arctic HCR 800 11 inkörning

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
lite märkligt att en m8 -11 hos mulle ger 146hk i bänken och en annan ger 157hk hos pf racing ??
olika mappningar på samma årsmodeller??
Bara att jämföra bränsle flödet, går den så fett blir det den effekten, går den snålare blir det en annan.
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
47
Luleå
Bara att jämföra bränsle flödet, går den så fett blir det den effekten, går den snålare blir det en annan.
Du har inte bromsat nån M8 eller crossfire8 -11?
F8 har annan mappning än M8/XF8
Kollat bränsletryck?
Kan säkert variera rätt mycket mellan olika maskiner är väl mesttroligt samma bränsletrycksregulator som tidigare årsmodeller och den kunde variera rätt mycket
 

Reppa

Välkänd medlem
2 dec 2007
200
0
16
Mbgt
F8 har väl annan pipa och luftburk också, har sett att dom lämnar lite mindre effekt på USA bromsningar än cf/m modellerna.
 

JohanAc

Välkänd medlem
17 jan 2007
250
0
16
47
Lycksele
www.inlandets.se
Verktyg fick ja med å. verkar vara väldigt olika på ÅF hurvida dom tycker man ska köra på orginal olja, nu ha ja inte frågat min så ja vet inte va han säger. Kärringen min åker en rmk 600 11 å vi fick me aspen 2t olja 1 dunk när vi köpte den iaf, polaris lär väl ha egen olja dom me antar ja?
Förmodligen har handlaren större marginaler på Aspenoljan å vill bli av med den, därför dom skickar med den utan kostnad ;)
 

JohanAc

Välkänd medlem
17 jan 2007
250
0
16
47
Lycksele
www.inlandets.se
lite märkligt att en m8 -11 hos mulle ger 146hk i bänken och en annan ger 157hk hos pf racing ??
olika mappningar på samma årsmodeller??
Ingen som tänkt på att olika bänkar visar olika resultat?....en bänk visar 163, en annan 147 osv....
Hästkrafterna på en specifik skoter från en viss bänk säger NADA....däremot när man samtidigt bromsar flera maskiner i samma bänk och jämför dom, då får du en hum om skillnaden iaf
 

JohanAc

Välkänd medlem
17 jan 2007
250
0
16
47
Lycksele
www.inlandets.se
Ja det verkar inte som att de svarar på mail..
De har inte svarat än.

Går ju att ringa, men jag vill ha svar svart på vitt på mail ang. oljan osv.
Arctic Cat / KGK Motor AB hänvisar alla frågor till auktoriserade handlare. Dom har själva fullt upp med att serva ÅF med info och problemlösning. Så ytterst tveksamt att en konsument får svar från generalagenten direkt.
 

tullan

Välkänd medlem
1 jan 2000
208
0
16
jag kom 21 mil på 40 liter i helgen och 8,5 dl olja. Kört både led och lekt i lössnön. Detta med en crossfire 11 med 57 mm matta. Tycker det är riktigt bra!
 

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
Ingen som tänkt på att olika bänkar visar olika resultat?....en bänk visar 163, en annan 147 osv....
Hästkrafterna på en specifik skoter från en viss bänk säger NADA....däremot när man samtidigt bromsar flera maskiner i samma bänk och jämför dom, då får du en hum om skillnaden iaf
Lågt, hänger man 40.00 kilo på bromsarmen står det naturligtvis 40.00kg i datorn. Kan du tänka dig en blocket annons "Dyno Säljes", visar tyvärr 10% för lite. En dyno är ett mätverktyg med stor precision.

Jag kan även dra en sann Norge historia om norrmannen som besökte mig efter att ha bromsat på 3 olika ställen tidigare i sin jakt på bekräftelse. Istället för att dra sin skoter på släpvagn land o rike runt kunde han lika gärna ha med sig en en vikt i bagaget och kontroll vägt olika dyno bänkar istället.
 

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
Den F8 som bänkades är från Mora området, en helt vanlig som kan representera din din eller din skoter.
 

Byarno

Välkänd medlem
6 mar 2008
674
0
16
46
Piteå
m.facebook.com
Funderade bara på om det var den som var med i tidningen, den kördes tydligen på 95oktan under testet läste jag!! det var därför jag undrade... nu (idag) läste jag att du skrivit tidigare att den ni bromsade kördes på 98oktan.
 

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
Idag körs samma skoter igen, EXT F8 2011 och dagsformen på motorn var idag 144hp / 7900 0,72Bsfc.
Med PowerComander nermappad till 0,63 Bsfc 150hp / 8100.
Nästa steg blir D&D Y-krök med std avg. system och slutligen hela D&D systemet.
 

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
Ägaren monterar själv D&D Y-kröken och första körningen ger 146hp, men visar sig att han monterat den upp o ner. Rätt monterad ger den 150hp alltså inget mer på topp men 3-4 hp mer på högre mellanregistret. Inget behov av om mappning.
(y-kröken är nästan symetrisk utvändigt sett)
 

froost

Medlem
13 okt 2008
18
0
1
Mora
Blir nästan sugen och testa min "Crossfire 8 2011" hos dig mulle.
Så man får allt svart på vitt :)
Fast man kanske ska ha mer mil än 35-40 på mätaren först?