser för lite bättre känsla.
annars nöjd dock ovan med maskinen efter att kört rembytare i några år.
hör gärna av dej om du mixtrar med variatorerna så kan vi dela lite erfarenheter.
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
tänkte själv tillverka en offset riser själv.plattjärn med 6 hål och en blockhöjjare.var tanken.lär väll landa på någon ynka hundring istället för stora 1000lappen å lite till för en "riktig".

körde själv xp innan m8an.senast freeride.
styrningen tar några mil innan man kommer överens med m8an.var väll främst det jag reagerade på.

jag är inte någon bra variatortrimmare så blir nog att ta hem ett färdigt kitt för mig.kanske justerbart så man kan justera toppvarvet enkelt bara.

skidorna tycker jag duger men har lite dåligt flyt i det lösa.tror dock inte att jag ska byta.bär skidorna för bra så blir den ju svårare att bryta omkull istället.sattsar hellre på helsystem eller liknande.slps system lättar ju drygt 9 kg och ger endå lite pulver.men boondockerboxen kostar ju sin slant den också,
har börjat med att köpa en slp slutburk iaf.lättar väll 5 kg har jag för mig.
 

Snöån

Välkänd medlem
14 mar 2006
720
1
16
Dalarna
tog höjarn med i samma paket som lite annat över pölen vart inte så blodigt då har inte tid att mecka en själv men ja det blir som du säger billigare.
problemet med att köpa ett färdigt v-kitt är väl det inte finns många som är gjorda för den höjden vi kör på eller ens några.
tycker inte heller att dessa "kitt" ger det dom kostar.. ja ja får se vad man hittar på blir då mest körning den närmsta tiden innan man kört in sig på den.
och ja styrningen är det jag inte har hittat hem på än bråkar lite men kommer mer. har inte provat att justera nått än ska ta mig tid och testa lite snart vad det gäller fjädring och i vilket läge jag ska ha skidorna. tycker dock att std skidorna har en tendens att kana ibland och det hatar jag därför åker slp pp på och då får man samtidigt lite mer bärighet som jag gillar och tycker det är lättare att skråa med dom då dom skär bättre.
har du sett några bromsningar med slp system ? tror inte jag kommer att investera i det helsystem och bd blir dyrt men men man vet ju i feb. sitter man och kollar vad som man kan hitta på för att få mer power.
 

fiskvik3300

Välkänd medlem
5 jan 2006
272
0
16
Fiskvik / Bergsjö
skriv gärna in här om de är nån som donar me variatorerna,, funderar på nån annan setup jag med. tycker maskin känns brutalt stark , ja skulle villa ha lite lägre tillslag + att den växla på lite hårdare. Hur mycket varvar era vid full acc?
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
47
Luleå
tänk gärna på att om ni viktar på primären att vid havsnivå så kommer den att orka med mycket mer än vid höghöjdskörning.
Det verkar som att sekundären behöver åtgårdas, ska sätta ett lager där till att börja med och se hur växlingen blir.
Jag upplever det som att backshiften känns lite seg.
Tycker även denna vikt verkar intressant, feedback på denna uppskattas
http://heelclickerclutching.com/snowmobile/arctic-cat/drag-fly-primary-kit.php
 

snowmobileking

Välkänd medlem
27 okt 2010
346
0
16
Piteå
Frågar igen om någon tycker deras hcr ingen annan skoter går sakta? Kan någon om ni har tid kolla vad eran m8 hcr 2011 varav då ni kör 70 km/hr?
 

snowmobileking

Välkänd medlem
27 okt 2010
346
0
16
Piteå
du kan ju kolla med smp, pfracing, pe performance
Sickar en liten bild på vad som hände för någon dag sedan, 5 påäng som gissar rätt på vad som häntbild.jpg