arctic HCR 800 11 inkörning

snowmobileking

Välkänd medlem
27 okt 2010
346
0
16
Piteå
Ja de är bara till att bekänna nu är första remmen slut efter ca 48 mil, ska ringa åf imorgon och se vad han har att säga om saken
 

MR600SX

Välkänd medlem
22 aug 2009
348
0
16
Luleå
Ja de är bara till att bekänna nu är första remmen slut efter ca 48 mil, ska ringa åf imorgon och se vad han har att säga om saken
48 mil känns som om det vore nåt fel. Kolla hur linjering och variatorer ligger till. Du får nog en ny rem skulle jag tro.
 

Frahl

Välkänd medlem
31 dec 2009
471
4
18
Piteå
ÅF i övik sa till oss när vi hämtade ut en M8 att det inte spelade någon roll vilken olja man körde för garantin, han sa heller inget om att man skulle blanda extra i tanken utan att dom hade ställt på pumpen extra till första service istället. Nu vet jag väl inte hur mycket dom är att lita på men det var infon vi fick. Fick ni med några verktyg med era -11or förresten? Dom sa att dom nya levereras helt utan verktyg, enda som följde med var float-pumpen.
 

Tokig

Välkänd medlem
1 jan 2000
698
1
18
Västerbotten
ÅF i övik sa till oss när vi hämtade ut en M8 att det inte spelade någon roll vilken olja man körde för garantin, han sa heller inget om att man skulle blanda extra i tanken utan att dom hade ställt på pumpen extra till första service istället. Nu vet jag väl inte hur mycket dom är att lita på men det var infon vi fick. Fick ni med några verktyg med era -11or förresten? Dom sa att dom nya levereras helt utan verktyg, enda som följde med var float-pumpen.
Jag fick då med Verktyg. Så det ska du också ha!
 

fiskvik3300

Välkänd medlem
5 jan 2006
272
0
16
Fiskvik / Bergsjö
Verktyg fick ja med å. verkar vara väldigt olika på ÅF hurvida dom tycker man ska köra på orginal olja, nu ha ja inte frågat min så ja vet inte va han säger. Kärringen min åker en rmk 600 11 å vi fick me aspen 2t olja 1 dunk när vi köpte den iaf, polaris lär väl ha egen olja dom me antar ja?
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
47
Luleå
Klart man ska ha med verktyg.
Frahl:Har du kollat i dynan precis innanför öppningen, där ska det ligga en påse med verktyg. Annars prata med din åf.
Vad gäller oljan så fick jag höra att oljepumpen kan kärva när den är ny så den går långsamt tillbaka och därav få mer olja men att det brukar "gå till sig" och att pumparna är ställda mellan 1.9-2.5% från fabrik.
Min tog 4% i början, senaste tanken bara 1.9% utan att pumpen är rörd. Får se om den håller sig runt 2% annars lämnar jag in den så får dom kolla om pumpen kärvar
 

snowmobileking

Välkänd medlem
27 okt 2010
346
0
16
Piteå
48 mil känns som om det vore nåt fel. Kolla hur linjering och variatorer ligger till. Du får nog en ny rem skulle jag tro.
Jo var inn idag innan jag for till vuogga och schimsa ut sekken lite fastänn den stod rakt enligt de nya linjeringsverktyget, så nu får vi se hur de går ihelgen
 

Frahl

Välkänd medlem
31 dec 2009
471
4
18
Piteå
Kollat dynan, dynväska, ryggsäcken, styrväskan och googleväskan efter verktyg och hittade inget, när jag frågade han om verktyg sa han bara att det inte följer med verktyg på den här modellen. Har aldrig riktigt litat på den säljaren iofs, och personligen hade jag aldrig köpt en skoter från det stället. Följde med en polare dit och ställde dom frågor som vi tyckte kunde vara bra att veta vid nyköp då han var alldeles för uppspelt av köpet för att veta vad han skulle fråga (enfast han kört skoter betydligt längre än mig). Känner ändå att man vill kolla upp lite såna här grejer innan jag skjutsar upp han på 50mila servicen så han har lite kött på benen.

Någon annan som har haft problem med hel/halvljusknappen btw? Knappen fastnade på helljus efter första provkörningen och det känns som att något släppt där bakom.
 

Snöån

Välkänd medlem
14 mar 2006
720
1
16
Dalarna
Kollat dynan, dynväska, ryggsäcken, styrväskan och googleväskan efter verktyg och hittade inget, när jag frågade han om verktyg sa han bara att det inte följer med verktyg på den här modellen. Har aldrig riktigt litat på den säljaren iofs, och personligen hade jag aldrig köpt en skoter från det stället. Följde med en polare dit och ställde dom frågor som vi tyckte kunde vara bra att veta vid nyköp då han var alldeles för uppspelt av köpet för att veta vad han skulle fråga (enfast han kört skoter betydligt längre än mig). Känner ändå att man vill kolla upp lite såna här grejer innan jag skjutsar upp han på 50mila servicen så han har lite kött på benen.

Någon annan som har haft problem med hel/halvljusknappen btw? Knappen fastnade på helljus efter första provkörningen och det känns som att något släppt där bakom.
min ljus knapp lossnade (ramlade av) men fick det fixat på första service.
 

AlexM

Välkänd medlem
4 okt 2009
552
1
16
Boden
Någon annan som har haft problem med hel/halvljusknappen btw? Knappen fastnade på helljus efter första provkörningen och det känns som att något släppt där bakom.
Min fastnade ifjol vid ca 170mil. Du får en ny på garantin.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
sista bromsningen hos dyno tech gav bara 154.5 hp , visserligen en ny maskin men det finns ju inget inkörningprogram så det borde stämma , etecn gav mer trots att den var i "break in mode" , har dom sänkt effekten så ger den bromsad här i sverige just över 150 enligt mina erfarenheter ... snart vet vi
fel gissat ! årets motor gav bara ynka 146 hk ! får hoppas att ngt var galet , fet å varvar för lite
 

fiskvik3300

Välkänd medlem
5 jan 2006
272
0
16
Fiskvik / Bergsjö
huh kom hem från jobbet nyss å läste tidningen. vilket skit om de är så där låg effekt, kan juh fan inte stämma! nä nu bli de banne mig en bromsning av skotern. uppge 160hk + å de är 146hk så får de inte gå till!! 157hk som pf bromsade den skillnaden köper ja direkt....

aja kompisens boondocker skar förra helgen så han kan inte håna mig alltför mycke åtminstone :p hehe
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
47
Luleå
lite märkligt att en m8 -11 hos mulle ger 146hk i bänken och en annan ger 157hk hos pf racing ??
olika mappningar på samma årsmodeller??
 

Snöån

Välkänd medlem
14 mar 2006
720
1
16
Dalarna
lite märkligt att en m8 -11 hos mulle ger 146hk i bänken och en annan ger 157hk hos pf racing ??
olika mappningar på samma årsmodeller??
var en f8 mulle bromsade hoppas att nån kan bromsa en m8 där så får man se om det skiljer mot pf:s bromsning